وزیر خارجه عراق: مستشاران ایرانی با رضایت دولت عراق در خاک این کشور حضور دارند/ هشدار درباره مداخله ترکیه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر دفاع عراق از «حمایت پیوسته» تهران از بغداد در جنگ علیه گروه تروریستی داعش تقدیر کرده و گفته جمهوری اسلامی در مواقع مهم به همسایه‌اش کمک کرده است.

به گزارش فارس، خالد العبیدی در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی گفت: «همکاری نظامی گسترده‌ای میان وزارتخانه های دفاع ایران و عراق وجود دارد و در نتیجه این همکاری نظامی، ایران از وزارت دفاع عراق و نیروهای امنیتی عراقی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آزادسازی موصل حمایت می‌کند.»

وزیر دفاع عراق در ادامه گفت ایران از کشور همسایه‌اش در موارد متعددی در مبارزه علیه تروریسم حمایت کرده است و همچنان به این حمایت‌ها ادامه می‌دهد؛ وی تاکید کرد مهندسان و مشاوران نظامی ایرانی با هماهنگی کامل با ارتش عراق به حمایت از نیروهای عراقی می‌پردازند.

وی افزود مستشاران ایرانی با رضایت دولت عراق در خاک این کشور حضور دارند.

با این حال عبیدی تاکید کرد تنها نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق شرکت خواهند داشت و دولت عراق به هیچ کشور خارجی اجازه مداخله در این عملیات را نخواهد داد. این شهر از ژوئن 2014 (اواخر بهار 1393) در اشغال داعش است.

نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی گروه‌های مردمی در تلاش هستند تا عملیاتی مشترک را به منظور آزادسازی موصل انجام دهند. نیروهای عراقی در ماه‌های اخیر موفق شده‌اند تا چندین منطقه در حومه موصل را از اشغال داعش آزاد کنند.

وزیر دفاع عراق در ماه فوریه گفته بود که نیروهای عراقی تا پایان سال شهر موصل را از اشغال داعش آزاد خواهند کرد.

هشدار درباره مداخله ترکیه
عبیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از ترکیه به خاطر اعزام نیروی نظامی به عراق انتقاد کرد و هشدار داد در صورتی که آنکارا نیروهایش را از شمال عراق خارج نکند، جنگی گسترده تر از صرف مبارزه با داعش در پیش خواهد بود.

    وی گفت: «حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه مانع از نظارت بر روند آزادسازی نینوا می‌شود. این یک حقیقت است. زمانی که (حیدر العبادی) نخست وزیر (عراق) درباره جنگی گسترده‌تر از جنگ علیه داعش هشدار می‌دهد، وی این بیانیه‌ها را براساس اطلاعات موجود صادر می‌کند.»

عبیدی افزود: «اگر نیروهای ترکیه مداخله کنند، در آن صورت شهر موصل و استان نینوا به صحنه مناقشه منطقه‌ای تبدیل خواهد شد و این همان چیزی است که نخست وزیر پیش بینی کرده بود. بنابراین من از نظراتش حمایت می‌کنم.»

در اوایل دسامبر 2015 (آذر 1394) ترکیه گروهی از نیروهای نظامی‌اش را به پایگاه نظامی بعشیقه در شمال موصل اعزام کرد و مدعی شد که این اقدام با هماهنگی با مقامات عراقی صورت گرفته است. بغداد به سرعت این ادعا را رد کرد و از آنکارا خواست تا فورا نیروهای نظامی اش را از خاک عراق خارج کند.

گروه تروریستی داعش از ژوئن 2014 و پس از ورود به خاک عراق بخش‌هایی از مناطق شمالی و غربی این کشور عربی را اشغال کرده است؛ اگرچه نیروهای عراقی در ماه‌های اخیر موفق شده‌اند داعش را از بسیاری از مناطق تحت کنترل عقب برانند و شهرهای مهمی از جمله فلوجه و رمادی را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------