یارگیری داعش از سرزمین نلسون ماندلا



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

شبکه الجزیره انگلیسی به‌تازگی تحقیقی انجام داده است که نشان می‌دهد طی یک سال گذشته حداقل 23 شهروند آفریقای جنوبی برای پیوستن به داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند؛ بدین ترتیب این نگرانی به وجود آمده که جامعه مسلمانان این کشور بیش از این تحت تأثیر تروریست‌های داعش قرار بگیرند.

به گزارش آنا به نقل از الجزیره، چند خانواده به همراه فرزندان خود در میان این 23 نفر هستند. این مساله حتی باعث تعجب و شگفتی بستگان این افراد نیز شده است. یکی از مقامات رسمی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی که نمی‌تواند به دلایل امنیتی نام خودش را فاش کند، می‌گوید ماه گذشته چند شهروند که قصد ورود به سوریه از طریق خاک ترکیه را داشته‌اند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به آفریقای جنوبی بازگردانده شده‌اند.

جاسمین اوپرمن، کارشناس گروه‌های تروریستی، در یک اتاق فکر در کیپ‌تاون، عقیده دارد آن دسته از افرادی که به سوریه و عراق رفته‌اند، به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه نخست افرادی هستند که برای کمک به آوارگان به این کشورها می‌روند؛ گروه دوم برای کمک به داعش در کارهای اجرایی و خدمات اورژانسی آفریقای جنوبی را ترک می‌کنند و گروه سوم افرادی هستند که به قصد جنگیدن در کنار داعش به تروریست‌ها می‌پیوندند. اوپرمن می‌گوید بیشتر شهروندان آفریقای جنوبی که به مناطق تحت کنترل داعش رفته‌اند، کمتر در میدان نبرد شرکت می‌کنند. البته برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که حداقل دو نفر از شهروندان آفریقای جنوبی در نبردهای سوریه کشته‌شده‌اند.


مولانا ابراهیم بحام، دبیر کل جمعیت اسلامی جماعه‌الامه در ژوهانسبورگ در این مورد می‌گوید: تمایل برای انجام کاری به‌منظور تغییر دنیا، آن‌ها را تشویق می‌کند تا برای به چالش کشیدن وضعیت موجود دست‌به‌کار شوند.
 
برایان دوب، سخنگوی امنیت ملی آفریقای جنوبی در پریتوریا، در مورد تعداد شهروندان این کشور که طی یک سال گذشته به داعش پیوسته‌اند اظهارنظری نمی‌کند اما این موضوع را تأیید می‌کند یارگیری آنلاین این گروه‌ها در میان افراد و به‌خصوص جوانان در حال انجام است. سازمان امنیت ملی آفریقای جنوبی خبر بازگرداندن شهروندانش از ترکیه در ماه گذشته را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب؛ از سوی دیگر وکلای نزدیک به این پرونده‌ها نیز هیچ اظهارنظری نمی‌کنند. دوب در این زمینه به الجزیره گفت: ما فقط خبر بازگرداندن 11 نفر را شنیده‌ایم.

در این میان دولت ترکیه می‌گوید همچنان نگران افرادی است که برای ورود به سوریه و پیوستن به داعش، از خاک این کشور استفاده می‌کنند. یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه در این زمینه گفت: ما در حال مقابله با هزاران نفر از بیش از 100 کشور هستیم. مسلمانان حدود 1.5 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند و نقش پررنگی در زندگی اجتماعی این کشور دارند. با این‌ حال، رهبران مذهبی بر این باورند که درگیری‌ها در خاورمیانه برخی از جوانان مسلمان این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. مولانا ابراهیم بحام، دبیر کل جمعیت اسلامی جماعه الامه در ژوهانسبورگ در این مورد می‌گوید: تمایل برای انجام کاری به‌منظور تغییر دنیا، آن‌ها را تشویق می‌کند تا برای به چالش کشیدن وضعیت موجود دست‌به‌کار شوند.

از سوی دیگر، هشام العلوی، سفیر عراق در آفریقای جنوبی، بر این باور است که ماشین تبلیغاتی قدرتمند داعش، تهدیدی جدی برای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. وی افزود: اگر اجازه دهیم این روند ادامه داشته باشد، تصویر مثبت از آفریقای جنوبی و جامعه مسلمانان آن مخدوش می‌شود. برای مقابله با تبلیغات مخرب داعش، شورای متحد آفریقای جنوبی (یکی از سازمان‌های مربوط به مسلمانان در این کشور)، روزهای جمعه مراسمی برای آگاهی مسلمانان نسبت به فعالیت‌های یارگیری داعش در آفریقای جنوبی برگزار می‌کند. با افزایش نگرانی نسبت به تاثیرگذاری بیشتر داعش در میان جوانان، این‌گونه اقدامات نیز تشدید شده است.

شیخ احسان طالب، رئیس این شورا، با ابراز نگرانی گفت: بستگان و عزیزان افرادی که به سوریه و عراق رفته‌اند، به‌شدت ناراحت و افسرده هستند. در واکنش به اتفاقات اخیر، نعیم جنت مدیر مرکز آفریقا – خاورمیانه اگرچه یارگیری داعش در آفریقای جنوبی یک واقعیت می‌دانند، هشدار می‌دهد که جامعه بزرگ مسلمانان را نباید به این گروه تروریستی پیوند زد. وی با بیان اینکه حمایت از داعش یک لغزش و اشتباه از سوی برخی از شهروندان آفریقای جنوبی است، افزود: کاملاً مشخص است که جامعه مسلمانان و سازمان‌های وابسته به آن‌ها، با داعش مخالفت کرده و ایدئولوژی این گروه تروریستی را رد می‌کنند.

در اوایل ماه آوریل یک دختر 15 ساله در فرودگاه کیپ‌تاون دستگیر شد؛ این اتفاق پس از آن افتاد که نیروهای پلیس با دریافت خبری محرمانه متوجه شدند او قصد داشت به داعش بپیوندد. چند هفته بعد همین اتفاق برای یک دختر نوجوان دیگر افتاد. سازمان‌های امنیتی وجود اتفاق دوم را رد کرده‌اند، این در حالی است که منابع نزدیک به این پرونده می‌گویند این دختر پیش از عزیمت به ترکیه بازداشت شد. در همین حال برایان دوب می‌گوید دولت کاملاً نسبت به شیوه‌های مختلف یارگیری داعش در آفریقای جنوبی آگاه است.

البته به نظر می‌رسد این مشکل تنها محدود به آفریقای جنوبی نیست. اخیراً سازمان ملل گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد بیش از 25 هزار نیروی خارجی از بیش از 100 کشور دنیا در سوریه و عراق حضور دارند. درحالی‌که بر اساس قوانین آفریقای جنوبی، شهروندان حق شرکت در نبردهای نظامی خارج از کشور را ندارند، گروه‌های تبهکاری آفریقای جنوبی در سومالی، نیجریه، افغانستان و عراق حضور دارند. این در حالی است که تعدادی از شهروندان آفریقای جنوبی با تابعیت دوگانه اسرائیلی در برخی از حملات ارتش رژیم صهیونیستی حضور داشته‌اند.

اخبار بین الملل - آنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------