پوتین در دیدار با اولاند: مگر میشود ترکیه هواپیماهای ما را نشناسد/ آنکارا به ما خیانت کرده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 کنفرانس خبری روسای جمهوری روسیه و فرانسه
پوتین و اولاند بر تشکیل ائتلاف بین المللی ضد تروریسم تاکید کردند

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با همتای فرانسوی خود در مسکو گفت: آمریکا و ترکیه از پروازهای روسیه بر فراز سوریه مطلع بودند و مگر می شود که آنها هواپیمای روسی را نشناسند.

پبه گزارش خبرآنلاین ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت کشورش به آمریکا در مورد ماموریت جنگنده ای که ارتش ترکیه آن را سرنگون کرد، از پیش اطلاع داده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه پوتین در کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود گفت «آمریکا که هدایت یک ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارد و ترکیه نیز جزو آن ائتلاف است، از مکان و زمان عبور هواپیماهای ما اطلاع داشتند و دقیقا در همان مکان و در همان زمان بود که هواپیمای جنگی ما سرنگون شد.»

پوتین در ادامه گفت «اینکه ترکیه می گوید نیروی هوایی این کشور نتوانسته است از هویت هواپیمای سوخوی بیست و چهار اطلاع حاصل کند، غیر معقول است و بهانه ای بیش نیست. مگر می شود آنها هواپیماهای ما را نشناسند»

 انتظار حمله ترکيه را نداشتيم و براي همين آن را خيانتکارانه مي دانيم
در همین حال به گزارش واحدمرکزی خبر ولادمیر پوتین،  در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت هواپیمای ما مجهز به سامانه دفاع از خود نبود زیرا اصلا انتظار نداشتیم که هدف حمله ترکیه قرار بگیریم و برای همین حمله ترکیه را حمله ای خیانتکارانه تلقی می کنیم.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ پوتین در بخش پرسش و پاسخ به سوال خبرنگارن درباره آینده سوریه و رئیس جمهور این کشور گفت به باور من، آینده رئیس جمهور اسد در دست مردم سوریه است. دوم اینکه نمی توان تروریست ها را بدون عملیات زمینی به صورت موفق کنار زد و هیچ نیروی دیگری در سوریه غیر از نیروهای دولتی وجود ندارد تا با تروریست ها مبارزه کند. در این خصوص، باور دارم که ارتش رئیس جمهور اسد نیروی واقعی برای مبارزه با تروریسم است. نیروهای دیگری که خواستار مقابله با تروریسم هستند، باید بگویم که ما خواستار ارتباط با آنها هستم و همانطور که پیشتر نیز گفتم، از حمایت از آنان در مبارزه با تروریسم خرسند خواهیم بود.

رئیس جمهور روسیه گفت ما همچنین از ارتش رئیس جمهور اسد حمایت می کنیم؛ توافق کردیم که این بخشی عمده از توافق ما با رئیس جمهور اولاند باشد. ما همچنان به مبادله اطلاعات درباره سرزمین های اشغال شده از سوی بخش مورد موافقت مخالفان اسد که تروریست نیستند، ادامه می دهیم تا از حمله به آنها خودداری شود. ما همچنین به مبادله اطلاعات درباره مناطقی که هر دو، روسیه و فرانسه، اطمینان داریم که گروه های تروریستی حضور دارند، ادامه می دهیم تا حملات خود را در این حوزه قرار دهیم.

رئیس جمهور روسیه درباره سوال خبرنگاری درباره موضوع ترکیه در گفتگوهایش با اولاند گفت ترکیه عضو ناتو است، فرانسه نیز عضو ناتو است و برای همین نیز ما موضع فرانسه را در چنین اوضاعی درک می کنیم. با این حال، آقای رئیس جمهور (اولاند) همدردی خود را در خصوص این فاجعه (ساقط شدن هواپیمای روس به دست ترکیه) ابراز کردند.

