آخرین اخبار بین الملل

بایدن و اوباما،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست. به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، کمپین…

ترکیه در حملات خود به سوریه منافع ایران را در نظر می‌گیرد!



اخبار,اخبار بین الملل ,رژیم صهیونیستی

در شرایطی که ارتش ترکیه از دو روز پیش مجموعه ای از حملات هوایی را علیه مواضع داعش در شمال سوریه و گروه شبه نظامی «پ ک ک» در شمال عراق آغاز کرده، بحث‌ها درباره ابعاد و جنبه‌های مختلف این اقدام همچنان در جریان است. در این میان، یک پایگاه صهیونیستی مدعی امتیازاتی شده که ترکیه و آمریکا برای عدم تحریک حساسیت ایران در سوریه در نظر گرفته اند.

 پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، از منابع نزدیک به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل، مدعی شده ترکیه و آمریکا در جریان همکاری تازه شکل گرفته خود علیه تروریست‌های داعش در سوریه، تصمیم گرفته اند فعالیت‌های خود را علیه نیروهای دولتی سوریه گسترش ندهند تا به این ترتیب، از برانگیخته شدن حساسیت ایران جلوگیری شود.

این سایت می نویسد، پس از دومین شب متوالی از حملات ترکیه علیه مواضع داعش در شمال سوریه، آنکارا و واشنگتن توافق کردند «منطقه امنیتی» که در مناطق شمالی سوریه در نظر گرفته و در آن منطقه پرواز ممنوع هم برقرار کرده اند، «منطقه عملیات علیه داعش» بنامند. دبکا مدعی است، این نامگذاری بدین سبب انجام شده که به ایران اطمینان داده شود، متحدانش، یعنی دولت بشار اسد و همچنین نیروهای حزب الله، از این عملیات در امان هستند و عملیات جاری به عنوان امتیازی به گروه‌های شورشی علیه دولت سوریه در نظر گرفته نخواهد شد.

این در حالی است که چنین مصونیتی در عملیات ترکیه در شمال عراق که علیه «پ ک ک» در جریان است، وجود ندارد. در همین حال، حملات هوایی جمعه شب ترکیه علیه مواضع «پ ک ک» در کوهستان قندیل در شمال عراق، سبب واکنش این گروه شبه نظامی شده و انتظار می رود مجموعه ای از حملات و خشونت‌های تروریستی در شهرهای ترکیه اتفاق بیفتد.

دبکا در ادامه به نقل از منابع عالی‌تربه در ترکیه، جزئیات دیگری را که مدعی است به توافق آمریکا و ترکیه با ایران مربوط می شود، افشا کرده است؛ بنابراین، جنگنده‌های آمریکایی به جز پایگاه «اینجرلیک»، از دیگر پایگاه‌های هوایی ترکیه نیز برای حمله به مواضع داعش استفاده خواهند کرد؛ اما این امر تا زمانی است که از حمله به مواضع دولت سوریه اجتناب شود.

از سوی دیگر، واشنگتن موافقت کرده که با استفاده از حریم هوایی و زمینی ترکیه، عملیات خود را به این «منطقه امنیتی» جدید نیز گسترش داده و حتی در صورتی که این حملات سبب هدف قرار گرفتن مواضع نیروهای کردی شود ـ که خود با داعش در حال نبرد هستند ـ با آن مخالفتی نداشته باشد.

در این میان، منابع امنیتی به دبکا گفته اند که تلاش ترکیه و آمریکا برای راضی نگه داشتن ایران، نه تنها شامل عدم مداخله در عملیات‌های دولت سوریه و نیروهای حزب الله در مناطق حساس شمال سوریه از جمله حلب می شود، بلکه بر خودداری از کمک به شورشیان در استان ادلب نیز تأکید دارد. بر این اساس، عملیات ترکیه و آمریکا در عمل سبب حمایت از مبارزات دولت سوریه و حزب الله علیه داعش در سوریه شده و نفوذ ایران و روسیه را در این کشور افزایش می دهد.

اما این ادعای دبکا در حالی مطرح می شود که با توجه به سابقه چند ساله ترکیه در خصومت با دولت سوریه و تلاش مستمر آنکارا برای فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت اقدام علیه دولت اسد، به نظر نمی رسد در عمل و در صورت مناسب بودن شرایط برای دولتمردان ترکیه، این کشور از پیگیری اهداف خود صرف نظر کرده و یا به طور مشخص منافع ایران را مدنظر قرار دهد.

با این حال، این احتمال وجود دارد، ‌از آنجا که واشنگتن پیشتر اعلام کرده هنوز فضا را برای مداخله نظامی در سوریه در قالب برقراری یک منطقه پرواز ممنوع سرتاسری و یا دیگر اشکال مناسب نمی بیند، پیشنهادهای مورد اشاره دبکا بر همین اساس و به ابتکار واشنگتن در نظر گرفته شده باشد؛ هرچند، هنوز هیچ نشانه مشخصی مبنی بر وجود توافق مورد اشاره دبکا در سوریه دیده نشده است.

اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------