گاردین: اگر داعش تا کریسمس نابود نشود...



اخبار,نابودی داعش


اخبار بین الملل - گاردین: اگر داعش تا کریسمس نابود نشود...

انتظار می رود حملات جت های تورنادو انگلیس پیشرفت «دولت اسلامی» را محدود کند و زمینه را برای استفاده پیوسته از نیروهای زمینی در آینده مهیا سازد.

به گزارش تیک، حملات هوایی جت های تورنادو نیروی هوایی انگلیس ناکارآمد ترین و پرهزینه ترین شیوه حمله به جنگجویان داعش در عراق است. اما این حملات جنبه نمادین دارد و بارزترین شاهد دال بر پیوستن انگلیس به اقدام نظامی علیه جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) است و بزرگترین تاثیر سیاسی را دارد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و فیلیپ هاموند و مایکل فالون وزرای خارجه و دفاع وی سعی در تاکید بر این مسئله داشته اند که بمباران برای شکست داعش کافی نخواهد بود و این عملیات نظامی ممکن است سالها طول بکشد.

استفاده از موشکهای دقیق تر و رادار پیشرفته و فناوری مادون قرمز دید در شب باید به خلبانان تورنادو در احترام به آنچه که فالون آن را «قوانین بسیار دقیق تعامل» خوانده است، برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان کمک کند، گرچه همچنان خطراتی وجود دارد.

اما درحالیکه بمباران هوایی به لحاظ سیاسی موجه تر از اعزام نیروی زمینی است، تحلیگران هشدار می دهند که یک جنگ طولانی مدت دو پیامد دارد که عبارت است از: ناشکیبایی عمومی و به چالش کشیده شدن قدرت ترمیم پذیری نیروی هوایی انگلیس.

شاشنک جوشی محقق ارشد موسسه رویال یونایتد سرویس می گوید: این یک جنگ پیوسته و کم شدت طی چندین سال خواهد بود که با اعمال مناطق پرواز ممنوع توسط انگلیس و آمریکا بر فراز عراق در دهه هزار و نهصد و نود پس از جنگ اول خلیج فارس قابل مقایسه است.

به گفته وی، آن عملیات نیز ماموریتهایی محتاطانه، کم خطر و پیوسته ای بود که با هدف با ثبات سازی اوضاع طراحی شده بود، نه تغییر شدید آن.

طبق پیش بینی وی، حملات هوایی به وسیله ای برای توقف پیشرفت (دولت اسلامی) و تضعیف منابع آن تبدیل خواهد شد تا اینکه نیروهای زمینی محلی بتوانند در زمان مقرر با احتمال موفقیت بیشتر آنها را تحت کنترل در آورند.

به گفته وی، صبوری نقش مهمی دارد و به سختی می توان شاهد دستاوردهای چشمگیر ارتش عراق در سال آینده بود.

داعش ممکن است بسیار زودتر از پیش بینی های دولت نابود شود. اما به گفته این محقق، اگر تا کریسمس هیچ نتیجه ای حاصل نشود، ممکن است عموم مردم به غلط تصور کنند که اقدام نظامی شکست خورده است. به همین علت است که وزرای دولت انگلیس و جان کری وزیر خارجه آمریکا بر جدول زمانی درازمدت تاکید داشته اند، مسئله ای که در جنگهای قبلی معمولا بر آن تاکید نمی شد.


به عقیده تحلیلگران از جمله جوشی، این راهبرد نظامی مانند هر جنگ چند ملیتی از قبیل کوزوو یا جنگ اول خلیج فارس به موجب نیاز به حفظ ائتلاف کشورها شکل خواهد گرفت.

وی گفت: حملات هوایی باید محتاطانه باشد و از اهداف پر خطر و پر بها اجتناب شود چون هر اشتباهی می تواند موجب تضعیف حمایت نظامی اعراب و اروپایی ها شود... این بدین معنی است که از برخی اهداف با ارزش صرف نظر خواهد شد، حتی در جائیکه به بهای تلفات نیروی زمینی عراق تمام شود.


به گفته فرماندهی مرکزی پنتاگون، تا آخر هفته گذشته هواپیماهای آمریکایی با حدود دو هزار و پانصد سورتی پرواز دویست و هفتاد هدف را مورد اصابت قرار داده بودند. اما توانایی های آمریکا قابل مقایسه با توانایی های انگلیس نیست. نیروی هوایی انگلیس در جنگ هزار و نهصد و نود و یک خلیج فارس سی اسکادران رزمی داشت، اکنون هفت اسکادران رزمی دارد.

جنگنده های تایفون که جدیدترین جنگنده نیروی هوایی انگلیس است، به موشکهای بریمستون که، به گفته تحلیلگران، دقیق ترین و مناسب ترین سلاح بر ضد داعش است، مجهز نیست. بدین ترتیب فقط جت های قدیمی تورنادو برای ادامه جنگی که ممکن است یک جنگ بسیار درازمدت باشد، باقی می ماند.

همانطور که حملات هوایی به لیبی در سال دو هزار و یازده موجب شد کامرون کاهش های برنامه ریزی شده در اسکادران های تورنادو را لغو کند، یک اسکادران جت های تورنادو که قرار است در آوریل دو هزار و پانزده برچیده شود، اکنون تقریبا بطور قطع حفظ خواهد شد.

اخبار بین الملل - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------