سفر تاریخی جان کری به هاوانا



اخبار,اخبار بین الملل ,سفر جان کری به هاوانا

جان کری با سفر تاریخی فردای خود به کوبا، اولین وزیر خارجه آمریکا خواهد بود که پس از 70 سال به هاوانا سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر جان کری به جزیره کوبا با وجود اینکه تنها چند ساعت به طول خواهد انجامید اما این فرصت را به سیاستمدار آمریکایی خواهد داد تا درباره نقاط اختلاف باقی مانده در روند عادی‌سازی روابط چون مبادلات بازرگانی و شریط پایگاه آمریکا در خلیج گوانتانامو با مقامات کوبایی گفت‌و گو کند.

کری هم‌چنین قرار است علاوه بر دیدارهای رسمی با دگراندیشان این کشور دیدار کند و شاهد روند تغییرات در جامعه کوبا باشد.

وی در سخنان اخیر خود اعلام کرد که در این سفر قصد دارد تا به سطح شهر رفته و با مردم عادی نیز دیدار کند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، کری پس از مراسم در سفارت این کشور در هاوانا با مقامات،کارآفرینان،هنرمندان، فعالان و دگراندیشان کوبایی دیدار می‌کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: عادی سازی روابط یک فرآیند است و ما درباره روند آن بسیار صریح بوده‌ایم. ما فردا با اهتزاز پرچممان در کوبا پس از 54 سال گامی دیگر در روابط خود با این کشور بر می‌داریم.

واشنگتن و هاوانا پس از 54 سال قطع رابطه در پی جنگ سرد 20 ژوئیه روند بازگشایی سفارت‌های خود در کشور مقابل را آغاز کردند. این اقدام در نتیجه تغییر رویکردی صورت گرفت که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا دسامبر سال گذشته آن را اعلام کرد.

این اتفاق در حالی صورت گرفت که نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا اوباما را به عجله در بهبود روابط با کوبا متهم می‌کنند و معتقدند، کوبا هنوز به یک دموکراسی تبدیل نشده است.

با این حال وزیر خارجه آمریکا راه محافظه‌کارانه‌ای در قبال کوبایی‌ها در پیش گرفته است. گفته می‌شود او مهمانان اپوزیسیون را انتخاب کرده و علاوه بر این قرار نیست هیچ دگراندیشی در کنار رهبران سیاسی کوبا به مراسم سفارت آمریکا دعوت شود.

در همین حال یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، دیپلمات‌های آمریکایی دیگر برای سفر به کوبا نیاز به دریافت مجوز ندارند.

وی در این باره گفت: ما برای سفر به کوبا دیگر نیازی به مجوز نداریم و تنها یک سیستم اطلاع رسانی برای انجام این سفرها کافی خواهد بود.

اخبار بین الملل - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------