حمله اردوغان به روسیه و سخنان اخیر پوتین



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اردوغان: تنها ترکیه در حال نبرد با داعش است/نمی‌خواهیم سقوط جنگنده روسی بر روابط اقتصادی ما تاثیر بگذارد

رئیس‌جمهور ترکیه ادعا کرد که تنها کشوری که در منطقه در حال نبرد واقعی با داعش است، ترکیه است و آنکارا نمی‌خواهد دامنه سقوط جنگنده روسی گسترش یابد و بر روابط اقتصادی دو طرف تاثیر بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد: هر بمبی که در سوریه می‌افتد ما ترکها در قلبهایمان آن را احساس می‌کنیم و از آن متاثر می‌شویم.

اردوغان در این سخنرانی که به طور مستقیم از شبکه الجزیره پخش می‌شد، در ادامه به مسئله داعش اشاره کرد و گفت که ترکیه از همان ابتدا داعش را یک گروه تروریستی دانست و موضع ما در قبال داعش کاملا روشن و واضح است. لذا هیچ طرف داخلی یا خارجی حق ندارد ترکیه را به حمایت از داعش یا عدم مبارزه با آن متهم کند زیرا ما بیش از هر طرف دیگری از داعش ضربه خورده‌ایم.

اردوغان تصریح کرد: برخی طرف‌ها می‌خواهند با استفاده از داعش، نقشه منطقه را تغییر دهند و این تنها ما هستیم که در حال جنگ با داعشیم و رژیم اسد بیشترین حمایت را از داعش می‌کند!بشار اسد تا امروز 380 هزار غیرنظامی را کشته است [!] و او مسئول همه چیزی است که تاامروز به وجود آمده است.برخی می‌گویند اردوغان با اسد روابط خانوادگی داشت، چرا امروز اینطور شده؟ می‌گویم که اسد آن روز این کارها را مرتکب نشده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به مسئله ترکمانها در سوریه اشاره کرد و گفت که ترکمانها می‌خواهند در خاک سوریه باقی بمانند اما حتی کمک‌های ارسالی به این گروه در سوریه، هدف بمباران قرار می‌گیرند.

وی افزود: امروز دو کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در شمال سوریه هدف قرار گرفت. آنها [یعنی روس‌ها] که ادعای مبارزه با داعش دارند، بخشید‌ها، ببخشید‌ها، شما با داعش نمی‌جنگید، شما می‌خواهید شمال لاذقیه را از وجود ترکمن‌ها خالی کنید.

وی سپس به اتهام ترکیه مبنی بر دریافت سوخت از داعش اشاره کرد و گفت که منابع دریافت سوخت ما کاملا مشخص است بخشی از گاز طبیعی خود را از روسیه، ایران و شمال عراق دریافت می کنیم کسانی که ادعا می‌کنند ترکیه از داعش سوخت و نفت دریافت می‌کند باید آن را ثابت کند وگرنه دروغگو و کذاب هستند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد: داعش نفت را استخراج می‌کند و به بشار اسد می‌فروشد. از اسد بپرسید که نفتش را از کجا می‌گیرد و حتی پولش را از کجا می‌آورد. معلوم است پولش را از کجا می‌آورد؟ حامیان اسد نمی‌توانند اقدامات خود را مقابل تاریخ توجیه کنند.

اردوغان بار دیگر از معارضان سوری حمایت کرد و گفت: معارضان میانه روی سوریه نباید مورد هدف قرار گیرند زیرا آنها در حال نبرد با رژیم ظالم اسد هستند.

وی افزود: ترکیه مرزهای مشترکی با سوریه و عراق دارد و روابط برادرانه‌ای میان ساکنان هر دو طرف مرزها وجود دارد و این سکان هیچ توجهی به مرزها نمی‌کنند.

اردوغان سپس به موضوع ساقط کردن جنگنده روسی در روز سه شنبه گذشته اشاره کرده و گفت: ما بارها به طرف روسی هشدار دادیم که حریم هوایی ما را نقض نکند. اما طرف روسی اظهاراتی را بیان کرد که ما آن را با تاسف و تاثر دنبال می‌کنیم و ما نیازمند هماهنگی‌های بیشتری هستیم.ما تلاش می کنیم که صلح را در منطقه برقرار کنیم و طرف روسی هیچ توجیهی برای نقض حریم هوایی ما ندارد. هر دولت دیگری نیز که به حریم هوایی ما تجاوز کند، ما دقیقا همین واکنش را نشان خواهیم داد. ما خواستار هیچ گونه دخالت نظامی روسیه یا هر کشور دیگری نیستیم لذا آنها باید حریم هوایی ما را محترم بشمارند.

رئیس جمهوری ترکیه به صراحت گفت: ما اجازه نمی‌دهیم چیز مشکوکی وارد حریم ترکیه شود.هواپیماهای ما 10 بار هشدار دادند و ما هویت هواپیما را نمی‌دانستیم، اما بعد از اتفاق،‌ متوجه شدیم که هواپیما متعلق به روسیه بوده است. ما ناراحت شدیم و متاسفیم از اتفاقی که رخ داده زیرا ما روابط راهبردی با مسکو داریم. ما دنبال برقراری کردن امنیت و صلح در منطقه هستیم اما طرف روسی هیچ توجیهی ندارد که حریم هوایی ما را نقض کند. روسیه باید به قوانین احترام بگذارد.حریم هوایی ما چهار بار نقض شده است. نمی‌خواهیم دامنه این حادثه گسترش یابد و بر روابط اقتصادی ما تاثیر بگذارد.

اردوغان تصریح کرد: ما در آنتالیا درباره همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردیم و تهدیدهای کنونی روسیه قابل قبول نیست. ما به مسلمان سازی ترکیه متهم می‌کنند این در حالی است که 99 درصد مردم ترکیه مسلمانند و ما مشکلی با این مسئله نداریم.

وی  در ادامه ادعاهای خود علیه اسد گفت: بهار عرب که در تونس شروع شد و در مصر ادامه یافت، به سوریه رسید و این موجی است که برخی رژیم‌ها را آزرده است. مسئله فقط داعش و پ.ک.ک و بوکوحرام و گروهک الشباب نیست. اسد و حامیانش همان کسانی هستند که داعش را حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند و هیچ فرقی میان رژیم اسد و تروریست‌ها نیست.

 

اخبار بین الملل - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------