موضع گیری آمریکا علیه شهرک سازی صهیونیست ها/ ترامپ: اسرائیل عاقلانه‌تر رفتار کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی جدید، توسعه شهرکسازی‌های صهیونیستی را در تضاد با روند صلح خاورمیانه توصیف کرد.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، توسعه شهرکسازی‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی به نفع صلح نیست.

 

ترامپ همچنین گفته است که درباره جابه‌جایی سفارت واشنگتن در اراضی اشغالی فلسطین به طور جدی فکر می‌کند.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «اسرائیل هیوم» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ساخت‌وسازها در اراضی اشغالی برای روند صلح خاورمیانه اصلا مفید نیست چرا که باعث کاهش زمین‌های مورد مذاکره میان اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌شود.

 

ترامپ اعلام کرد که معتقد است توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ممکن است اما اسرائیل باید در این میان «عاقلانه‌تر رفتار کند».

 

بنا بر این گزارش، این مصاحبه یک روز پس از دیدار با «شلدون ادلسون» میلیاردر یهودی حامی جمهوری‌خواهان در کاخ سفید در حالی که ترامپ میزبان وی برای شام بود، در این روزنامه صهیونیستی که گفته می‌شود متعلق به شخص ادلسون است به زبان عبری منتشر شده بود.

 

ادلسون در سال 2013 در بحبوحه مذاکره هسته‌ای به کاخ سفید توصیه کرده بود برای قدرت‌نمایی در برابر تهران، در یکی از صحراهای ایران بمب اتمی منفجر کند. وی یکی از مهمترین حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه است و 20 میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ اهدا کرده بود.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا در این مصاحبه از مواضع قبلی خود در خصوص درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها که در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرده بود از جمله مواضعش در مصاحبه قبلی با روزنامه «اسرائیل هیوم» عقب‌نشینی کرد. مواضعی نظیر حمایتش از ساخت‌وسازهای بدون محدودیت در اراضی اشغالی که خوشبینی‌هایی را در میان حامیان شهرکسازی‌ها در تل‌آویو بوجود آورده بود. اما امروز جمعه ترامپ مواضع متضادی را اتخاذ کرد، مواضعی که برخی حتی با مواضع دولت اوباما همخوانی دارد.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا در این مصاحبه گفت: «من می‌خواهم شاهد این باشم که اسرائیل در روند صلح منطقی‌تر رفتار کند و اینکه این موضوع را پس از گذشت سال‌های بسیار سرانجام شاهد خواهیم بود. و شاید حتی احتمال صلحی بزرگتر از صرفا میان اسرائیل و فلسطینیان وجود داشته باشد. من می‌خوام هر دو طرف منطقی‌تر رفتار کنند و ما فرصت خوبی برای این مسئله داریم».

 

وی افزود: «اراضی باقیمانده محدودی وجود دارد. هر زمان که شما زمین‌هایی را برای ساخت شهرک در اختیار می‌گیرید، اراضی کمتری باقی می‌ماند. من کسی نیستم که معتقد باشد توسعه شهرکسازی‌ها برای صلح خاورمیانه خوب است. اما ما در حال آزمودن چندین گزینه هستیم».

 

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که انتظار دارد تا فلسطینیان نیز برای برقراری صلح، امتیازاتی بدهند و «هیچ توافقی نمی‌تواند توافق خوبی باشد مگر اینکه برای تمامی طرفین خوب باشد».

 

وی افزود: «ما در حال حاضر در فرایندی قرار گرفته‌ایم که مدت‌های طولانی در جریان بوده است. بسیاری فکر می‌کنند که این فرایند هیچ گاه ثمری نخواهد داشت. و بسیاری از افراد باهوش اطراف من نیز ادعا می‌کنند که شما نمی‌توانید به توافق برسید. من موافق نیستم. من تصور می‌کنم که ما می‌توانیم به توافقی دست یابیم و نیازداریم تا به یک توافق برسیم».

 

ترامپ در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه «اسرائیل هیوم» وعده داده بود که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند اما در مصاحبه امروز خود نظرش را تغییر داد.

 

وی در این رابطه گفت: «من درباره این موضوع فکر می‌کنم. دارم اطلاعاتی درباره این موضوع کسب می‌کنم و باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. این تصمیم ساده‌ای نیست. سال‌ها درباره این موضوع بحث و گفت‌وگو شده است. هیچ کس نمی‌خواهد این تصمیم را بگیرد. و من درباره این موضوع به طور جدی فکر می‌کنم».

 

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت که هیچ تمایلی برای محکوم کردن اسرائیل در دوره ریاست‌جمهوری‌اش ندارد. «اسرائیل سابقه طولانی در محکومیت‌ها و دشواری‌ها دارد. من نمی‌خواهم در دوره ریاست‌جمهوری‌ام اسرائیل را محکوم کنم. من اسرائیل را خیلی خوب درک می‌کنم و ارزش زیادی برای آن قائل هستم. اسرائیلی‌ها دورانی بسیار دشوار را تجربه کرده‌اند. من خواستار برقراری صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستم و فرای آن تصور می‌کنم که صلح برای اسرائیل بسیار عالی خواهد بود، فقط خوب نیست، بسیار عالی است».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------