آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

پیروزی شکننده اردوغان در همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه / تشکر اردوغان از مردم ترکیه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

همه پرسی ترکیه؛

پیروزی شکننده اردوغان در همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه

رفراندومی که تعیین کننده سرنوشت مردم ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری و در نهایت واگذاری قدرت به «اردوغان» است، به پایان رسید و نتایج ۸۵ درصد آراء نشان از پیشتازی رأی «آری» دارد.

همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در قالب رای «آری» یعنی رای موافق به تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی ترکیه و رای «نه» یعنی رای مخالف به این تغییرات در حال برگزاری است.

 

مخالفان این همه پرسی، تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی را در واقع اعطای قدرت بیشتر به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری فعلی این کشور عنوان کرده و معتقدند که با اعمال این تغییرات، حکومت ترکیه به نظامی فرد محور و حکومت تک نفره تبدیل خواهد شد.

 «دولت باغچه لی» خواستار احترام همه به نتایج همه پرسی شد

 

دولت باغچه‌لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه پس از پیروزی حزب حاکم در رفراندوم تغییر قانون اساسی گفت: ملت عزیز ما در کمال بلوغ فکری پای صندوق‌های رای رفته و با اراده آزاد خود سیستم ریاستی را برگزیدند.

 

وی که حزب متبوعش با حزب حاکم تشکیل دولت ائتلافی را داده است افزود: این موفقیتی بسیار مهم و دستاوردی غیرقابل انکار است.

 

دولت باغچلی رییس حزب حرکت ملی ترکیه در ادامه تصریح کرد: ملت ترک به عنوان تنها صاحب حق حاکمیت ملی، در مورد آینده کشورش اظهار نظر و از آینده و استقلال خود حمایت کرده است.

 

وی افزود: همه باید به این نتیجه احترام بگذارند. از صمیم قلب نتایج همه‌پرسی امروز را به کشور، ملتم و دمکراسی و احزاب سیاسی ترکیه تبریک می‌گویم. با تجلی اراده ملی در قالب رای «آری»، دوره جدیدی برای دولت و سیاست ما آغاز شد.

 

دریافت پیام تبریک رهبران جهان

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از دریافت پیام تبریک رهبران کشورهای مختلف دنیا در خصوص پیروزی حزب حاکم در همه پرسی تغییر قانون اساسی خبر داد.

 

 تشکر اردوغان از مردم ترکیه/ تبریک تلفنی به ایلدریم و باغچه لی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر این کشور و «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ملی پیروز کارزار «آری» در همه پرسی اصلاح قانون اساسی را تبریک گفت.

 

بنا بر این گزارش وی در این تماس تلفنی از مردم ترکیه به خاطر رای آری به اصلاحات مد نظر وی در قانون اساسی، تشکر کرد.

 

حزب جمهوری خلق خواستار بازشماری ۶۰ درصد آراء شد

حزب جمهوری خلق ترکیه که بزرگترین حزب مخالف این کشور می باشد خواهان بازشماری ۶۰ درصد آرا می‌شود معاون دبیرکل حزب اصلی مخالف دولت در ترکیه گفته است که این حزب خواهان بازشماری ۶۰ درصد آرا خواهد شد.

 

شمارش بیش از ۹۹ درصد آرای همه‌پرسی ترکیه نشان می‌دهد بیشتر رای‌دهندگان موافق تغییر قانون اساسی هستند.

 

تلویزیون رسمی ترکیه به طور رسمی پیروزی  رأی آری در همه پرسی را اعلام کرد.



