وزیر خارجه عربستان: نسبت به پول‌هایی که ایران به دست می‌آورد نگرانیم/ نگران مردم بیگناه سوریه بودیم!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 وزیر خارجه عربستان:
نسبت به پول‌هایی که ایران به دست می‌آورد نگرانیم/ نگران مردم بیگناه سوریه بودیم!

وزیر خارجه عربستان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: نسبت به پول‌هایی که ایران به دست می‌آورد نگران هستیم.

به گزارش ایلنا، متن مصاحبه عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی با خبرگزاری یورونیوز در ادامه می آید:

خاورمیانه بار دیگر دچار آشفتگی است. یورونیوز در برنامه گفتگوی جهانی، با عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی برای گفتگو درباره مسائل منطقه، مصاحبه ای انجام داده است.

یورونیوز: جهان برای دهه ها به سیاست خارجی محافظه کارانه عربستان عادت کرده بود. اکنون با دخالت نظامی در یمن، موضعگیری آشکار در برابر ایران و سوریه، نبرد با داعش، القاعده و همچنین نیروهای بشار اسد، شاهد رویکرد بی محابای عربستان هستیم. آیا این چهره تازه عربستان است و جهان باید به آن عادت کند؟
عادل جبیر: «ما شاهد یک خلاء بودیم. این خلاء باید پر می شد. شاهد فقدان رهبری بودیم. باید رهبری در منطقه وجود میداشت. با متحدانمان همکاری کردیم و برای حفاظت از منافعمان وارد این خلاء شدیم. نیروهای شبه نظامی رادیکال که متحدان ایران و حزب الله بشمار میروند تلاش کردند کنترل یمن، پایگاههای موشک بالستیک و نیروی هوایی را در دست گیرند.

این تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای منطقه بشمار می آمد. کسی باید کاری می کرد. ما وارد عمل شدیم. در خصوص ایران نیز گفتیم که کافی است. ۳۵ سال تجاوز از سوی این کشور به پادشاهی عربستان سعودی و متحدانش کافی است. ما چنین چیزی را تحمل نخواهیم کرد. درباره سوریه، هدفمان حمایت از اپوزیسیون میانه رو و اعمال تغییر در نظام حاکم در آنجاست.»

یورونیوز: هنگامی که از خلا سخن می گویید، آیا اشاره تان به ضعف حضور آمریکا در منطقه است؟
عادل جبیر: «الزاما نه. شاهد بودیم که حوثیها آرام آرام در هفت، هشت، نه سال گذشته در حال قدرت گرفتن بودند. هیچکس اراده رویارویی با آنها را نداشت. این وظیفه ما بود. در سالهای گذشته شاهد قتل عام مردم بیگناه در سوریه بودیم. کسی کاری انجام نمیداد. بنابراین ما باید کاری می کردیم.»

یورونیوز: تلاش برای کودتا در ترکیه باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شد. نقش ترکیه را پس از کودتا در زمینه سیاست خارجی چگونه ارزیابی میکنید؟
عادل جبیر: «گمان نمی کنم حادثه تاسف بار کودتا در ترکیه – که با شکست مواجه شد – تاثیر دراز مدتی در ثبات و وضعیت این کشور داشته باشد.»

یورونیوز: کشورهای غربی نگران هستند که ترکیه در مسیر اقتدارگرایی گام بردارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز به طور ضمنی گفته عضویت ترکیه در ناتو با خطر روبروست. آیا فکر نمیکنید این وقایع به معنای تضعیف نبرد با داعش باشد؟
عادل جبیر: «گمان نمیکنم. ترکیه دموکراتیک است. خواست مردم ترکیه به کرسی خواهد نشست. باید به ترکیه فرصت داد برای تامین امنیتش گامهای لازم را بردارد. هنگامیکه هزاران نفر در گوانتانامو در کوبا زندانی شدند، هیچکس آمریکا را مورد بازخواست قرار نداد. هیچکس.»

یورونیوز: چندین بار گفته اید که اطمینان دارید بشار اسد از قدرت کنار خواهد رفت. با توجه به ضعف برخی بازیگران منطقه ای و همچنین وضعیت خود سوریه چگونه هنوز به چنین چیزی اعتقاد دارید؟ حلب در آستانه سقوط بدست نیروهای ارتش سوریه است.
عادل جبیر: «در پایان، سوریه ای نو بدون بشار اسد خواهد بود. نیاز به زمان هست. این می تواند با یک رویکرد سیاسی رخ دهد. در چنین حالتی انتقال قدرت سریعتر و با خشونت کمتری روی می دهد. روش دیگر راه حل نظامی است که طولانی تر، پر تلفات تر و با خسارتها و هزینه های بیشتری خواهد بود.»

یورونیوز: گویی راه حل سیاسی به بن بست رسیده است. بنابراین راه حل نظامی باقی می ماند. کدام روش به نظر شما واقعگرایانه تر است؟
عادل جبیر: «از اپوزیسیون میانه روی سوریه حمایت نظامی میکنیم با این فرض که راه حل سیاسی وجود ندارد. روش سیاسی را نیز در پیش می گیریم، گویی راه حل نظامی کارساز نیست.»

