چه شباهت هایی میان "ترامپ" و "سلطان" رجب طیب اردوغان وجود دارند؟



از تلاش برای احیای عظمت کشورها تا باور به تئوری های توطئه
چه شباهت هایی میان "ترامپ" و "سلطان" رجب طیب اردوغان وجود دارند؟

فکر نمی کنم در صورت ریاست جمهوری ترامپ در امریکا کودتای نظامی رخ دهد اما او نیز رییس جمهوری دوران هرج و مرج خواهد بود.

"توماس فریدمن" روزنامه نگار روزنامه "نیویورک تایمز" می نویسد"ترکیه از نظر جغرافیایی مسافتی طولانی تا کلیولند دارد جایی که در آن جمهوریخواهان کنوانسیون خود را برگزار کردند. امریکا ترکیه نیست. اخیرا در ترکیه کودتایی نظامی شکست خورد با این حال، می توانم بگویم که شخصیت و استراتژی سیاسی اردوغان و دونالد ترامپ شباهت هایی به یکدیگر دارند. درام امروز در ترکیه حرکت در مسیری است که زمانی رهبرش تمام رقبای خود را دشمن و هیولا قلمداد کرد و تئوری های توطئه دیوانه وار را مطرح کرد. هم ترامپ و هم اردوغان هر دو معتقدند که تنها مردان کشورشان هستند که می توانند عظمت و شکوه را به امریکا و ترکیه بازگردانند".

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

به گزارش خرداد، او در ادامه مقایسه خود می نویسد:"بگذارید با زمان نخست وزیری اردوغان در فاصله سال های 2003 تا 2014 میلادی شروع کنیم زمانی که مقام ریاست جمهوری در ترکیه هنوز نمادین بود. هر کسی که اردوغان را می شناسد می داند که او پیش از کودتای نظامی در سکوت کودتایی مدنی را به راه انداخت و صدها نفر از روزنامه نگاران را بازداشت کرد. او به جنگ داخلی علیه کردها دامن زد و این کار را با تحریک احساسات ملی گرایانه انجام داد تا قدرت خود را بیش از گذشه تحکیم کند. به طور کلی او از خود تصویر یک سلطان در دنیای مدرن را به نمایش گذاشته است. بسیاری از ترک های سکولار از اردوغان ازار دیده اند و مخالف او هستند اما آنان نیز گفتند که دموکراسی باید حفظ شود و با کودتا مخالفت کردند من نیز از شکست کودتا خوشحال هستم و آن را نتیجه خرد جمعی ترک ها می دانم اکنون انتخاب با اردوغان است این که آیا او نیز به دموکراسی متعهد خواهد بود یا به تقسیم ترک ها بین دشمن و دوست و ادامه تئوری بافی های توطئه آمیز ادامه می دهد و از کودتا به عنوان اهرمی برای اعمال فشار و سرکوب مخالفان استفاده خواهد کرد.

 

علائم اولیه بد هستند پس از شکست کودتا نزدیک به سه هزار قاضی و دادستان از کار برکنار شده اند. چگونه می شود این تعداد خائن را یک روزه کشف کرد؟! آیا لیستی از پیش تهیه شده از دشمنان در دست اردوغان نبوده است؟ تاکنون پاکسازی ها سبب برکناری 1500 رییس دانشگاه و بازداشت و یا برکناری بیش از 21 هزار استاد شده است. به این رقم 35 هزار نیروی امنیتی، قضایی و نظامی برکنار و بازداشت شده را نیز بیفزایید. تراژدی آنجاست که اردوغان در پنج سال نخست زمامداری اش اقتصاد آن کشور را شکوفا کرد و مجالی برای رشد طبقه متوسط را داد. اما به تدریج به یپروان مذهبی خود نزدیک تر شد و جامعه را میان مذهبی و سکولار تقسیم کرد. ترکیه در دراز مدت ضرر خواهد کرد".

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

فریدمن در ادامه اشاره می کند که ترامپ نیز در امریکا همین تاکتیک را در پیش گرفت است و در این باره می نویسد:"دائما اوباما را محکوم می کند. از هر اتفاقی استفاده می کند از تیراندازی ها تا غیره تا نشان دهد که درباره اسلامگرایان و سیاه پوستان درست می گفته است. او نیز از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به نفع خود استفاده می کند. اردوغان هم تنها با استفاده از رسانه های دوست خود این کار را می کند. اگر ترامپ پیروز شود فکر نمی کنم کودتای نظامی روی دهد با این حال، با اطمینان می توانم به شما بگویم که پیش بینی جب بوش جمهوریخواه درست از آب درخواهد آمد و او رییس جمهور دوران هرج و مرج خواهد شد همان گونه که اکنون یک نامزد هرج و مرج طلب است. باید در صورت پیروزی او خود را برای تئوری های توطئه آماده کنیم".

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------