ادای احترام اوباما به قربانیان هیروشیما



«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا که کشورش شهر هیروشمیا را با بمب اتمی در جریان جنگ جهانی دوم نابود کرد، روز جمعه بدون آنکه عذرخواهی کشورش را از این مسئله اعلام کند، همراه با شش همتای دیگر خود از محل یادبود و گرامیداشت کشته شدگان این حادثه بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، سران هفت کشور صنعتی دنیا موسوم به «جی هفت» در پایان نشست دو روزه خود در ایسه شیمای ژاپن، با شرکت در مراسمی نمادین در پارک و موزه یادبود صلح هیروشیما، خاطره قربانیان بمباران اتمی این شهر در سال 1945 را گرامی داشتند.

در این مراسم همانطور که پیش بینی می شد، به رغم تقاضای مردم ژاپن و کره جنوبی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا حاضر به عذرخواهی نشد و فقط به ادای احترام و اهدای تاج گل به درگذشتگان این حادثه بسنده کرد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

پیش از او نیز «جان کری» که به عنوان نخستین مقام بلند پایه آمریکایی اواخر فروردین ماه سالجاری به منظور شرکت در اجلاس وزیران جی هفت به ژاپن و این این مکان آمده بود، حاضر به عذرخواهی از اتفاقی که آمریکا مسبب اصلی آن در زمان جنگ جهانی دوم بود، نشد.

اوباما نیز نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که بعد از جنگ جهانی دوم و نخستین بمباران اتمی تاریخ، از هیروشیما دیدن می کند.

کاخ سفید چند روز قبل از سفر اوباما به ژاپن اعلام کرد که وی در جریان این سفر از یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما دیدن می کند اما عذرخواهی در کار نخواهد بود.

باراک اوباما شب گذشته در گفت وگو با خبرنگاران در ژاپن از مرگ بسیاری از مردم هیروشیما و ناکازاکی در جریان آن حمله ابراز تاسف کرد و گفت که دنیا باید بیزاری خود را از جنگ اعلام کند.
او مدعی شد: یکی از عللی که می خواهم به هیروشیما بروم این است که یکبار دیگر تاکید کنم که هنوز خطر هسته ای جدی است و همه ما باید فوریت این مسئله را درک کنیم. بنابر این، این مسئله نه فقط یادآوری حوادث وحشتناک جنگ جهانی دوم و کشته شدن انسانهای بی‌گناه در قاره های مختلف است، اما در عین حال به ما یادآوری می کند که هنوز کار تمام نشده است.

در مراسم امروز همچنین شماری از خانواده های قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و فعالان صلح و نهادهای مدنی حضور داشتند.

در جریان بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی از سوی آمریکا که به فاصله سه روز از یکدیگر در ششم اوت 1945 میلادی انجام شد بیش از 220 هزار تن جان باختند که گفته می شود بیش از 30 هزار تن از کشته شدگان از اتباع کره جنوبی بوده اند.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در واکنش به اظهارات کاخ سفید تاکید کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا در سفر به ژاپن می بایست نسبت به تمامی قربانیان این حادثه از جمله به جان باختگان کره ای ادای احترام کند.

حضور سران کشورهای جی هفت در این مراسم در حالی صورت می گیرد که جمعی از بازماندگان کره ای بمباران اتمی هیروشیما خود را به این محل رسانده بودند.

برخی از رسانه های کره جنوبی نیز پیشنهاد داده اند که مقام های ژاپنی در جریان بازدید اوباما از هیروشیما باید خود را به عنوان قربانی جنگی معرفی کند تا شاید مقامات آمریکایی حاضر به عذرخواهی شوند.

شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن پس از چند دهه از آن حادثه تلخ همچنان اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو را نسل به نسل به دوش می کشد.
پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر، آمریکا دو بمب اتم را به فاصله 3 روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.

این دو حمله که به دستور هری ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا صورت گرفت، یکی از بزرگترین کشتار های جمعی تاریخ لقب گرفت که بیش از 220 هزار نفر از شهروندان و غیرنظامیان بی گناه این دو شهر بلافاصله یا اندکی بعد بر اثر تشعشعات ثانویه مواد رادیو اکتیو جان باختند.

چهل و دومین اجلاس سران «جی هفت» با حضور رهبران آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس، کانادا و ایتالیا که از دیروز پنجشنبه در شهر ایسه شیما ژاپن آغاز به کار کرده بود، امروز با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

شرکت کنندگان در این نشست با ابراز نگرانی از گسترش تروریسم، بحران پناهجویان و مخاطرات اقتصادی دنیا، خواستار از میان برداشتن چالش های اقتصادی پیش روی رشد و توسعه دنیا شدند.

در بیانیه پایانی کشورهای عضو «جی هفت» بحران مهاجرت اروپا، «چالشی جهانی که نیازمند واکنشی جهانی است»، توصیف شده که محتاج افزایش کمک نهادهای مالی بین المللی و مساعدت مالی کشورهاست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------