مغز متفکر ترامپ در امور ایران و خاورمیانه / یک سیاستمدار کهنه کار عرب (+تصاویر)



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اکنون که سکان سیاستگذاری ایالات متحده برای 4 سال در دست دونالد ترامپ میلیاردر دیروز نیویورک قرار گرفته است، در محافل داخل و خارج امریکا سخن از این است که تیم برنامه ریزان و مشاوران او چه کسانی خواهند بود و از میان خیل افراد کهنه کار سیاسی که زیر چتر حزب جمهوری خواه قرار دارند کدام یک جایگاه مدیریت امور سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی و مالی را در اختیار خواهد گرفت؟ محمد نوری

به گزارش، ایران آنلاین تا به امروز، نام چند نفر به عنوان اکیپ مشاوران و تصمیم گیران رئیس جدید کاخ سفید مشخص شده است. Jeff Sessions سناتور کهنه کار پیشین آلاباما که از ابتدا به عنوان سرتیم مشاوران، ترامپ را همراهی کرد و سپس نام چهره های دیگری مثل؛ ولید فارس متخصص حوزه سیاست خارجی پیج کارتر و جرج پاپادوپولوس، متخصصان در امور انرژی؛ جو اسمیت و ژنرال کیت کلوگ به عنوان متخصصان حوزه امنیتی و دفاعی به میان آمد.

 

اما در میان این فهرست، یک چهره برای کارشناسان خاورمیانه آشناتر است. فردی که بیش از دیگر مشاوران ترامپ مقابل دوربین ظاهر شده و عملا رشته سخنگویی او در زمینه سیاستهای بین المللی را در دست گرفته است. ولید فارس، Walid Phares مشاور لبنانی تبار ترامپ که دست برقضا اولین اظهارات اش در باره ایران رنگ جنجال گرفت. سیاستمدار مارونی که در محافل دانشگاهی امریکا و اروپا و نیز محافل سیاسی - امنیتی لبنان و خاورمیانه نامی آشنا دارد.

 

خلیل زاد دوم یا حامی شیخ نشین های نفتی در کاخ سفید

نقش های ولید فارس در تیم سیاست خارجی ترامپ خاطره حضور زلمای خلیل زاد در دولت بوش پسر را زنده می کند خلیل زاد نیز مثل فارس تبار شرقی(افغانی) داشت، از معتمدان بوش بود و در حساسترین ماموریت های امریکا ایفای نقش کرد ( نقش رهبری سفارت امریکا در افغانستان، سازمان ملل و عراق).

 

نکته قابل تامل این است که فارس در اولین مصاحبه ای که انجام داد، گرایش و جانبداری خود از جناح عربی بویژه شیخ نشین ها را کتمان نکرد و با همان ادبیاتی سخن گفت که مختص لابی حامیان اعراب محافظه کار در کنگره امریکا است. او هر چند تلاش کرد هاله بدبینی ها را از دور  تفکر ترامپ در سیاست خارجی بزداید و در این راستا  وعده داد که تیم ترامپ با مشورت اروپا و شرکای ایالات متحده در مساله هسته ای ایران تصمیم خواهد گرفت اما بلافاصله گرایش حمایتی خود از دولت های عربی که خود اکنون جزو متهمان جنگ سوریه هستند را علنی کرد. فارس امریکای دوره ترامپ را دوست اعراب وانمود کرد که در قضایایی مثل سوریه یا عراق به تشکیل جبهه مشترک عربی – امریکایی مبادرت خواهد کرد. گذشته از اینها،  اظهارات مشاور لیبرال ترامپ حاوی یک پیام نا خوشایند برای ایرانیها بود آنجا که رگه هایی از تفکر ایران هراسی را از در گفتار خود بروز داد و طرح ادعای کهنه مداخله ایران درامور اعراب منطقه را پیش کشید.

 

به هر حال در برهه امروز، انتخاب تیم دیپلماسی ترامپ از اهمیت شایان برخوردار است و علاوه بر ناظران سیاسی ، دولت های خاورمیانه در حزم و انتظار بسر می برند تا بعد از انتخاب ترکیب و آرایش مردان رئیس جمهور جدید خط مشی خود را نسبت به جانشین اوباما مشخص کنند.

 

مشاور یا معتمد 5 رئیس جمهور

برای شناخت بیشتر مشاور ترامپ در عرصه مهم دیپلماسی، داشتن تصویری از سیر اندیشه وفعالیت ولید فارس در عرصه های سیاسی و مطالعاتی امریکا ضروری است

 

فارس از معتمدین دیرپای حزب جمهوری خواه بوده است.  او به 5 نامزد حزب جمهوریخواه خدمات مشاوره داد. او علاوه بر این در کنگره و نیز پارلمان اروپا چهره ای شناخته شده است. طی سالهای گذشته در عرصه حقوق بین الملل، حقوق بشر و امور امنیتی و دیپلماسی و مهاجرت به کمیته های تخصصی کنگره،  پارلمان اروپا و شورای امنیت ملی امریکا خدمات مشاوره داده است. از سال 2007 او به عنوان یکی از کارشناسان تروریسم و خاومیانه با شبکه فاکس نیوز و همینطور از 2003 تا 2006 با شبکه ان بی سی به عنوان کارشناس تروریسم و خاورمیانه همکاری کرد. فارس در این مدت به عنوان یکی از اعضای ارشد بنیاد معروف دفاع از دموکراسی برگزیده شد.

