آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

اردوغان اولین گام برای آشتی با اسد را برداشت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 یک روزنامه روسی نوشت:
اردوغان اولین گام برای آشتی با اسد را برداشتپ

آنکارا فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده است تا بتواند از انزوای شدیدی که در آن قرار گرفته بیرون بیاید؛انزوایی که اردوغان به دلیل ایجاد تنش در روابط ترکیه با اکثر همسایگانش به وجود آورد.این تنش اخیرا به روابط ترکیه با ایالات متحده آمریکا نیز کشیده شده است زیرا واشنگتن حاضر به تحویل «فتح الله کولن»روحانی ترک مقیم آمریکا نشده است.

آنکارا برای نخستین بار از سال 2011 تا کنون به ایده ماندن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قدرت تسلیم شد و با برگزاری مذاکرات با دمشق نیز موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی وزگلیاد در گزارشی نوشت: دولت ترکیه پس از بهبودش از کودتای نافرجام،قصد دارد که سیاست موثرتری در رابطه با سوریه در پیش گیرد.«بینالی ییلدریم»تاکید کرد که کشورش به دمشق،داعش و کردها به شکل خاص به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی اش نگاه می کند.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که رئیس جمهوری کنونی سوریه در طولانی مدت در آینده این کشور «جایی ندارد»اما گفت و گو با وی امری ضروری است زیرا«وی یکی از اشخاص تاثیرگذار به شمار می رود چه خوش مان بیاید چه خوش مان نیاید.»

شاید این تغییر به گرمی دوباره روابط روسیه و ترکیه مرتبط باشد.

ترکیه از سال 2011 همیشه خواستار کناره گیری رئیس جمهوری کشور همسایه اش(سوریه)شده است.

کارشناسان به این نکته اشاره کردند که تغییر در موضع ترکیه در ماه جولای گذشته رخ داد،همان زمان که دولت ترکیه گذرگاه«باب الهوی»که از طریق آن سیل پناهندگان سوری عبور می کردند و در جهت برعکس نیز افراد مسلح از گروه ها و سازمان های تروریستی مختلف که با دولت سوریه می جنگند و قبلا ترکیه به آنها کمک می کرد،عبور می کردند.

اکنون نیز ییلدریم دم از امکان ماندن اسد در قدرت در مرحله انتقالی می زند.

در اینجا باید اشاره کرد که پیش از این این تغیرات که در موضع گیری رسمی ترکیه رخ داد رخدادهای داخلی و خارجی به وقوع پیوست که باعث شد تبدیل به عواملی شوند که اردوغان دست به تصحیح و درست کردن موضع ترکیه دربار بحران سوریه بزند.

آنکارا فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده است تا بتواند از انزوای شدیدی که در آن قرار گرفته بیرون بیاید؛انزوایی که اردوغان به دلیل ایجاد تنش در روابط ترکیه با اکثر همسایگانش به وجود آورد.این تنش اخیرا به روابط ترکیه با ایالات متحده آمریکا نیز کشیده شده است زیرا واشنگتن حاضر به تحویل «فتح الله کولن»روحانی ترک مقیم آمریکا نشده است.

دلیل دیگری نیز در تغییر موضع ترکیه نقش بازی کرد و آن اینکه بشار اسد به شکل غیرمنتظره تبدیل به دشمن دشمنان ترکیه شد به ویژه پس از درگیری های شدیدی که در شهر«الحسکه»میان ارتش سوریه و یگان های حمایت مردمی کُرد رخ داد؛به طوری که نیروی هوایی سوریه مواضع کردها را برای نخستین بار بمباران کرد و منجر به کشته شدن شمار زیادی از کردها شد.

با توجه به وجود نظامیان آمریکایی در پادگان های کردهای هوادار آمریکا،ییلدریم تلاش کرد که دولت آمریکا را با تایید مستقیم حملات ارتش سوریه به مواضع کردها در الحسکه عصبانی کند به طوری که گفت:این اتفاق شاهدی بر این است که دولت سوریه خطراتی که وحدت این کشور را تهدید می کند،درک کرده است.

اما خود ترکیه همیشه با دید نگران نسبت به هر گونه نظام کردی ممکن در اراضی کشورهای همسایه با مرزهایش و به طور مشخص در اراضی سوریه نگاه می کند زیرا این امر خطرات شدیدی بر وحدت اراضی خود ترکیه در پی دارد.

از طرفی دیگر،روسیه در راستای آشتی و تعمیق روابط میان رهبران سوریه و کردها فعالیت دارد.به رغم آن که امیدها به دلیل درگیری های شدید میان طرفین از بین رفته است بنابر این این واقعیت روی زمین و دیگر واقعیت ها خودش را برای گشودن درها برای آشتی میان آنکارا و دمشق باز می کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------