اتحادیه اروپا: اقدامات امنیتی و فوق‌العاده در ترکیه غیر قابل قبول است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونر توسعه این اتحادیه به ترکیه تاکید کردند تا در جریان اعلام حالت فوق‌العاده به قوانین و حقوق بشر احترام بگذارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسیونر توسعه این اتحادیه در بیانیه‌ای از دولت آنکارا خواستند تا در جریان اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام علیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری به قوانین و حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی پای‌بند باشد و به آنها احترام بگذارد.

این دو همچنین در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: اتحادیه اروپا بابت این تحولات در ترکیه نگران است. اقدامات امنیتی و فوق‌العاده در تمامی حوزه‌ها اعم از آموزشی، ‌دانشگاهی، قوه قضاییه و رسانه‌ها در ترکیه به اجرا در آمده است که غیرقابل قبول است.

وضعیت اضطراری به رهبران ترکیه "اختیارات گسترده‌ای برای اداره امور با حکم حکومتی" می‌دهد. از زمان کودتای نافرجام هزاران نفر دستگیر، اخراج یا تعلیق شده‌اند.

پیشتر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در واکنش به تصمیم اردوغان برای اعلام وضعیت اضطراری دولت ترکیه را ترغیب کرد هم به حاکمیت قانون احترام بگذارد و هم واکنشی متناسب و سنجیده به تلاش برای کودتا نشان دهد.

او گفت:‌ "فقط مشارکت قابل اثبات در اقدامات غیرقانونی، نه تمایلات سیاسی، باید سرمنشا اقدام دولت باشد... همچنین حیاتی است که اعلام وضعیت اضطراری فقط تا زمان لازم اجرا شود و این وضعیت در اولین فرصت ممکن پایان یابد."

عفو بین الملل هم این اقدامات را "سرکوبی در ابعاد استثنایی" توصیف کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------