قاضی نامزد دادگاه عالی آمریکا: ترامپ بالاتر از قانون نیست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

قاضی آمریکایی که دونالد ترامپ او را برای محلق شدن به قضات دادگاه عالی ایالات متحده به کنگره معرفی کرده است، در حضور سناتورهای آمریکایی تاکید کرد که "هیچ کس از جمله رئیس‌جمهوری، فراتر از قانون نیست و هیچ کس از او وعده‌ای در برابر قبول این مسئولیت جدید طلب نکرده است."

به گزارش ایسنا، قاضی نیل گورسچ به سناتورهایی که به دنبال بررسی طلاحیت او هستند، گفت: اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هنگام گفت‌وگوهای اولیه برای پذیرش این پست از او درخواست کرده بود که برای ملغی کردن حکم دادگاه عالی درباره سقط جنین تلاش کنم، مطمئنا همان لحظه اتاق را ترک می‌کردم.

 

گورسچ تاکید کرده که هیچ کس نمی‌داند او در مورد پرونده‌ها چگونه قضاوت خواهد کرد و اگر قرار شود روزی فرا برسد که بشود نحوه قضاوت یک قاضی را پیش‌بینی کرد، آن روز "آغازی بر پایان استقلال دستگاه قضایی" خواهد بود.

 

نیل گورسچ از طرف دونالد ترامپ به عنوان جانشین قاضی آنتونین اسکالیا به مجلس سنا معرفی شده است.

 

قاضی آنتونین اسکالیا ۱۳ ماه پیش فوت کرد اما سنای آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است در یک سال گذشته مانع از رسیدگی به صلاحیت نامزدی شد که باراک اوباما برای جانشینی قاضی اسکالیا معرفی کرده بود.

 

سناتورهای آمریکایی ظرف دو روز گذشته برای ساعت‌ها از نیل گورسچ که سابقه درخشانی هم در سیستم قضایی آمریکا دارد، سوال کردند و جدیت این جلسات پرسش و پاسخ به حدی بود که رسانه‌های آمریکایی از اصطلاح "سناتورها گورسچ را کباب کردند" در تیتر اخبار خود استفاده کردند.

 

بی بی سی گزارش داد، نخستین سوال روز سه‌شنبه را سناتور چاک گرسلی از قاضی گورسچ پرسید: "آیا شما با حکم دادن علیه رئیس‌جمهوری که این پست را به شما پیشنهاد کرده، مشکلی دارید؟"

 

پاسخ گورسچ این بود: من با حکم کردن به نفع یا علیه هیچ احدی مشکل ندارم و حکم من تنها بر مبنای قانون و حقایقی که درباره آن پرونده خاص روبرویم باشد شکل خواهد گرفت. ما چیزی به نام قاضی جمهوری‌خواه یا قاضی دموکرات نداریم. ما فقط قضات ایالات متحده آمریکا هستیم.

 

نیل گورسِچ که ۴۹ سال دارد هم اکنون قاضی دادگاه استیناف فدرال در شهر دنور ایالت کلورادو است.

 

دیوان عالی هم اکنون چهار عضو منصوب جمهوری خواهان و چهار عضو منصوب دموکرات‌ها را دارد و جمهوری‌خواهان فوق‌العاده مشتاق بودند کنترل آن در دست قضات محافظه‌کارتر بماند چون اسکالیا را هم جمهوری‌خواهان منصوب کرده بودند.

 

به طور سنتی هر دو حزب مایلند با فرستادن قضاتی که دیدگاه‌هایشان به آنها نزدیک است بر ترکیب دیوان عالی تاثیر بگذارند.

 

برای همین هم حزب دموکرات احساس می‌کند که جمهوری‌خواهان با مسدود کردن نامزد اوباما این کرسی را از آنها دزدیده است.

 

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا پیشتر گفته بود: با توجه به سابقه قاضی گورسچ من تردیدهای خیلی جدی درباره توانایی او در برآوردن معیارهای (پذیرفته شده) قضایی دارم.

 

اما مایک پنس معاون ترامپ، همان موقع در توییتی نوشته بود که قاضی گورسچ "یکی از پذیرفته شده‌ترین و محترم‌ترین" نامزدهای احراز این پست است.

 

دیوان عالی آمریکا در واکنش به شکایات در مورد بعضی از سرنوشت‌سازترین مسائل اجتماعی آمریکا مثل مساله اعدام، سقط جنین، حقوق همجنس‌گرایان و حتی مسائل سیاسی مثل نحوه کمک مالی به نامزدها در انتخابات تصمیم می‌گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------