 

پیش از انکه ترامپ سراغ او برود. میت رامنی دیگر کاندیدای جمهوری خواهان ولید فارس را به عنوان مشاور سیاست خارجی خویش برگزید. با همین سابقه وقتی ترامپ به عنوان کاندیدای نهایی جمهوری خواهان انتخاب شد در انتخاب فارس به عنوان یکی از دستیارانش تردید نکرد.

 

کرسی اختصاصی روابط بین الملل و تروریسم ولید فارس در حزب

ولید فارس پنجاه و نهمین سال زندگی خویش را می گذراند و بزرگ شده بیروت است. در سال 1990 به امریکا مهاجرت کرد. حوزه مطالعاتی و رشته تخصصی او حقوق و علوم سیاسی است.در رشته حقوق علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگاه سنت جوزف و نیز دانشگاه امریکایی بیروت تحصیل کرد. او بعد از یک دوره کار وکالت در بیروت برای کسب درجات و رتبه بالاتر در حقوق بین الملل به لیون فرانسه می رود و دکترای روابط بنی الملل و مطالعات استراتژیک را از دانشگاه میامی کسب می کند

 

از دیگر فعالیت های چشمگیر ولید فارس می توان به حضور او به عنوان استاد میهمان در رشته سیاستهای تطبیقی  در دپارتمان روابط بین الملل دانشگاه معروف فلوریدا در سال 1992 اشاره کرد. سال 1995 به صورت تمام وقت د رحوزه روابط بین الملل و خاورمیانه با دپارتمان علوم سیاسی همکاری کرد در همین دانشگاه ولید فارس رشته ای از فعالیت کاربردی را آغاز نمود. او به هدایت و پشتیبانی از سازمان های دانشجویی در زمینه حقوق بشر و از جمله تشکل دانشجویی امریکای لاتین ، و تیم های تحقیقاتی خاورمیانه مبادرت کرد. از اقدامات و «طرح های تاسیسی» او در این مقطع ایجاد واحد« جامعه فلوریدا برای مطالعات خاورمیانه» در سال 1995 را که دومین تشکیلات مطالعاتی دراین عرصه  در نوع خودش ارزیابی شده است

 

حوزه مطالعات و تالیفات ولید فارس نیز گسترده بوده است. گفته شده است او  طی بیش از سه دهه فارس قریب 40 کتاب به زبانی های فرانسوی، انگلیسی و عربی منتشر کرده است و این کتابها به زبانهای اسپانیولی، روسی و حتی صرب- کروات ترجمه شده است.

 

اولین کتاب او با عنوان التعددیّه یا کثرت گرایی و پلورالیسم منتشر شد که از سوی اعراب کنگره امریکا به عنوان اثری درخور در نقد و تبیین نظریه ساموئل هانتینگتون ارزیابی شده است.

 

کارنامه امنیتی و حزب فارس/ یک بازیگر موثر در دوره جنگهای داخلی بیروت

اما ولید فارس در عین حال که جایگاهی در محافل علمی و تحقیقاتی داشته است اما یک فعال سیاسی است و در کشمکش های عربی و لبنانی حضور موثر داشته است. او مشاور و برنامه ریز تشکیلاتی است که در لنبان جزو متهمان اصلی جنگهای داخلی دهه هشتاد است تشکیلات مارونی موسوم به نیروهای لبنانی که در آن سالها یک طرف اصلی منازعات خونین بوده است.

 

 بر این اساس بخش عمده ای از فعالیت سیاسی ولید فارس در ارتباط با زادگاه خویش یعنی لبنان رقم خورده است. نقطه اوج این فعالیت ها به دوران جنگ داخلی لبنان یعنی سالهای دهه 80 برمی گردد زمانی که او در راس تشکیلات مشهور شورای سیاسی برای حزب«نیروهای لبنانی»  قرار داشت که فرماندهی بخش نظامی آن را سمیر جعجع برعهده داشت. از این نظر احتمال می رود که در صورت حضور او در سیاست خاورمیانه ای امریکا شاهد اصطکاک میان مواضع واشنگتن با جریان مقاومت باشیم.

 

در هر حال برخی گرایشات سیاسی و سوابق ولید فارس در سالهای اخیر مورد انتقاد بوده است. مهم ترین آن زمانی بود که 2012 به عنوان مشاور سیاست خارجی میت رامنی انتخاب شد او با شورای روابط اسلام و اروپا درگیر شد و این شورا ولید فارس  را متهم به ارتباط با  جنایت های جنگی در جنگهای داخلی دهه هشتاد بیروت کرد .

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------