مجلس نمایندگان آمریکا با «پیگرد قانونی عربستان سعودی» موافقت کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

همزمان با پانزدهمین سالگرد یازده سپتامبر؛
مجلس نمایندگان آمریکا با «پیگرد قانونی عربستان سعودی» موافقت کرد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را به تصویب رساند که به شهروندان آمریکایی اجازه می دهد عربستان سعودی را به دلیل حمله تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری راشا تودی، در آستانه پانزدهمین سالگرد حمله تروریستی یازدهم سپتامبر مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را تصویب کرد که به شهروندان آمریکایی اجازه می دهد عربستان سعودی را به خاطر این حمله تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این لایحه بدون هیچگونه مخالفت و یا اعتراضی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، ‌اما کاخ سفید هشدار داد که این لایحه را وتو خواهد کرد.

قطعنامه ۳۸۱۵ مجلس نمایندگان آمریکا موسوم به «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» (JASTA) با استثناء قائل شدن بر مصونیت دولتهای حاکم- تحت لوای قانون سال ۱۹۷۶- به شهروندان آمریکایی اجازه می دهد که کشورهای خارجی را به دلیل اجرای اقدامات تروریستی که سبب کشتار آمریکاییان در داخل خاک این کشور می شود، تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

گفتنی است که قانون سال ۱۹۷۶ برای حفاظت از عربستان سعودی در برابر طرح دعاوی حقوقی مرتبط با حملات یازده سپتامبر به کرات مورد استناد قرار گرفته است. از اینرو، عربستان سعودی با بهره گیری از شبکه ای از لابی گران خود در واشنگتن تلاش فراوانی کرد تا مانع از تصویب این لایحه  شود.

 «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» که از سوی سناتور «جان کورنین» جمهوریخواه و سناتور «چارلز شومر» دموکرات به مجلس سنای آمریکا ارائه شد، در ماه مه با ۱۰۰ رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالفی به تصویب رسید. مجلس نمایندگان آمریکا نیز این لایحه را به اتفاق آراء به تصویب رساند و بدین ترتیب،‌ کنگره تحت سیطره جمهوریخواهان از این امکان برخوردار است که وتوی رئیس جمهور آمریکا را نادیده بگیرد.

شایان ذکر است که پانزده تن از نوزده مردی که روز یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ با ربایش دو فروند هواپیمای مسافربری آمریکا از آنها به مثابه موشکهایی برای حمله به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون استفاده کردند، تبعه عربستان سعودی بودند.‌

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------