شمارش ۹۹.۵ درصد آراء/۵۱.۳۳ درصد «آری»؛ ۴۸.۶۷ درصد «نه»

آناتولی: مشارکت ۸۴ درصد بوده است. ۱۱ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۶۳۷ رأی شمارش شده است. ۳۲.۳۵ درصد کل آراء شمارش شده است.  ۶۲ درصد «آری» و ۳۸ درصد «نه»

 

شمارش ۹۵ درصد آراء/۵۲ درصد «آری»؛ ۴۸ درصد «نه»

آناتولی: مشارکت ۸۴ درصد بوده است. ۱۱ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۶۳۷ رأی شمارش شده است. ۳۲.۳۵ درصد کل آراء شمارش شده است.  ۶۲ درصد «آری» و ۳۸ درصد «نه»

 

شمارش ۸۵ درصد آراء/۵۳ درصد «آری»؛ ۴۷ درصد «نه»

 آناتولی: مشارکت ۸۴ درصد بوده است. ۱۱ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۶۳۷ رأی شمارش شده است. ۳۲.۳۵ درصد کل آراء شمارش شده است.  ۶۲ درصد «آری» و ۳۸ درصد «نه»

 

اسپوتنیک: ۲۴ درصد آراء شمارش شد

 ۶۳.۶۵ از ۲۴ درصد آرای شمارش شده رأی «آری» داده اند.

 

۲۱ درصد آراء شمارش شد

 بر اساس اعلام غیر رسمی از شمارش آراء از مجموع۲۱ درصد آرای شمارش شده ۶۴ درصد رأی «آری» داده اند.

 

خبرهای ضد و نقیض از شکایت های مردمی از همه پرسی امروز در ترکیه

 وبگاه شورای عالی انتخابات ترکیه به شکایت برخی رأی دهندگان در همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور واکنش نشان داد.

 

در متن منتشره توسط این شورا آمده است: در راستای شکایت های مردمی مبنی بر اینکه برخی پاکت های رأی بدون مهر به داخل صندوق های رأی انداخته شده است، شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام می کند که تمامی پاکت های فاقد مهر شمرده نخواهند شد.

 

این در حالیست که برخی خبرهای تأیید نشده نیز حکایت از آن دارد که آرای صندوق‌ هایی که روی آن‌ ها مهر تائید شعب نیز نخورده است، به عنوان آرای معتبر شمارش می‌ شوند.

 

این در حالیست که برخی نیز اعلام کرده اند که در برخی از شهرها مهر ترجیحی (یعنی مهر بدون نوشته)  بر روی قسمت بله و با خیر زده می شود.

 

ضرب و شتم یک مخالف شناخته شده اردوغان

 علی بایرام اوغلو از طرفداران سابق حزب حاکم و از مخالفان کنونی اردوغان پس از رأی دادن در یکی از حوزه های اخذ رأی در استانبول مورد ضرب و شتم ۳۰ نفر قرار گرفته است.

 

رأی گیری به پایان رسید

 رأی گیری در مراکز اخذ رأی در ترکیه به اتمام رسید.

 

شمارش آراء از ساعت ۱۸ به وقت محلی

 

شمارش آراء به وقت محلی از ساعت ۱۸(۱۹:۳۰ به وقت تهران) آغاز می شود و نتایج به تدریج از سوی شورای عالی انتخابات اعلام می شود.

 

اتمام رأی گیری در ۳۲ استان شرقی ترکیه

 بنا بر اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه روند رای گیری در ۳۲ استان شرقی ترکیه به پایان رسید.

 

در حالی رای گیری در استان های شرقی ترکیه به پایان رسید که در دیگر استان ها هنوز روند رای گیری تا ساعت ۱۷ به وقت محلی ادامه دارد.

 

رای گیری در استان های مذکور از از ساعت ۷ صبح آغاز و در ساعت ۱۶ به پایان رسید.

 

رأی روسای احزاب موافق و مخالف

 «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق، «دولت باهچالی» رئیس حزب حرکت ملی، «اسماعیل قهرمان» رئیس پارلمان ترکیه و «مولود چاوش اوغلو» وزیرخارجه این کشور آرای خود را به صندوق های رای ریختند.

 

رأی نمادین همسر دمیر تاش

 درحالیکه صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب سوم ترکیه در زندان است همسرش "بشاک" در اقدامی نمادین رای منفی خود به رفراندوم قانون اساسی ترکیه را به صندوق رای انداخت.

 

دمیر تاش از هواداران خود خواسته بود که به رفراندوم رأی منفی بدهند.

