چاووش اوغلو: مقامات هلند به بیماری هاری مبتلا شده‌اند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن حمله شدید اللحن به مقامات هلندی و تروریست خواندن آنان گفت مقامات هلند به بیماری «هاری» مبتلا هستند و افزود مقامات این کشور و به طور کلی اروپایی ها از قدرتمند شدن ترکیه هراسان اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، مولود چاووش اوغلو، در سخنانی در جمع اتباع ترکیه در شهر متز فرانسه با اشاره تلویحی به جلوگیری از ورود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه در هلند افزود : از آنچه دیروز در هلند روی داد مطلع شدید. اقدام بسیار شرم آوری برای اروپایی ها بود. این اقدام هلند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. من به عنوان وزیر امور خارجه در حال عزیمت به هلند بودم اما مقامات هلند متعمدانه به هواپیمای من اجازه ورود ندادند.

 

سپس وزیر امور خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه، درصدد برآمد تا از راه زمینی وارد هلند شود و البته با دشواری وارد این کشور شد اما از ورود او به کنسولگری ما جلوگیری شد. ما نمی دانیم که هلندی ها اگر به این شیوه عمل می کنند، چه چیزی می خورند و چه چیزی می نوشند و چگونه فکر می کنند.

 

همچنین، آنها به سرکنسول ما اجازه خروج از ساختمان کنسولگری را ندادند بلکه او را در آنجا حبس کردند در حالی که ساختمان کنسولگری و محوطه آن، خاک ترکیه به شمار می رود و این مسئله ای شناخته شده در همه کشورهای جهان است. آنها کاردار سفارت ترکیه و برخی از مسئولان کنسولگری را بازداشت کردند و وزیر امور خانواده و سیاست های اجتماعی را اخراج کردند. این رفتارها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. ما کاری خواهیم کرد که آنها تاوان این رفتارهای غیرمسئولانه خود را بدهند. آنها عذرخواهی نکرده اند حتی اگر عذرخواهی هم کنند یا عذرخواهی نکنند، باید تاوان این رفتارهای اهانت آمیز خود را بدهند. 

 

سفیر هلند در ترکیه، دو روز پیش در ترکیه بود اما پیش از وقوع این حوادث از ترکیه فرار کرد. ما به هلند پیام دادیم که سفیر خود را در این مرحله به ترکیه نفرستد. ما به همان شیوه ای که آنها با ما رفتار کردند، با آنها برخورد خواهیم کرد. اگر دوستانه با ما برخورد کنند ما نیز با آنها به دوستی رفتار خواهیم کرد. اگر آنها توهین آمیز با ما رفتار کردند، ما نیز با آنها معامله به مثل خواهیم کرد.

 

پانزدهم ژوئیه کودتاگران خائن با دستیابی به هواپیما و تسلیحات نظامی برای سرنگون کردن دمکراسی در ترکیه تلاش کردند اما هلندی ها این اقدام آنها را محکوم نکردند؛ چرا هلندی ها هار شده اند؟ پارسال زمانی که به روتردام رفتم با اتباع ترکیه در خیابان ها و بازار دیدار کردم و هلندی ها به این امر اعتراض نکردند. من به اتباع ترکیه توصیه کردم که در جامعه هلند ادغام شوند و در ساخت و پیشرفت هلند مشارکت کنند. مدتی پیش با زیگمار گابریل [ وزیر خارجه آلمان ] گفتگو کردم که گفت اتباع ترکیه هیچ اقدام و تحرکی علیه هلند انجام نداده اند. هلندی ها باید صلح دوست و صادق باشند و به صراحت سخن بگویند. 

 

من اکنون این پرسش را دارم که آنها چرا به طور مشخص در این مرحله مانع از سفر من شدند. به وزیر امور خارجه آلمان گفتم که اگر سفر من در این مرحله حساس است و به این علت که روز چهارشنبه آینده انتخابات برگزار خواهند کرد، به صراحت به ما این موضوع را بگویند تا من پس از انتخابات به این سفر اقدام و با اتباع ترکیه در هلند دیدار کنم. شما [مقامات هلند] به ترکیه سفر می کنید و با اتباع کشور خود دیدار می کنید، اما چرا ما نباید در هلند با اتباع خود دیدار نکنیم؟ این همان معنای دمکراسی است که با صندوق آراء و انتخابات و همه پرسی شکل می گیرد اما شما مانع از دمکراسی می شوید.

