آیا داعش هواپیمای مسافربری مصری را سرنگون کرد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روزنامه رأی الیوم نوشت:
آیا داعش هواپیمای مسافربری مصری را سرنگون کرد؟

حمله به هواپیماهای مسافربری غیرنظامی اقدامی عمدی است که گروه های تروریستی با دقت آن را بررسی کرده اند زیرا باعث ایجاد رعب زیادی می شود ، دستگاه های امنیتی را سردرگم می کند و سر و صدای رسانه ای بزرگی به راه می اندازد به ویژه آن که اگر هواپیمای هدف قرار گرفته شده اروپایی است یا مسافران اروپایی جا به جا می کند.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مصری در دریای مدیترانه پرداخت و نوشت: پس از پیدا شدن لاشه هواپیمای خطوط هوایی مصر در جنوب جزیر«کرت»یونان احتمال سرنگونی آن در اقدامی تروریستی بیشتر شده است؛امری که پرسش های زیادی درباره چگونگی سرنگونی آن و طرفی که مسئول این حادثه است مطرح می شود؟و چرا سرکت هواپیمایی مصر؟

از زمان پنهان شدن هواپیمای مصری از صفحه رادارها و تاکید سقوط ناگهانی و مستقیم آن پس از ورود به حریم هوایی مصر،این یقین به وجود آمده است که حمله ای تروریستی پشت این پنهان شدن است.«الکساندر پورتینکوف»مدیر دستگاه امنیت فدرال روسیه نخستین کسی بود که این احتمال را مورد تاکید قرار دارد این در حالی است که همتاهای وی در پاریس و قاهره اصل قسطی  کردن ارائه اطلاعات واقعی را در پیش گرفتند، دقیقا همانطور که درباره هواپیمای روسی اتفاق افتاد که پس از پروازش از فرودگاه«شرم الشیخ»در 31 ماه اکتبر گذشته منفجر شد و تکه های آن در شبه جزیره«سینا»پخش شد.

تحقیقات امنیتی قطعا به سمت چگونگی رسیدن بمب احتمالی به هواپیما می ورد که هواپیما را در ارتفاع 37هزار پایی منفجر کرد و اینکه آیا در چمدان ها و کیف ها بوده است یا اینکه یکی از مسافران آن را با خود به داخل هواپیما برد سپس نیم ساعت پیش از فرودش آن را منفجر کرد؟لیکن هنوز زود است و نمی توان حکم های قاطعی در این زمینه و پیش از آن که جعبه سیاه هواپیما پیدا شود و اطلاعاتش مورد تحلیل قرار گیرد،صادر کرد و این نیز زمانی طولانی خواهد برد.

اگر فرضیه انفجار مورد تاکید قرار گیرد که تقریبا هم چنین است آن وقت دولت فرانسه و بازوی امنیتی اش در فرودگاه بین المللی«شارل دو گل»همان جایی که هواپیما از آن به پرواز درآمد خودشان را در موضع بسیار دشواری می بینند.گمان می رود که فرودگاه های فرانسه  پس از انفجارهای فرودگاه بروکسل و پیش از آن انفجارهای پایتخت فرانسه، همچنین چندین تهدید توسط سازمان های تروریستی به انجام عملیات انتقامجویانه در اراضی فرانسه، در حالت آماده باش و اضطراری به عنوان اقدامی احتیاطی به سر ببرند. از سوی دیگر، خون قربانیان انفجارهای بروکسل در نزدیکی پاریس هنوز خشک نشده است.

از آن جایی که بیشتر انگشت های اتهام به سمت باندی که احتمالا وابسته به گروه داعش است نشانه رفته، طرف مسئول این انفجار موفق به نفوذ امنیتی بزرگ در یکی از امن ترین فرودگاه های همه جهان شده است؛امری که چندین واقعیت مهم را نشان می دهد:
یک: داعش شبکه ای از باندهای فعال و آموزش دیده به شکل عالی در اختیار دارد و اخیرا برای به وجود آوردن حالت رعب در اروپا و به طور مشخص در فرانسه که مشارکتش در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق را در ماه ای اخیر تقویت کرده است،این باندها را فعال کرد تا انتقام کشته هایش در بروکسل،«الرقه» و «موصل» انتقام بگیرد.

دوم:چه بسا این عملیات هشداری به کشورهای اروپایی و به طور مشخص فرانسه است که خود را برای اعزام نیروهای ویژه برای از بین بردن گروه داعش در لیبی و از بین بردن «امارتش»می کنند که در شهر«سرت»تاسیس کرد.فرانسه بیشتر از از همه کشورهای دیگر برای بازگشت ناتو به لیبی به مانند پنج سال پیش تحریک کرده است.

سوم: انتقال جنگ به پایتخت ها و شهرها و فرودگاه های اروپایی به عنوان ضربه ای پیشگیرانه در سایه آمادگی ائتلاف شصت گانه به رهبری آمریکا برای بازپس گیری شهرهای موصل و الرقه است که داعش علاوه بر شهرهای دیگر آنها را در اشغال خود دارد.

چهارم:شدت دادن جنگ فرسایشی علیه نظام حاکم بر مصر و تمرکز بر ضربه زدن به صنعت گردشگری این کشور است که به شکل جرئی و پس از تشدید تدابیر امنیتی در فرودگاه های مصر در حال بهبود بود  و همزمان با آن انجام حملات و انفجارها در مرکز قاهره تا نظام حاکم را به لحاظ امنیتی،سیاسی و اقتصادی به لرزه در بیاورد.

بخش امنیتی فرانسه با این انفجار ضربه بدی به جایگاه و کارساز بودن تدابیر امنیتی اش خورده است از جمله این تدابیر دور کردن کارکنان مسلمان مراکشی تبار از مکان های حساس و به ویژه فرودگاه ها به عنوان اقدام امنیتی احتیاطی است و این دور کردن چه بسا نتایج برعکس می دهد.
گروه های تندرو از جمله داعش  برخلاف دو حمله سابق هیچ کدام شان تا زمان نوشتن این سطرها مسئولیت انفجار این هواپیما را به عهده نگرفتند. داعش پیش از این اعلام کرد که یک باند وابسته به این گروه بمبی را در چمدان یکی از سرنشینان هواپیمای روسی مورد هدف قرار گرفته شده، در فرودگاه شرم الشیخ جاسازی کرد.این گروه همچنین مسئولیت انفجارهای فرودگاه بروکسل و پیش از آن پاریس را به عهده گرفته بود.

حمله به هواپیماهای مسافربری غیرنظامی اقدامی عمدی است که گروه های تروریستی با دقت آن را بررسی کرده اند زیرا باعث ایجاد رعب زیادی می شود ، دستگاه های امنیتی را سردرگم می کند و سر و صدای رسانه ای بزرگی به راه می اندازد به ویژه آن که اگر هواپیمای هدف قرار گرفته شده اروپایی است یا مسافران اروپایی جا به جا می کند.

جنگ با تروریسم جنگی طولانی،دشوار و پیچیده است و دولت ها با در پیش گرفتن تدابیر امنیتی صرف و بی توجهی به راه حل های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، دچار اشتباه های بزرگی می شوند.این راه حل ها به نظر ما مهمتر هستند.همه مسیرها باید در هم تنیده باشند و این دردناک است کسانی که جنگ علیه تروریسم را هدایت می کنند این در هم تنیدگی را نادیده می گیرند زیرا بر این باورند که راه حل های امنیتی و تدابیر و اقدام ها در این زمینه می تواند به تنهایی این پدیده ترسناک و گسترش یافته را از بین ببرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------