پوتین و اردوغان از یکدیگر چه می خواهند و مذاکرات شان به کجا انجامید؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پشت پرده نزدیکی رهبران دو کشوری که تا چند ماه پیش دشمن هم بودند
پوتین و اردوغان از یکدیگر چه می خواهند و مذاکرات شان به کجا انجامید؟

دوستی میان پوتین و اردوغان همتای ترکش موضوع عجیبی است. پوتین می داند که از اردوغان چه می خواهد او نیمه راه را رفته اما هنوز امتیاز لازم را دریافت نکرده است.

خبرگزاری "بلومبرگ" با انتشار گزارشی معتقد است که ولادیمیر پوتین هنوز موفق نشده امتیاز مطلوب و مورد نظر خود را اردوغان کسب کند و در این باره می نویسد:"اردوغان ژست مبالغه آمیز دوستی گرفته اما هنوز امتیاز خاصی نداده است. پس از سقوط جنگنده روس توسط نیروهای ترکیه پوتین خواستار عذرخواهی اردوغان شد. او در ابتدا در این باره اره ابراز بی میلی کرد. روابط دو کشور به بدترین سطح ممکن رسید. روسیه گردشگری ترکیه را تحریم کرد هم چنین شرکت های ساخت و ساز روسی از ترکیه یا خارج شدند یا کار خود را متوقف کردند. ترکیه که با دوستان بین المللی اش وارد تنش هایی شده بود مضطرب شد. او به دنبال پیدا کردن راهی برای مصالحه بود.

 

روزنامه "حریت" ترکیه گزارش داد که رییس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه به همراه یک تاجر ترک که به خوبی با روسیه اشنا بوده و در منطقه داغستان نیز ارتباطاتی با مقام های ارشد داشته است کار میانجی گری و انتقال پیام حسن نیت به کرملین را انجام داده است. پاسخ غیر مستقیم بود و نور سلطان نظربایف رییس جمهروی قزاقستان گفنته بود که با پوتین صحبت کرده وتمایل به پذیرش عذرخواهی اردوغان دارد. به نظر می رسد پوتین نیز حسن نیت نشان داده است. او نه تنها عذرخواهی ضعیف اردوغان را پذیرفت بلکه جزو اولین رهبرانی بود که پس از جان سالم بدر بردن اردوغان پس از کودتا با او تماس تلفنی گرفت. حتی گفته شده بود که دستگاه اطلاعاتی روسیه به اردوغان درباره احتمال کودتا هشدار داده بود".

به گزارش خرداد، بلومبرگ در ادامه به لحن متفاوت رهبران دو کشور اشاره می کند و می نویسد:"در جریان دیدار روز سه شنبه اردوغان از سنت پترزبورگ او از پوتین به عنوان دوست عزیز آن هم چندین مرتبه یاد کرد. پوتین اما خونسرد بود و لبخندی بر لب نداشت. هر چند که دو رهبر در عکس ها با یکدیگر دست دادند و مذاکرات در کاخ کنستانتین صورت گرفت اما به نظر می رسد که نتیجه مطلوب و خواستنی را برای پوتین به همراه نداشته است. روزنامه "پراودا" که از رسانه های هوادار پوتین است نوشته است که مذاکرات در اتاق یونانی کاخ انجام شد اما واقعیت آن است که ترکیه رابطه تیره و تاری با یونان دارد. به نظر می رسد علیرغم اشتی ظاهری بی اعتمادی میان پوتین و اردوغان باقی مانده است. به نظر می رسد پوتین خواستار مشاهده نتایج دوستی است اما اردوغان به هیچ وعده ای عمل نکرده است".

بلومبرگ اشاره می کند که از سرگیری روابط میان روسیه و ترکیه برای ترکیه مهم است و براساس برآوردها ترکیه 840 میلیون دلار در شش ماهه نخست سال جاری به دلیل از دست دادن گردشگران روس از دست داده است. از سوی دیگر ترکیه در این مدت نتوانسته مرکبات و گوجه فرنگی به روسیه صادر کند که روی کشاورزی آن کشور تاثیرگذار بوده است. از دیگر روسیه خوشحال است که می تواند نیروگاه هسته ای در ترکیه بسازد و خطوط لوله گاز طبیعی روسیه به جنوب اروپا از طریق ترکیه متصل خواهند شد. اما واقعیت ان است که پوتین مهم تر از هر چیزی به دنبال کسب امتیاز از اردوغان در زمینه بحران سوریه است.

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که پوتین یک روز پیش از ملاقات با اردوغان با روحانی رییس جمهوری ایران دیدار کرد. این خبرگزاری می نویسد:"جزئیاتی از این مذاکرات منتشر نشده است اما گفت و گوها درباره محاصره حلب بوده است که در آن نیروهای ایرانی و هواپیماهای روسی به کمک نیروهای حامی اسد رفته اند. معارضان سوری در آنجا با سلاح های رسیده از ترکیه در حال جنگ هستند. اکثر تسلیحات از طریق خاک ترکیه به دست گروه هایی چون جبهه فتح الشام می رسند".

بلومبرگ اشاره می کند که به احتمال زیاد پوتین باید به اردوغان در کاخ کنستانتین گفته باشد که اسد حاکم قانونی سوریه است و همان گونه که او از اردوغان در برابر کودتاگران حمایت کرد اردوغان نیز موظف به حمایت از دولت قانونی اسد است. اما به نظر می رسد که پوتین نتیجه ای که می خواسته را کسب نکرده است. این خبرگزاری اشاره می کند که طبق برنامه ریزی ها قرار بود کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار اخیر میان دو رهبر سیاسی برگزار شود که نشد و این نشان دهنده عدم توافق آن دو بر سر بحران سوریه بوده است.

این خبرگزاری اشاره می کند علیرغم آن که اردوغان به دلیل عدم تمایل امریکا به استرداد فتح الله گولن متهم کودتاگری در ترکیه به آنکارا با واشنگتن وارد تنش شده است و هم چنین علیرغم آن که به دلیل احتمال بازگشت حکم اعدام روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بدتر شده است با این حال، به نظر می رسد اردوغان هنوز هم امیدوار است که گروه های معارض سوری علیه اسد بتوانند موفق شوند و کار خود را به پیش ببرند.

 

این خبرگزاری می نویسد:"او هم چنین امیدوار است که این گروه های افراطی بتوانند علیه کردهای سوری موفقیت هایی را کسب کنند چرا که اردوغان کردها را دشمن خود می پندارد. پوتین خواستار قطع کمک های تسلیحاتی ترکیه به معارضان است اما اردوغان چنین تمایلی ندارد. تنها نتیجه این مذاکرات آن است که صادرات گوجه فرنگی ترکیه افزایش می یابد و هتل های ان کشور می توانند شاهد افزایش سفر گردشگران روس باشند".

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------