 

ایلدریم: دولت آنکارا به نتیجه همه پرسی احترام می‌گذارد

 «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه با حضور در شعبه اخذ رای شهر «ازمیر» در همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه شرکت کرد.

 

 وی در جمع خبرنگاران گفت: نتیجه همه پرسی هر چه باشد، دولت آنکارا به آن نهایت احترام را خواهد گذاشت.

 

گفتنی است در نتیجه تایید بسته اصلاحات قانون اساسی ترکیه، دفتر نخست وزیری منحل و زمام امور به طور کامل در اختیار رئیس جمهور قرار می گیرد.

 

ایلدریم به همراه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از اعضای حزب حاکمِ عدالت و توسعه هستند و از این همه پرسی حمایت می کنند.

 

روزنامه اتریشی: آنکارا در انتظار «آری» مردم به همه پرسی است

 روزنامه اتریشی دی پرسه در شماره امروز خود نوشت: مردم ترکیه بنا به تاریخ از پیش اعلام شده امروز برای شرکت در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی به پای صندوق های رای رفتند. 

 

همه می دانند در صورت پیروزی همه پرسی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از قدرت اجرایی فزاینده ای برخوردار می شود که این امر می تواند سبب نگرانی برخی گروهها و احزاب را فراهم بیاورد. 

 

این روزنامه اتریشی با اشاره به اینکه این همه پرسی یکی از بزرگترین و سرنوشت سازترین انتخابات های ترکیه در صد سال اخیر است، نوشت: جامع دو قطبی ترکیه با این همه پرسی بار دیگر در مقابل یکدیگر قرار می گیرند تا برای خواست های خود تلاش کنند.

 

در ادامه آمده است: موافقان تغییرات معتقدند با تصویب این قانون اساسی، حاکمیت یکپارچه شده و ترکیه‌ به کشوری قدرتمند و باثبات تبدیل خواهد شد که در آن مبارزه با تروریسم و جدایی‌طلبی تقویت شده و راه برای توسعه اقتصادی کشور، تحت رهبری یک فرد، باز خواهد شد.

 

موافقان پیروزی همه پرسی همچنین بر این باورند که در صورت اعمال تغییرات در قانون اساسی ترکیه مناقشات داخلی تا حد زیادی بهبود پیدا می کند در صورتی که مخالفان نظری به عکس این عقیده دارند.

 

درگیری در مرکز رأی گیری دیاربکر

 

در اثر درگیری در مرکز رأی گیری در دیاربکر میان مخالفان و موافقان دو نفر کشته شده اند.

 

اردوغان رأی داد

 اردوغان رأی خود را به صندوق انداخت و عنوان کرد همه پرسی رأی به آینده ترکیه است.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از شرکت در رأی گیری مربوط به همه پرسی امروز در این کشور در منطقه ای واقع در استانبول، به ایراد سخنانی در این باره پرداخت.

 

رئیس جمهور ترکیه در این باره گفت: این همه پرسی یک رأی گیری عادی نیست. ما انتخابات زیادی در طول تاریخ این کشور داشتیم.

 

وی ادامه داد: همه پرسی های دیگری نیز داشته ایم؛ اما این همه پرسی برای تصمیم گیری درباره تغییر در  نظام این کشور است.

 

«رجب طیب اردوغان» در ادامه افزود: به عقیده من مردم ما برای حصول پیشرفتی سریع تر و حتی جهشی بزرگ به جلو حرکت خواهند کرد. لذا به نظر من شاهد مشارکت خوبی از سوی مردم خواهیم بود.

 

فایننشیال تایمز: سناریوهای محتمل پس از پایان رفراندوم ترکیه

 نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد رقابت بین موافقان و مخالفان تغییر قانون اساسی ترکیه بسیار نزدیک است؛ گرچه برخی نظرسنجی ها از برتری نسبی طرفداران اردوغان خبر می دهند. در صورتی که رأی شهروندان ترکیه «آری» باشد، نظام حکومتی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر می یابد و اختیارات رئیس جمهوری افزایش می یابد، اما اگر رأی منفی باشد، احتمالا انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.

