آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

آیا اوباما می‌تواند برای بار سوم رئیس جمهور آمریکا شود؟



اخبار,اخبار بین الملل ,رئیس جمهوری آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی ادعا کرده، اگر که بخواهد می‌تواند یک بار دیگر در انتخابات پیروز شود؛ اظهاراتی که فکرها را به این موضوع جلب کرده که آیا اوباما واقعا می‌تواند یک بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند؟

به گزارش سایت تحلیلی کریستین ساینس مانیتور، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی "تاریخی" خود خطاب به اتحادیه آفریقا در آدیس آبابای اتیوپی گفت: من عاشق شغلم هستم و فکر می‌کنم که واقعا یک رئیس جمهور خوب هستم! فکر کنم اگر بتوانم در انتخابات شرکت کنم بار دیگر پیروز شوم اما حیف که نمی‌توانم!

اما این‌ها پایان سخنان پرطمطراق اوباما نبود؛ او از موفقیت‌هایش در جذب آراء برای سرزنش رهبران آفریقایی استفاده کرد؛ رهبرانی که دهه‌هاست تنها به دلیل کودتا یا مرگ از سمتشان برکنار می‌شوند!

اوباما در ادامه اظهاراتش گفت: براساس قانون اساسی ما، من نمی‌توانم مجددا کاندیدای ریاست جمهوری شوم، قانون قانون است و هیچ کس فراتر از آن نیست حتی رئیس جمهور!

به نوشته کریستین ساینس مانیتور اما سوال این است، با اصلاح ماده 22 قانون اساسی آمریکا اگر اوباما بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود، همان طور که ادعا می‌کند، پیروز خواهد شد؟
این ادعا خیلی هم غیر معقول نیست. قدرت رئیس جمهوری وقت در میان اصول و قوانین سیاسی و انتخاباتی است و این چنین بود که سه رئیس جمهور قبلی آمریکا توانستند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند. همان طور که پیشتر بررسی‌های علمی روشن کرده است از 32 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که یکی از نامزدها، رئیس جمهوری وقت بوده، 22 تن مجددا توانستند پیروز انتخابات باشند.

اگر فردی برای بار دوم بتواند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود چرا برای بار سوم نشود؟
اوباما با توجه به کمپین فوق‌العاده و فن خطابه‌اش به عنوان یک نامزد انتخاباتی فوق‌العاده شناخته می‌شود. ائتلاف رای دهندگان او جوانان و حامیان اصلاحات اقتصادی که باعث ورود او به دفتر ریاست جمهوری در سال‌های 2008 و 2012 شدند به شدت از سخنرانی‌های او به وجد می‌آمدند. اوباما ظاهرا اگر بخواهد حتی برای انتخابات 2016 می‌تواند روی این‌ها حساب کند. اما در این میان نظرسنجی‌ها گویا چیز دیگر می‌گویند.

کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که اوباما رئیس جمهوری خوبی بوده است. این را نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها می‌گویند.

نظرسنجی اخیر CNN نشان داده که میزان محبوبیت اوباما در بین آمریکایی‌ها 49 درصد است در حالی که تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گالوپ می‌گوید این رقم تنها 46 درصد است. در حقیقت آخرین باری که میزان محبوبیت اوباما حداقل 50 درصد بود به مه 2013 یعنی بیشتر از دو سال پیش باز می‌گردد.

ماده 22 قانون اساسی آمریکا اما مدیون تلاش 80 نماینده کنگره این کشور است که در 21 مارس 1947 توانستند با تصویب این ماده دوران تصدی ریاست جمهوری را به دو دوره چهار ساله محدود کنند.

تصویب این ماده را نیز می‌توان به میل بی‌حد و حصر فرانکلین دلانو روزولت، رئیس جمهور آمریکا در سال 1932 مرتبط دانست. روزولت از سال 1932 و به مدت چهار دوره رئیس جمهور آمریکا بود.

قطعا اوباما روزولت نیست و اکنون 2015 است نه 1932!
به همین دلیل است که با وجود این تئوری توطئه که اوباما می‌خواهد ماده 22 قانون را باطل کرده و به خودش اجازه دهد تا برای بار سوم کاندیدای ریاست جمهوری شود، وی به سرعت به همتایان خود در اتحادیه آفریقا اطمینان می‌دهد که هیچ تمایلی برای حضور در انتخابات برای بار سوم ندارد.

وی در این باره گفت: من پس از پایان ریاست جمهوری به دنبال زندگی هستم. من بعد از اتمام دوره‌ام قطعا تا این اندازه درگیر مسائل امنیتی نخواهم بود. این به این معنی خواهد بود که می‌توانم پیاده روی کنم، با خانواده‌ام وقت بگذرانم و راه‌های دیگری برای خدمت کردن پیدا کنم. حتی بیشتر می‌توانم به آفریقا سفر کنم!

اوباما طی این سخنانش نتوانست از اظهارنظر درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری و نامزدهای آن خودداری کند و اظهار کرد: افراد پیر قدیمی فکر می‌کنند. من هنوز کاملا جوانم اما می‌دانم که کسی با اندیشه‌ها و انرژی‌های جدید برای کشورم مناسب خواهد بود.

اخبار بین الملل - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------