چه کسی در بروز فاجعه هواپیماربایی امروز مقصر است؟/ماجرای 6 ساعت اضطراب و وحشت در آسمان مدیترانه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روزنامه گاردین در گفت و گو با کارشناسان حوزه هواپیمایی و امور امنیتی، اهمال مسئولان مصری در نحوه کنترل و مدیریت خطوط پروازی را عامل بروز فاجعه امروز فرودگاه قبرس خواند. در این گزارش تاکید شده است که ضعف کنترل در بازرسی و نظارت بر پروازهای داخلی مثل خط اسکندریه و قاهره باعث شد فردی مثل ابراهیم سماحه به کار خطرناکی مثل ربایش هواپیما دست بزند

برپایه این گزارش هواپیمای ربوده شده قرار بود در سفری داخلی از فرودگاه برج العرب اسکندریه به قاهره برود.  این هواپیمای مسافربری مصری از نوع ایرباس 320 A بود.

اغلب کارشناسان از فرد رباینده هواپیما به عنوان عنصری فاقد برنامه و اعتماد به نفس بالا یاد کردند. مسئولان مصری نیز در این باره اعلام کردند که فرد مسلح در این هواپیما فاقد ایدئولوژی خاصی است. به گفته این مسئولان، سماحه ابتدا  فقط خواستار وی دور شدن خودروهای پلیس از این مکان شده بود ، اما هواپیمایی مصر تاکید کرد که رباینده خواهان مجهز کردن هواپیما به سوخت برای رفتن به ترکیه بود. فقط در یک مورد رادیو رسمی قبرس گزارش داد که رباینده هواپیما خواهان آزادی زنان زندانی در مصر شد.

از سوی دیگر منابع اسکای نیوز اعلام کرده بودند که رباینده این هواپیما خواهان حضور یک مترجم همزمان شده و خواسته خود را برای پناهندگی سیاسی مطرح کرده بود.

وزارت خارجه قبرس تصویر یک فرد فاقد سلامت روحی را از این فرد ارائه کرد و اعلام کرد که انگیزه‌های این شخص مشخص نیست و وی دچار مشکلات روحی است.  در گزارش مقامهای قبرس تاکید شده است که رباینده، خلبان این هواپیما را تهدید کرده بود تا کمربند انفجاری را که مدعی بود در زیر لباس‌هایش پوشیده بود، منفجر می‌کند تا خلبان را وادار سازد تا مسیر خود را تغییر دهد.

آنچه تاکنون مشخص شده رباینده هواپیما یک شخص مصری بود که تابعیت آمریکایی نیز داشت و به عنوان استاد دامپزشکی در دانشگاه اسکندریه فعالیت می‌کرد. رباینده این هواپیما خواهان رساندن پیامی به همسر مطلقه خود شده بود که وی در قبرس زندگی می‌کند. در نهایت همسر مطلقه رباینده این هواپیما نیز به فرودگاه آمد.

مهمترین تعبیر را در باره ماهیت عملیات گروگانگیری و هواپیماربایی امروز رئیس جمهوری قبرس بکار برد و گفت حرکت او ابلهانه بود لذا دنبال انگیزه‌های تروریستی در پشت ربودن این هواپیما نباشید.

 

اخبار بین الملل - ایران آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------