 

 در زیر اجمالا به برخی تبعاتی که پیروزی یا عدم پیروزی اردوغان در این رای گیری می تواند در بر داشته باشد اشاره می شود.

 

اگر نتیجه «آری» باشد

 پست نخست وزیری در انتخابات سال ۲۰۱۹ حذف خواهد شد و اختیارات نخست وزیر به اردوغان خواهد رسید. او می تواند ۱۲ قاضی از ۱۵ قاضی دادگاه قانون اساسی را تعیین کند. همچنین، تعیین بودجه کشور توسط او صورت خواهد گرفت و او تصمیم خواهد گرفت چه کسی بر کرسی ریاست شورای امنیت ملی، که از مهمترین ارگانهای تصمیم گیری در کشور است، بنشیند. بازار سهام ثبات خواهد گرفت و ارزش لیره افزایش خواهد یافت. احتمالا روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بهبود پیدا خواهد کرد و دولت تمرکز بیشتری بر اقتصاد خواهد گذاشت.

 

اگر نتیجه «خیر» باشد

 با اینکه احتمال اینکه نتیجه رفراندوم منفی باشد نسبتا اندک است، اما همچنان به عنوان یک احتمال مطرح است. مشاوران رئیس جمهور می گویند در صورتی که رفراندوم شکست بخورد، چیزی تغییر نخواهد کرد و اردوغان همچنان رهبر کشور باقی خواهد ماند. اما واقعیت این است که شکست اردوغان به معنای بی ثبات تر شدن کشور خواهد بود. ارزش لیره پایین خواهد آمد و سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در ترکیه، بی میل تر خواهند شد و بازار بورس کشور نزول خواهد کرد.

 

اما برگزاری انتخاباتهای زودهنگام، احتمالا بدترین نتیجه ای خواهد بود که رأی منفی به رفراندوم بر جای خواهد گذاشت. در آن صورت، بی ثباتی و بلاتکلیفی در کشور بیشتر خواهد شد. همچنین، شکست اردوغان در رفراندوم، روابط ترکیه را با اتحادیه اروپا سخت تر خواهد کرد.

 

به طور کلی، از نظر اکثر کارشناسان، رفراندوم تغییر قانون اساسی در ترکیه اقدامی است برخلاف دموکراسی در این کشور. رجب طیب اردوغان نشان داده که فردی بسیار جاه طلب است و برای داشتن حداکثر قدرت، می تواند دست به هر کاری بزند. او تلویحا مردم ترکیه را تهدید کرده که در صورتی که به تغییر قانون اساسی رای منفی بدهند، با بی ثباتی مواجه خواهند شد؛ تهدیدی که با توجه به نتایج نظرسنجی ها، به نظر می رسد جواب داده است.

 

اردوغان: نمی توانم رای آری و نه را در یک کفه ترازو بگذارم

 

رجب طیب اردوغان در اظهاراتی گفت: از همه کسانی که در این همه پرسی شرکت می کنند تشکر می کنم.

 

وی در ادامه افزود: هر چند از کسانی که به همه پرسی رای نه می دهند تشکر می کنم اما برای من رای آری و نه یکسان نیستند و نمی توانم آنها را در یک کفه ترازو قرار دهم.

 

همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه آغاز شد

 رفراندومی که تعیین کننده سرنوشت مردم ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری و در نهایت واگذاری قدرت به «اردوغان» است، از ساعت ۷ بامداد به وقت محلی از بخش شرقی ترکیه آغاز شد.

 

رای گیری برای تغییر سرنوشت ترکیه، در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی پایان خواهد یافت.

 

۵۵.۳ میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرکت در این همه پرسی هستند و تعداد ۱۶۷ هزار و ۱۴۰ شعبه در سراسر کشور، پذیرای رای آنها است.

 

اتباع ترکیه ای مقیم دیگر کشورها، پیشتر با مراجعه به کنسول گری های ترکیه رای خود را به صندوق ریخته اند.

 

مهر

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------