مرگ امیر المومنین طالبان با دستور مستقیم اوباما/ آغاز بحرانی جدید در کادر رهبری طالبان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان، این گروه تروریستی را با چالش های مهمی در کادر رهبری خود مواجه کرده است. منصور بعد از یک دوره اختلاف طولانی در راس رهبری طالبان به قدرت رسید و حالا بعد از مدت کوتاهی، بحران رهبری در درون این گروه بوجود آمده است .

این مسئله بیش از همه  ریاست جمهوری افغانستان را خوشحال کرده است. آن هم درست بعد از وقوع چند حمله تروریتس مهم طالبان که درآن ارگ حکومتی و مراکز امنیتی دولت در کابل هدف قرار گرفته بود. دولت افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: حمله به ملا اختر محمد منصور، رهبر گروه طالبان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را تایید می‌کند اما در مورد مرگ او گفته است دولت تلاش دارد تا جزئیات بیشتر در مورد این حمله را به دست بیاورد و با مردم شریک سازد.

دفتر ریاست جمهوری افزوده که در صورت کشته شدن ملا منصور، فرصت جدیدی برای آن گروه‌های طالبان است که می‌خواهند از جنگ و خون ریزی دست کشیده، از خاک بیگانه گان به وطن برگشته و به روند صلح بپیوندند که از جانب خود افغانها پیش برده می‌شود.


ارگ ریاست جمهوری از تمامی گروه‌های طالبان خواسته که "از داعیه مردم و دولت افغانستان برای تامین صلح استقبال نموده و به زندگی صلح آمیز بپیوندند."


درخبرنامه امروز دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که "او (ملا اختر منصور) با پناه گرفتن در خاک بیگانه همچنان به تزویر، کتمان حقایق، کشتار مردم بیگناه، ترور، وحشت، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از پیشرفت و توسعه افغانستان دست می‌زد و در تداوم جنگ لجوجانه تاکید می‌کرد."


ریاست جمهوری افغانستان افراد وابسته به او را به قساوت علیه مردم متهم کرده‌ است.
در این خبرنامه آمده که این عملیات بار دیگر نشان می‌دهد که "تروریستان و آنانی که جنگ و خشونت پیشۀ‌شان است، در هیچ جای مصون نخواهند بود."
عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان نیز با تایید حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خودرو (موتر) حامل ملا اختر منصور گفت که این هواپیماها " خودروی حامل منصور را در بیرون از سرحدات (مرزهای) افغانستان هدف قرار داده و احتمال بیشتر می‌رود که او کشته شده باشد."

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرده طی یک حمله هوایی ملا منصور، جانشین ملا محمد عمر، رهبر سابق طالبان را هدف قرار داده است.
به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس جمهوری، شخصا دستور این حمله هوایی را صادر کرده است.

هنوز از کشته شدن قطعی ملا منصور در جریان این حمله هوایی گزارشی منتشر نشده است.

آن طور که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این حمله توسط پهپادهای آمریکایی در یک منطقه دور افتاده پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان صورت گرفته و طی آن ملا منصور و یک طالب دیگر مورد هدف قرار گرفته‌اند.


پنتاگون ملا منصور را مسئول حملات گسترده اخیر در کابل و دیگر نقاط افغانستان معرفی کرده و در بیانیه خود نوشته "از زمان مرگ ملا محمد عمر و رهبری احتمالی ملا منصور، طالبان حملات بسیاری را صورت داده که به مرگ دهها هزار نفر از شهروندان افغان و بسیاری از ماموران امنیتی افغانستان در کنار نظامیان آمریکایی و سایر سربازان ائتلاف در این کشور انجامیده است.


با وجود این که رسانه‌های آمریکایی از احتمال مرگ ملا منصور در جریان این حمله هوایی سخن می‌گویند، پنتاگون اعلام کرده در حالی که تقریبا مطمئن است خودرو حامل ملا منصور را هدف قرار داده اما هنوز در حال بررسی نتایج این حمله هوایی است و نتایج قطعی آن را متعاقبا اعلام خواهد کرد.


همزمان، یک مقام آمریکایی گفته رهبران پاکستان و افغانستان هر دو در جریان این حمله قرار گرفته‌اند؛ هر چند این مقام آمریکایی مشخص نکرده آیا تماس با رهبران این دو کشور پیش از حمله پهپادها صورت گرفته و یا پس از آن.


اختر منصور چگونه 'امیرالمؤمنین طالبان' شد؟
به گزارش بی بی سی در ماه‌های گذشته و پس از مرگ ملا محمد عمر، بنیانگذار و رهبر طالبان که تابستان گذشته علنی شد اما زمان آن به سال ۲۰۱۳ نسبت داده شد، گزارش های متعددی از بالا گرفتن اختلاف بر سر "اجماع و بیعت" میان فرماندهان طالبان با رهبری ملا اختر محمد منصور منتشر شده بود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

ملا منصور ۵۶ ساله، از تبار اسحاق‌زی از قوم پشتون قندهار است. او هم همچون بسیاری از اعضای طالبان در مدرسه حقانیه در پاکستان آموزش دیده است.


در دوران حاکمیت طالبان، ملا منصور به عنوان وزیر هوانوردی 'امارات اسلامی طالبان' کار کرد و با حمله آمریکا و سرنگون شدن دولت طالبان او هم مانند ملا محمد عمر فراری شد.
ملا منصور سپس به عضویت شورای کویته درآمد و در سال‌های اخیر که ملا برادر به زندان پاکستان افتاده بود، به‌عنوان فرد شماره دوم طالبان فعالیت داشت.


ملا منصور در غیاب ملا محمد عمر، سرپرستی تمام فعالیت‌های سیاسی، نظامی و تبلیغاتی طالبان را بر عهده داشت و خط مشی طالبان را تعیین می‌کرد.
اما ظاهرا برای نگهداشتن اتحاد طالبان، مرتب از نام ملا عمر بهره می‌گرفته است.
دفتر سیاسی قطر طالبان هم به اجازه شورای کویته که در رهبری آن منصور قرار داشت، شکل گرفت.


با وجود این، پنتاگون دربیانیه (شنبه) خود از ملا منصور به عنوان مانعی جدی بر سر مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان یاد کرده است.

مکان جغرافیایی این حمله آن طور که گزارش شده در حوالی شهر احمد وال در منطقه‌ مرزی میان پاکستان و افغانستان بوده و خودرویی که گزارش شده حامل ملا منصور بوده در خاک پاکستان مورد هدف قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند دوباره موضوع همکاری اسلام آباد و واشنگتن در مبارزه با طالبان را به بحثی داغ تبدیل کند.


پنج سال پیش، وقتی در روز اول ماه مه (۲۰۱۱) باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شخصا خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده را اعلام کرد، خیلی زود جزئیات حمله سری تفنگداران دریایی آمریکا به مجموعه مسکونی بن لادن در ابیت آباد پاکستان، به تنش جدی میان دولت پاکستان و کاخ‌سفید بدل شد.

 

اخبار بین الملل - ایران آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------