 

وزیران دولت های اروپایی به ترکیه سفر می کنند و بدون هیچ مانع و مشکلی با اتباع کشور خود دیدار و گفتگو می کنند. وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل آنها ریشه در جای دیگری دارد. آنها می خواهند که ما نه پیش از انتخابات هلند و نه پس از انتخابات با اتباع خود دیدار کنیم که اسلام ستیزی، ترکیه ستیزی و به طور کلی اعمال فشار بر اتباع ترکیه در هلند است. زمانی که ما از ترکیه ای ها و مسلمانان سخن می گوییم، چهره رجب طیب اردوغان به ذهن آنها [مقامات هلند] متبادر می شود. آنها به این علت از او [اردوغان] هراس دارند که او نفاق و دورویی آنها را خوب می داند و نقاب این دورویی را بر زمین افکنده است. 

 

اردوغان و دوستان او بر نفاق و دو رویی هلندی ها خوب واقف اند. چاووش اوغلو در ادامه سخنرانی اش در فرانسه گفت: بیماری بدخیمی که هلند و اروپا را درگیر کرده علاج ناپذیر است، اما ما می توانیم دارویی برای آنها بنویسیم که عمرشان را طولانی کند. آنها نمی خواهند شاهد ترکیه ای قدرتمند باشند. ترکیه پس از تعدیل و اصلاح قانون اساسی، قدرتمند خواهد شد. آنها بر این نظرند که اگر چاووش اوغلو به اروپا سفر کند، با افراد مختلفی دیدار خواهد کرد.

 

آنها می گویند که اجازه نمی دهند وزیر امور خارجه ترکیه با اتباع این کشور در اروپا دیدار و گفتگو کند. آیا ما هم با وزیر امور خارجه هلند و دیگر مقامات آنها این گونه برخورد می کنیم؟ مشخص است که ما به این سطح تنزل پیدا نمی کنیم. در هلند تفاوتی بین حزب چپگرا و راست افراطی وجود ندارد. این کشور در وضع بسیار بدی است. اکنون فاجعه ای در حال وقوع در اروپاست. آنها به این علت اجازه نمی دهند که پیش از همه پرسی مردم، [در ترکیه درباره قانون اساسی] ما با اتباع ترکیه در هلند دیدار کنیم که آنها از گروه ها و اطراف مخالف اجرای تعدیل و اصلاحات در قانون اساسی حمایت می کنند. 

 

ترکیه در امور داخلی هلند، فرانسه و آلمان دخالت نمی کند. از این رو، تعدیل قانون اساسی در ترکیه، موضوع داخلی است و هیچ کشوری نمی تواند در این مسئله داخلی دخالت کند. وی گفت: آنها [مقامات هلند] در همان جبهه و صفی ایستاده اند که تشکیلات «پ.ک.ک» و گروه تروریستی «فتح الله گولن» ایستاده است. چرا باید برخی از اعضای پارلمان اروپا برای حذف «پ.ک.ک» از فهرست گروه های تروریستی تلاش کنند. پاسخ این است که آنها نمی خواهند ترکیه قدرتمند باشد. آنها از ترکیه جدید و رشد و بالندگی این کشور هراسان اند. آنها اعلام می کنند که ترکیه از خط ترسیم شده استعمار خارج شده است و البته ما از چنین خطی خارج می شویم.

 

ما در چارچوب خطی که دهه ها پیش ترسیم کرده اند، باقی نمی مانیم. ما آزادی مطلق برای انتخاب سیاست ها و تشکیلات خود داریم. چاووش اوغلو در ادامه گفت: اروپا در اینکه به یک ملت یکپارچه تبدیل شود شکست خورد. طایفه ها و نژادهای مختلفی در ترکیه به سر می برند. درباره تعدیل قانون اساسی، برخی از اروپایی ها از برخی ها حمایت می کنند و بی طرف نیستند. چرا آنها هار شده اند و برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی در ترکیه تلاش می کنند، همه پرسی که مهم ترین همه پرسی در ترکیه است و البته آنها بر این موضوع واقف اند. در نظام جدیدی که در ترکیه مستقر خواهد شد، خائنان جایی نخواهند داشت. آنها خوب می دانند که پس از حصول تغییر در ترکیه، عوامل و عناصر آنها مانند گروه تروریستی فتح الله گولن جایی در ترکیه نخواهند داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------