وی ادامه داد نیروهای سوریه با حمایت هوایی نیروهای ما حملات خود را در منطقه ای که هواپیما سقوط کرده بود، شدت دادند. یکی از خلبانان ما جان خود را از دست داد و خلبان دوم نجات داده شد. این سوال را مطرح کنم که نمایندگان ترکیه در این مناطق چه می کردند و چرا با رسانه ها مصاحبه کردند؟ همچنین چرا شهروندان روسی که در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارند، در این مناطق عملیات می کردند؟ ما حملات هوایی خود را در این مناطق با حمایت ارتش سوریه شدت بخشیدیم.

پوتین گفت در خصوص حمله به کاروان انساندوستانه باید بگویم تا جایی که می دانیم، سازمان های انساندوستانه اطلاع داده اند که در این مناطق حضور نداشتند. می توانستیم انتظار داشته باشیم که کاروانی در منطقه حضور داشته باشد ولی براساس قوانین بین المللی، آنها می بایست حرکت این کاروان را اطلاع می دادند. پیش بینی ما این بود که این کاروان، محموله های ارسالی به گروه های تروریستی بود.

وی افزود درباره سامانه ضد هوایی در سوریه هم باید بگویم که ما چنین سامانه ای در سوریه نداشتیم. باور داشتیم که نیروی هوایی ما در سطحی پرواز می کند که برای تروریست ها قابل دسترسی نیست زیرا آنها تجهیزاتی را قادر به شکار هواپیمایی که در سه تا چهار هزار متری در پرواز باشد، در اختیار ندارند. ما حتی فکرش را هم نمی کردیم که ممکن است از سوی طرفی که گمان می کردیم شریک ماست، هدف حمله قرار گیریم. هواپیمای ما در ارتفاع سه تا چهار هزار متری پرواز می کرد و هیچ دفاعی نیز در برابر حمله یک جت جنگنده نداشت. اگر ما چنین چیزی را پیش بینی می کردیم، سامانه ای را برای حفاظت از هواپیماهای خود ایجاد می کردیم.

وی ادامه داد راه های دیگری نیز برای حفاظت از جت های خود داریم از جمله اسکورت جنگنده ها یا ابزارهای فنی نیز وجود دارد؛ علت نیز این بود که ما گمان می کردیم ترکیه کشور دوست است و انتظار حمله از ترکیه را نداشتیم. برای همین نیز باور داریم این حمله ای خیانکارانه است. حال این را می دانیم که چنین چیزی امکان دارد و یکی از نیروهای خود را نیز از دست داده ایم. برای همین می بایست از امنیت نیروهای خود اطمینان حاصل کنیم. برای همین، سامانه اس چهارصد خود را که قادر به حمله دور برد است و یکی از موثرترین سامانه های دنیاست، مستقر کرده ایم. البته اقدامات ما به اینجا محدود نمی شود، از هواپیماهای خود به وسیله جنگنده ها و دیگر ابزارها حفاظت و از این ابزارها استفاده می کنیم. این نیز تناقضی با آنچه با ائتلاف آمریکا انجام می دادیم، ندارد. ما اطلاعات خود را رد و بدل می کنیم.

وی افزود ما به شرکای آمریکایی خود اطلاع داده ایم که خلبان های ما در کجا و در چه ارتفاعی فعالیت می کنند. طرف آمریکایی هم که رهبری این ائتلاف را به عهده دارد و ترکیه نیز عضوش هست، از این موضوع اطلاع داشت و در همان نقطه نیز حمله را صورت داد. اگر اینگونه باشد، چرا باید اطلاعات را به آمریکا منتقل کنیم؟ شاید آنها کنترل فعالیت های دیگر شرکای خود را ندارند یا شاید این اطلاعات را منتقل نکرده اند. یا اینکه نمی دانستند این کار چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. شکی نیست که باید با شرکای خود در این خصوص رایزنی کنیم، با آنها بحث های بسیار جدی داشته باشیم ولی سامانه ضد هواپیما علیه شرکایمان که در کنارشان با تروریست ها مبارزه می کنیم به کار نخواهد رفت.

 

اخبار بین الملل - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------