رایزنی ترامپ با ترزامی در داووس درباره ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در مورد مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خواندند رایزنی کردند.

به نقل از سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس، دو طرف همچنین در مورد فعالیت‌های موشکی ایران و تداوم تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کردند.

 

این برای اولین بار است که سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس از تأکید «ترزا می» بر پایبندی کشورش به برجام در گفت‌وگو با ترامپ سخنی به میان نیاورده و صرفاً به مهار ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اشاره‌ کرده است.

 

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس همچنین اظهار داشت: دو طرف در مورد اهمیت همکاری برای مبارزه علیه داعش در سوریه و سایر مناطق تأکید کردند.

 

وی اضافه کرد: در جریان این دیدار نخست‌وزیر انگلیس توضیحاتی در رابطه با تحولات و دستاوردهای مذاکرات برگزیت برای رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه داد و دو طرف تمایل خود را برای توسعه روابط تجاری دوجانبه پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد تأکید قراردادند.

 

به گفته این سخنگو، در پایان این نشست قرار شد مقامات دو کشور در رابطه با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن در سال جاری برنامه‌ریزی کنند.

 

دیدار رهبران دو کشور پس آن صورت می‌گیرد که انصراف رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به لندن از ترس خشم افکار عمومی در انگلیس، به‌شدت بر روابط میان لندن و واشنگتن سایه افکنده بود.

 

دونالد ترامپ پیش از آغاز دیدار خود با ترزا می به خبرنگاران گفته بود: شایعاتی در مورد رابطه انگلیس و آمریکا مطرح‌شده بود که می‌خواهم آن را تصحیح کنم. ما به اقدامات انگلیس احترام می‌گذاریم و این کشور را دوست داریم.

 

وی افزود: افکار و ایده آل ‌های ما مشابه یکدیگر است و هیچ اتفاقی برای انگلیس رخ نخواهد داد که ما برای دفاع از این کشور حضور نداشته باشیم.

 

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با برنامه سفرش به لندن گفت که در این رابطه قرار است با نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگو کند.

«ترزا می» نیز در اظهاراتی بر رابطه ویژه میان دو کشور تأکید کرد و همچنین اظهار داشت که دو کشور با چالش‌های مشابهی در دنیا مواجه هستند که با یکدیگر برای مبارزه با آن‌ها همکاری می‌کنند.

 

در یک سال گذشته تظاهرات و تجمعات اعتراضی متعددی علیه سیاست‌های ترامپ در لندن برگزارشده که عمدتاً با محور درخواست برای لغو سفر وی به لندن سازماندهی شده است.

 

خشم افکار عمومی مردم انگلیس نسبت به سیاست های رئیس جمهوری آمریکا همچنین سبب شده تا او به رغم دعوت رسمی نخست وزیر انگلیس چندین بار سفر خود به لندن را به تاخیر بیندازد.

 

ترامپ قرار بود فوریه آینده (اسفند) به منظور بازگشایی سفارت جدید آمریکا به لندن سفر کند اما اخیرا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که از انجام این سفر منصرف شده است.

 

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تا این لحظه تاریخ مشخصی برای سفر رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نشده است. برخی رسانه‌های انگلیس از احتمال سفر ترامپ به لندن در اواسط سال جاری میلادی خبر می‌دهند.

 

ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------