ژنرال ارشد ارتش آمریکا هرگونه دخالت خود در کودتای ترکیه را تکذیب کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ژنرال 'جوزف وتل' رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روزجمعه هرگونه ادعا در مورد دخالت خود در کودتای نافرجام ترکیه را نادرست خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، براساس بیانیه ارتش آمریکا، ژنرال وتل گفته است که 'هرگونه گزارش مبنی بر اینکه من در کودتای ناموفق اخیر در ترکیه دخالت داشتم، گزارشی ناخوشایند و کاملا نادرست است.'

این ژنرال آمریکایی افزود: 'ترکیه سال ها، یک شریک فوق العاده و حیاتی در منطقه بود. ما از تداوم همکاری ترکیه ستایش کرده و به شراکت آتی خود در مبارزه با داعش چشم دوخته ایم. '


به گزارش ایرنا، اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص کودتای نافرجام و دست داشتن فرمانده ترکیه ای پایگاه آمریکایی اینجرلیک در جنوب ترکیه در این کودتا و خودداری آمریکا از اعاده گولن به ترکیه، با واکنش های گسترده ای در ترکیه روبرو شده و درمحافل رسمی و سیاسی و بین مردم ادعاهایی درخصوص دست داشتن آمریکا در این کودتا مطرح است.

اما اظهارات 'جوزف وتل' فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (CENTCOM) در خصوص کودتای نافرجام که موجب خشم بیشتر اردوغان شده، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه دارد.
وی با اشاره به حضور شماری از نیروهای آمریکایی در ترکیه و همکاری گسترده نظامی با این کشور در بعد دوجانبه و در قالب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است: ما تاکنون همکاری و هماهنگی بسیار مکملی را با ارتش ترکیه داشتیم با پاکسازی های اخیر سرنوشت این همکاری و آینده آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

وی گفته است: تحولات بعداز کودتای نافرجام موجب نگرانی های جدی در خصوص آینده همکاری های نظامی آمریکا با ترکیه در کوتاه مدت و بلند مدت شده است.

'جیمز کلاپر' رئیس اطلاعات ملی آمریکا نیز گفته است کودتای نافرجام در ترکیه نتایجی را داشته که استراتژی منطقه خاورمیانه ای آمریکا را با دشواری هایی روبرو کرده است.

این درحالی است که به دنبال سرکوب کودتا در ترکیه، ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در تماس با همتای آمریکایی خود گفته است : ترکیه هم پیمان ناتو است و پایبند تعهدات خود در پیمان می باشد.

واکنش ها در ترکیه فقط به آمریکا نیست و دولت آنکارا از مواضع کشورهای اروپایی و حمایت نکردن آنها از دولت قانونی این کشور در قبال کودتای نافرجام، به شدت ابراز ناخرسندی کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------