وزیر خارجه عراق ترکیه را تهدید کرد



خبرهای بین الملل,اخبار بین الملل,وزیر خارجه عراق ترکیه

عراق به روابط با ترکیه و تبادل منافع و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها پایبند است اما اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق یک مساله غیرقابل قبول و مغایر با قانون بین‌المللی است.

 در پی تصمیم ترکیه مبنی بر تشدید تدابیر مقابل ورود عراقی‌ها به ترکیه، وزیر خارجه عراق تهدید کرد که کشورش نیز در قبال این تصمیم مقابله به مثل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی المسله، دفتر اطلاع رسانی ابراهیم جعفری، ‌وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مقام عراقی با فاروغ قیماقچی، سفیر ترکیه در عراق دیدار کرد و در این دیدار تجاوز ترکیه در خاک عراق مورد بررسی قرار گرفت.

جعفری تاکید کرد: عراق به روابط با ترکیه و تبادل منافع و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها پایبند است اما اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق یک مساله غیرقابل قبول و مغایر با قانون بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق دیگر یک مساله صرفا مربوط به عراق نیست بلکه با مخالفت کامل کشورهای عربی و موضع مخالف شورای امنیت با این مداخله تبدیل به یک مساله عربی و بین‌المللی شده است.

این مقام عراقی افزود: ما میانجیگری‌های متعددی برای برگزاری دیدارهایی پیش از اعلام قبلی عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای از خاک عراق را رد کردیم و عراق به یک کشور متخاصم در منطقه تبدیل نخواهد شد اما به تمامیت خود پایبند خواهد بود و از حاکمیت خود دفاع خواهد کرد.

ابراهیم جعفری افزود: عراق با در پیش گرفتن را‌ه‌های دیپلماتیک پس از اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق، حسن نیت خود و پایبندی به حفظ روابط با ترکیه را ثابت کرد. اما ما با هیچ کس به ضرر حاکمیت عراق تعارف نداریم اما به روابط با ترکیه پایبندیم.

این مقام عراقی افزود: تصمیم طرف ترکی برای لزوم گرفتن ویزا از سوی عراقی‌هایی که خواهان سفر به ترکیه هستند یک اقدام غافلگیر کننده بود و عراق می‌تواند مقابله به مثل کند. عراق از طرف ترکیه‌ای انتظار داشت تا تنش‌ها را کمتر کند و به عراق نزدیک شود اما عراق عکس این مساله را مشاهده کرده است.

از سوی دیگر، سفیر ترکیه در عراق اظهار کرد که دادن ویزا به عراقی‌ها از طریق سفارت ترکیه در بغداد به معنای مخالفت ترکیه با پذیرش آنها نیست و این اقدام به این دلیل اجرا شده است که ترکیه گذرگاهی برای مهاجرت غیرقانونی به اروپا به شمار آمده است.

وی تاکید کرد که این اقدام جدید مبنی بر لزوم گرفتن ویزا فقط در مورد عراقی‌ها اجرا نمی‌شود بلکه برای تمامی افرادی است که از کشورهای جهان به ترکیه می‌آیند.

از سوی دیگر، فواد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز با سفیر ترکیه در عراق دیدار کرد و در این دیدار عنوان داشت که عراق بر این مساله تاکید داشت که روابطش با کشورهای منطقه بر مبنای منافع مشترک و تلاش جهت حفظ امنیت، ثبات منطقه و شکوفایی آن باشد.

فواد معصوم همچنین گفت که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دعوت نامه‌ای برای حضور در کنفرانس سران اسلامی دریافت کرده است که این کنفرانس در ماه آوریل آتی برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین بر لزوم عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای در منطقه بعشیقه در شمال عراق تاکید کرد و خواهان این شد که ورود هرگونه نیروی خارجی با توافق رسمی میان دو طرف و نه فقط از طریق اطلاع دادن به برخی از مسئولان صورت بگیرد.

 

اخبار بین الملل - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------