جاسوس دستگیرشده حزب الله کیست؟



اخبار,جاسوس دستگیرشده حزب الله


اخبار بین الملل - جاسوس دستگیرشده حزب الله کیست؟

در دوره‌ای مسئول حفاظت از نصرالله نیز بوده است و سپس به فرماندهی واحد 910 یا واحد عملیات خارجی حزب‌الله رسید. تصور می‌رود که وی در یکی از سفرهای کاری به کشورهای آسیایی به استخدام رژیم اسرائیل در آمده باشد. .

پس از مدتها حدس و گمان در باره هویت جاسوس دستگیر شده در رده‌های بالای حزب‌الله لبنان، مجموعه‌ای از رسانه‌ها مدعی هستند که فرد دستگیر شده، هیثم محمد شوربه مسئول واحد عملیات خارجی حزب‌الله بوده است.

به گزارش مشرق نیوز،، در حالی که تاکنون حزب‌الله لبنان از اعلام تائید یا تکذیب هویت جاسوس دستگیر شده، خودداری کرده است، پایگاه خبری النشره، روزنامه لبنانی دیلی استار، روزنامه کویتی الرای و روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مهم‌ترین منابعی هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات تائید نشده را در باره فرد دستگیر شده، همکاران وی و تبعات خیانت وی به حزب‌الله منتشر کرده‌اند.

واشنگتن پست به نقل از منبع لبنانی ناشناسی نوشته که فرد دستگیر شده که از سال 2008 تاکنون در راس واحد عملیات خارجی حزب‌الله بوده است، اطلاعاتی را به سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل، موساد انتقال داده است. این منبع اظهار داشته که حزب‌الله علی‌رغم آسیب‌های جدی که از این مزدور دریافت کرده است، دستگیری وی را یک موفقیت جدی می‌داند. پیش از این و در سال 2011، نیز سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله اعلام کرده بود که دو نفر از اعضای سازمان که دستگیر شده‌اند به جاسوسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای اعتراف کرده‌اند.

گفته می‌شود که دستگیری شوربه با استفاده از کمک‌های ایران صورت گرفته است و پس از آن صورت گرفته است که حزب‌الله به حضور یک نفوذی در رده‌های بالای خود شک کرده است. در دوره مورد نظر، حزب‌الله دو فرمانده ارشد خود یعنی عماد مغنیه و حسان اللقیس را در عملیات تروری که تصور می‌رود ماموران اسرائیلی در آن نقش داشته‌اند از دست داده، چند عملیات خارجی حزب‌الله ناکام مانده، برخی از عناصر حزب‌الله در کشورهای دیگر دستگیر شده و چند مامور حزب‌الله در سرزمین‌های اشغالی از دست رفته‌اند.

در سال 2012 حمله به یک اتوبوس در شهر بورگاس بلغارستان، به کشته شدن راننده و پنج جهانگرد اسرائیلی منجر شد. مقامات اسرائیلی مدعی نقش داشتن حزب‌الله در این حمله شدند و این حمله از جمله دلایلی بود که باعث شد اتحادیه اروپا، حزب‌الله را گروهی تروریستی بنامد. اکنون روشن شده است که اطلاعات داده شده توسط عوامل نفوذی باعث شده است که رژیم اسرائیل، پیشاپیش از این حمله باخبر باشد.

مقامات بلغاری دو تن به نام‌های میلاد فراح معروف به حسین حسین و یک شهروند کانادایی به نام حسن الحاج را به عنوان عاملان این حمله معرفی کردند. دیلی استار در این باره نوشته است که ظاهرا بمب پیش از موعد مقرر و رسیدن به هدف اصلی منفجر شده است.

گفته می‌شود که شوربه و چهار فرد دیگری که به جرم همکاری با وی دستگیر شده‌اند، اکنون در دادگاه‌های حزب‌الله در حال محاکمه هستند. شوربه 42 ساله که در خانواده‌ای مذهبی از جنوب لبنان بزرگ شده و پس از چند ماه تعقیب و مراقبت بازداشت شده است، در دوره‌ای مسئول حفاظت از نصرالله نیز بوده است و سپس به فرماندهی واحد 910 یا واحد عملیات خارجی حزب‌الله رسید. تصور می‌رود که وی در یکی از سفرهای کاری به کشورهای آسیایی به استخدام رژیم اسرائیل در آمده باشد.

پایگاه خبری النشره که خبر دستگیری شوربه را به عنوان ضربه‌ای بزرگ به سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در مسیر نفوذ به حزب‌الله مطرح کرده، نوشته که وی به عنوان یک بازرگان به کشورهای آسیایی سفر می‌کرده و هشت سال پیش به استخدام دشمن درآمده است. اطلاعاتی که وی به اسرائیل داده، در شهادت عماد مغنیه در سال 2009 و حسان اللقیس در سال 2013 نقش داشته است. دستگیری وی پس از بازگشت از یک سفر خارجی و دیدار با رابطان اسرائیلی صورت گرفته است.

روزنامه الرای نیز مدعی شده است که شوربه در گرفتاری دو تبعه ایرانی به نام‌های فیضی و فرجی در جمهوری آذربایجان نقش داشته است. به نوشته ابن روزنامه، وی هشتصد هزار دلاری را که از طرف اسرائیلی دریافت کرده است، صرف خرید املاک در جنوب لبنان کرده است.

اخبار بین الملل - مشرق نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------