قرار نیست داعش شکست بخورد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با وجود خوش بینی ها
قرار نیست داعش شکست بخورد

آزادی کامل اراضی از مشت داعش، با وجود این که اقدامی بسیار مهم و اساسی است اما تنها ما را به زمان قبل از اشغال توسط داعش باز می گرداند.

باید از همین الآن خودمان را آماده کنیم، بر خلاف آن چه عده ای با خوش بینی پیش بینی می کنند، پیروزی بر داعش و گروه های متمایل با آن به این زودی ها تحقق نمی یابد. صحنه دقیقا شبیه کسانی است که قسمت های آخر یک سریال تلویزیونی طولانی را می بینند و فریب قسمت های آخر آن را می خورند. این را باید از همین الآن بگوییم تا قربانی توهم نشویم. این صحیح است که اقدامات خوبی شده و سرزمین های اشغال توسط داعش در عراق و سوریه و لیبی آزاد شده اند، اما پیروزی واقعی چیزی دیگری است و با آن چه تصور می کنیم فرق می کند.

دلایل مختلفی برای این ادعا وجود دارد، از جمله این که آزادی کامل اراضی از مشت داعش، با وجود این که اقدامی بسیار مهم و اساسی است به ویژه که بعد از یک مدت طولانی از اشغالگری این شبکه تروریستی محقق می شود، اما تنها ما را به زمان قبل از اشغال توسط داعش باز می گرداند، برای این که زمینه و محیط فرهنگی و دینی همچنان همان چیزی است که قبلا بوده و هیچ چیز تغییر نکرده و همچنان ادامه دارد، عامل خارجی هم به آن کمک می کند، همان عاملی که جنین داعش را خلق کرد سپس آن را بزرگ کرد و قدرت داد تا در آغوش آن بر سرزمین و تمدن و ناموس امت عربی مسلط شود، آن قدر آن را بزرگ کرد و پر و بال داد تا به این درجه از توحش رسید.

همچنین آزادسازی اراضی، به استثنای بعضی موفقیت های اخیر، به این سادگی به دست نیامد که بگوییم فقط یک بند مانده تا با چاقو آن را ببریم و همه چیز تمام شود! برای این که دستاورد محدود نمی تواند محقق شود و تثبیت شود و ادامه یابد در صورتی که وضعیت سخت فعلی به همین شکل ادامه یابد. اتفاقا بسیار سخت خواهد بود که بتوان این موفقیت را تکرار کرد، به خصوص وقتی که امریکا و متحدانش وارد میدان شدند. آنها سیاست های خود در حمایت از گروه های تروریستی را تغییر ندادند تا زمانی که مطمئن شدند که روسیه به طور جدی و به دلایل مرتبط با امنیت ملی روسیه قرار است علیه گروه های تروریستی وارد عمل شود و روس ها هیچ تردیدی ندارند که همه گروه های تروریستی را هدف قرار دهند، تنها در این صورت بود که سیاست روسیه توانست بر سیاست آنها تاثیر بگذارد، در این حالت هم فقط تاکتیک آنها تغییر کرد، و الا استراتژی پشتیبانی از داعش همچنان به قوت خود باقی مانده است. ببینید فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه دو روز پیش چه گفت، او هشدار داد شکست داعش می تواند خطرناک باشد برای این که باعث تقویت دیگر گروه های تروریستی می شود! منظور او گروه های تروریستی خارج از کنترل پیمان امریکا است که فرانسه نیز جزئی از آن است.

حداکثر اتفاقی که در این مرحله می تواند رخ دهد و از آن بیشتر چیزی اتفاق نخواهد افتاد، حداقل آن طور که از حرف ها برداشت می شود، این است که سرزمین های تحت اشغال داعش به طور کامل آزاد شوند، و زمینه مطلوب برای پاکسازی آنها باقی بماند. حداقل چیزی که از این موفقیت ملال آور به دست می آید، شکست داعش و گروه های هم سو با آن نیست، بلکه چشم پوشی از آنها است تا همانند اخوان المسلمین تبدیل به یک جریان زیرزمینی شوند تا بعدا کسی بیاید و نسخه آنها را بپیچد.
 
نویسنده: ژنرال احمد عبدالتواب، نماینده مجلس مصر
منبع: الاهرام / دیپلماسی ایرانی

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------