ولید جنبلاط : بشار اسد در حلب پیروز شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

« ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان که در چند سال گذشته به یکی از مخالفان سرسخت « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تبدیل شده بود، پرده از مکنونات قلبی خود برداشت و اعتراف کرد: بله... بشار اسد در حلب پیروز شد.

به گزارش ایرنا، جنبلاط در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر با این ادعا که « جامعه جهانی مردم سوریه را تنها گذاشت»، افزود:بشار اسد بعد از این هم در ادلب پیروز خواهد شد و اینها به معنای افزایش تاثیرهای او در لبنان و تشدید سیطره ایران و سوریه بر لبنان خواهد بود.

 

السفیر نوشت: نشانه های ترس در چهره و سخنان رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان هنگامی که به پیروزی های « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اعتراف می کرد، کاملا آشکار بود.

 

او که همواره تحولات حلب و دلایل پیروزی های ارتش سوریه و همپیماناش و شکست تروریست ها و حامیان آنها را پیگیری می کند، اکنون به این فکر می کند که آیا باردیگر باید درهای دمشق را بزند.

 

این روزنامه لبنانی افزود: جنبلاط که در صدد انتقال تدریجی و آرام قدرت به پسرش« تیمور» و به نوعی بازنشستگی سیاسی است، از سنگین شدن کفه ترازوی میدان نبرد به نفع بشار اسد هراسان و نگران است و هر لحظه مواضع چند سال اخیر خود به ویژه حمایت هایش از تروریست های تکفیری مانند جبهه النصره و انقلابی خواندن آنها را به یاد می آورد.

 

جنبلاط با بیان اینکه «متوسل شدن به خطر تکفیری برای توجیه برخی عرض اندام ها توجیه پذیر نیست»، گفت: در زمان حاضر تهدید واقعی از این نوع برای مناطق دروزی نشین لبنان در راشیا و جاهای دیگر وجود ندارد.

 

وی همچنین بعید دانست که « جبهه النصره تحت فشار ناشی از پیشروی های نیروهای نظام سوریه در آن سوی مرزها بخواهد به این سمت لبنان هجوم بیاورد».

 

این نماینده مجلس لبنان درعین حال افزود: البته باید گفت که جبهه النصره عملکرد مشکوکی دارد و در منطقه جولان اشغالی خطوطی ارتباط با ارتش رژیم صهیونیستی برقرار کرده است.

 

این اظهار نظر جنبلاط در حالی است که او همیشه از این گروه تروریستی تکفیری حمایت و از جنایات آن دفاع کرده و حتی عناصر خونریز آن را انقلابی خوانده است.

 

رئیس حزب سیوسیالیست ترقیخواه در ادامه گفت وگو با السفیر خاطرنشان کرد:چندی پیش مسئولان امنیتی به من هشدار داده شد که باید تحرکاتم را کاهش دهم و در مسیرهائی معین تردد کنم، حتی حزب الله هم خواستار شده تا بیشتر احتیاط کنم و به همین دلیل تهدیدها را جدی گرفته ام.

 

جنبلاط با بیان اینکه « گفته اند داعش و یا مزدوران اسرائیلی قصد ترور مرا دارند»، گفت: حتی اگر گروه های مختلفی مرا ترور کنند بازهم من متهم اصلی را نظام سوریه اعلام می کنم.

 

وی افزود:به خاطر توصیه های امنیتی، بیشتر وقتم را در اقامتگاه خودم در المختاره سپری می کنم و اگر مجبور به عمل جراحی کوچک در یک چشمم نبودم، آنجا را ترک نمی کردم.

 

این سیاستمدار لبنانی در پاسخ به این سوال، آیا این احتمال وجود دارد ولید جنبلاط که به مصلحت طلبی و سازگاری با شرایط معروف است روزی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پل ارتباطی برقرار کند؟ به ویژه اینکه فرضیه سقوط بشار اسد دیگر وارد نیست، مدعی شد:زندگی خود را با ترمیم مجدد روابط با بشار اسد به پایان نخواهم برد.

 

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه گفت: حتی اگر نظام سوریه به پیروزی کامل دست پیدا کند به هیچ عنوان درصدد روابط دوباره با بشار اسد نیستم، سوریه ای که می شناختم تغییر کرده و فکر نمی کنم دوباره برگردد و به تیمور (پسرش) که بعد از من ریاست حزب را به عهده خواهد گرفت همین سفارش را دارم.

 

جنبلاط با ابراز نگرانی از تبعات تغییرات جمعیتی و جغرافیایی در سوریه در اثر جنگ و مهاجرت، ادعا کرد: گروه های سنی مذهبی که از شهرها و روستاهای خود در سوریه خارج شده اند به احتمال زیاد در آینده به آنجا برنخواهند گشت.

 

وی در ادامه گفت وگو با السفیر تاکید کرد که در انتخابات آتی مجلس لبنان نامزد نمی شود و این فرصت را به فرزندش تیمور می دهد.

 

رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان خاطرنشان کرد: به تیمور گفته ام که لزوما کمال و یا ولید جنبلاط نخواهد شد بلکه باید برای خود شخصیتی خاص بسازد، به او سفارش کرده ام که محافظت از صلح داخلی اولویت دارد و باید با همه ارتباط برقرار و با رعایت توازن های موجود در لبنان از منافع دروزی ها محافظت و برای دور کردن لبنان کوچک از بحران ها ی منطقه ای تلاش کند و فلسطین همواره در فکر و ذهن او حضور داشته باشد.

 

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان شد و تصریح کرد: نزاع داغ کنونی بر سر کرسی ها و وزراتخانه ها در دولتی که چند ماه بیشتر عمر ندارد، قابل توجیه نیست.

 

جنبلاط با بیان اینکه موضع «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان را درک می کند گفت: همه می خواهند مناصب مهمی را که در دولت «تمام سلام» در اختیار داشته اند همچنان حفظ کنند، با این حساب چرا عده ای مخالف باقی ماندن وزارت «دارایی» و « راه و ترابری» در اختیار نبیه بری هستند؟ وقت آن رسیده که مانورهای در مقابل رئیس مجلس پایان یابد.

 

وی با بیان اینکه نگران ائتلاف حزب جریان آزاد ملی با حزب « نیروهای لبنانی» نیست، افزود: به چند دلیل بازگشت به دوران امتیازهای گذشته امکان پذیر نیست اما مهمتر این است که دو طرف این ائتلاف قبول کنند بازگشت به گذشته محال است.

 

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه اضافه کرد: مسیحیان با ابعاد ملی و تمدنی خود جایگاه و نقشی حیاتی و مهم در لبنان دارند و سوپاپ اطمینانی حتی در رابطه با روابط بین احزاب اسلامی به شمار می آیند و البته مهم این است که هیچ کس نخواهد دوباره این نقش را از مسیر صحیح آن منحرف کرده و نبش قبر کند چرا که نمی توان گذشته را از نو زنده کرد.

 

وی درباره قانون انتخابات پارلمانی لبنان هم گفت: قانون کنونی ( قانون شصتم) باقی می ماند چون فرصت کمی تا زمان انتخابات مجلس ( ماه مه 2017) باقی مانده و در این مهلت کم نمی توان قانون جدیدی نوشت و تصویب کرد.

 

جنبلاط افزود: قانون کنونی انتخابات در سایه ائتلاف حزب جریان آزاد ملی و حزب (نیروهای لبنانی) باعث شود آنها دو کرسی پارلمانی را از دست بدهند اما در صورت تصویب و اجرای قانون مبتنی بر نسبیت، خسارت آنها بیشتر خواهد شد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------