یورونیوز: تا چه اندازه آمادگی حمایت نظامی دارید؟
عادل جبیر: «گروهی از کشورها از اپوزیسیون میانه روی سوریه حمایت نظامی میکنند. در خصوص اینکه چه گروههایی در سوریه و چه هنگام کمک دریافت کنند به توافق رسیده ایم. همچنین ضرورت دارد که آنها را به سلاحهای قویتری مجهز کنیم. اینگونه آنها میتوانند بر بشار اسد پیروز شوند.»

یورونیوز: آیا عربستان سعودی به سوریه نیرو می فرستد؟
عادل جبیر: «در چارچوب ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش، آمادگی اعزام نیروهای ویژه را به سوریه داریم.»

یورونیوز: هنگامی که از گروه موسوم به دولت اسلامی سخن میگویید، بیشتر از واژه عربی داعش استفاده میکنید. به گمانم بی دلیل نیست. داعش برای شما چیست؟ آیا اسلامی است؟ آیا یک دولت است؟
عادل جبیر: «هیچکدام. مجموعه ای از تبهکاران، افراد دچار اختلال شخصیت و فاسد هستند. این هیچ ربطی به اسلام ندارد. رابطه این گروه با اسلام مانند رابطه کوکلاکس کلانها در آمریکا با مسیحیت است. بیربط هستند. هر مذهبی متعصبان و افراد افراطی خود را دارد. ولی آنها راوی مذهب نیستند. اینکه گمان کنیم داعش گروهی از مسلمانان هستند، عصبانی کننده است.»

یورونیوز: گروهی از افراد دچار اختلال شخصیت. چگونه آنها میتوانند نه الزاما یک دولت ولی یک منطقه جغرافیایی را برای چنین زمان طولانی در دست گیرند و باعث چنین مشکل بزرگ نظامی شوند؟
عادل جبیر: «نمونه های زیادی از افراد دچار اختلال شخصیت در تاریخ وجود دارد که کارهای غیر قابل باوری انجام داده اند. هیتلر یکی از این افراد بود.»

یورونیوز: توافقی هسته ای با ایران امضاء شده است. عربستان به چنین توافقی بدبین بود. پس از گذشت یک سال، وضعیت را چگونه می بینید؟
عادل جبیر: «ما گفتیم از هر توافقی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، که برخوردار از مکانیسم قوی بازرسی دقیق و سرزده باشد و در صورت نقض توافق اجازه بازگرداندن تحریمها را بدهد استقبال میکنیم. آنچه که مایه نگرانی ما بود و هست دسترسی ایران به منابع مالی است.

آنچه که شاهدش هستیم ادامه فعالیتهای خصمانه ایران در حمایت از حزب الله در لبنان، سوریه، عراق و تلاش برای فرستادن اسلحه برای حوثیها در یمن است. به گمانم برای داوری کردن باید دید آیا تغییری در رفتار ایران وجود دارد یا نه. ولی ما شاهد چیز خاصی نیستیم.»

یورونیوز: اگر شما گمان کنید که ایران به مفاد توافق پایبند نیست، آیا عربستان دستیابی به سلاح هسته ای را مد نظر قرار خواهد داد؟
عادل جبیر: «عربستان برای پاسداری از مردم و کشورش به هر کاری دست میزند. اینکه چگونه و به چه روشی آنرا انجام می دهیم چیزی نیست که در موردش اطلاعیه صادر کنیم. مسلما، اینکار در تلویزیون اعلام نخواهد شد.»

یورونیوز: پس از توافق هسته ای، روابط عربستان سعودی با اسرائیل چگونه خواهد بود؟
عادل جبیر: «ما ارتباطی با اسرائیل نداریم.»

یورونیوز: هیچ ارتباط یا ارتباط پشت پرده ای؟
عادل جبیر: «نه.»

یورونیوز: گاه عربستان سعودی به عنوان یک مسئول در تروریسم اسلامی متهم می شود. دلیلها اینگونه است: عربستان از مسجدها در سراسر جهان حمایت مالی میکند، امامان جماعت مساجد را آموزش میدهد، این امامان نسخه ای از اسلام بسیار محافظه کارانه ارائه می دهند و به صورت ناخواسته زمینه مناسب را برای رشد تروریسم فراهم می آورند. پاسخ شما چیست؟
عادل جبیر: «چرا باید از ایدئولوژی که هدفش کشتن ماست حمایت کنیم؟ ما در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و در جهان قرار داریم. اینکه کسی بگوید سعودیها از افراط گرایان حمایت مالی میکنند یا از ایدئولوژی آنها پشتیبانی میکنند حرف نادرستی است.

پشت چنین برداشتی این تصور نهفته است که ما به دنبال آدم، پول و القای طرز فکر هستیم. ما افراط گرایی را تحمل نمی کنیم. اگر شما در گوشه ای از کشورتان مشکل دارید، مرکز اسلامی آنجا را تعطیل کنید. دیگران را سرزنش نکنید. اگر افراط گرایی در کشور شما روی میدهد، مشکل شماست.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------