آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

چرا امریکا نتوانست همانند بن لادن "الظواهری" را نیز به قتل برساند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

همزمان با سالگرد کشته شدن "اسامه بن لادن" در مه سال 2011 میلادی
چرا امریکا نتوانست همانند بن لادن "الظواهری" را نیز به قتل برساند؟

پنج سال از قتل بن لادن رهبر پیشین القاعده می گذرد اما ایمن الظواهری جانشین آن هنوز نمرده است. کارشناسان درباره چگونگی مخفی شدن ظواهری گمانه زنی کرده اند.

شبکه خبری "ان بی سی" امریکا با اشاره به موضوع زنده ماندن ظواهری می نویسد:"مقام های اطلاعاتی امریکایی که توانستند محل اختفای بن لادن در پاکستان را بیابند معتقدند که پیدا کردن ظواهری 64 ساله کار بسیار دشواری است. ظواهری تقریبا از چهار بار سوء قصد امریکا برای ترور جان سالم به در برده است. از سال 2007 به این سو تقریبا از یک دهه پیش نهادهای امنیتی امریکایی هیچ تماس تلفنی ای را از او ردگیری نکرده اند".

این شبکه خبری اشاره می کند برخی از کارشناسان امنیتی نهادهای امریکایی بر این باورند که او برای محافظت در برابر قتل احتمالی و سوء قصدها تیم محافظتش را از میان کسانی انتخاب کرده که ازدواج های درون قبیله ای و طایفه ای انجام داده اند و پیوندهای شدیدی با یکدیگر دارند و امکان خیانت آنان به ظواهری کم است.

به گزارش خرداد، با این حال، مقام های امریکایی باور دارند که ظواهری در منطقه ای دور افتاده در مرز پاکستان و افغانستان مخفی شده است.

با این حال، عده ای دیگر از کارشناسان باور دارند که ظواهری برعکس بن لادن چهره ای کاریزماتیک نیست و اکنون نیز به دلیل افزایش پیش روی های داعش از نقش و نفوذش کاسته شده و در واقع القاعده تحت الشعاع داعش قرار گرفته است. یکی از مقام های امریکایی از او به عنوان چهره ای ضعیف و رهبر سازمانی ناتوان یاد می کند.

با این حال، گروه دیگری بر این باورند که او هنوز هم تعداد زیادی از نیروهای وفادار به خود را دارد. با این حال، انتشار پیامی صوتی تازه ای از حمزه بن لادن پسر 23 ساله او نشان می دهد که ممکن است رهبری او به چالش کشیده شود.

این شبکه خبری درباره سوء قصدهای صورت گرفته علیه ظواهری می نویسد:"در شش سال اول رهبری اش بر القاعده دست کم چهار بار به جان او سوء قصد شد. مهم ترین تلاش برای ترور او در نوامبر سال 2011 میلادی بود که جان سالم به در برد اما یکی از همسران و دو فرزند او در جریان حمله کشته شدند. در ژانویه سال 2006 میلادی نیز سازمان سیا و نیروهای امنیتی پاکستانی به روستایی در پاکستان حمله کردند که در جریان  آن یازده شبه نظامی کشته شدند اما ظواهری به سرعت فیلمی را منتشر کرد که نشان می داد او در امان است.

کارشناسان امریکایی باور دارند که ظواهری برخلاف بن لادن چهره ای کاریزماتیک نیست بلکه نظریه پرداز گروه القاعده است. آنان باور دارند که در حوزه میدانی در سوریه نیز او ذهن پویایی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------