بارزانی: پس از همه‌پرسی مذاکراتی با بغداد ظرف یک یا دو سال خواهیم داشت



اخبار,اخبار امروز,بارزانی

مسعود بارزانی با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، تاکید کرد رفراندوم جدایی اقلیم از عراق فردا برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در این کنفرانس خبری در اربیل در حالی که در پشت سرش پرچم‌های عراق و اقلیم کردستان قرار داشت، بر انجام این همه پرسی تاکید کرد.

 

بارزانی در این کنفرانس خبری اظهار کرد: دولت‌های عراق قانون اساسی را نقض کردند و ما امید داشتیم پس از تصویب قانون اساسی شراکت و برابری در عراق برقرار شود و قدرت تقسیم گردد. با مشارکت پیشمرگ‌ها برای آنکه بخشی از نیروهای مدافع عراق باشند مخالفت شد و ما امید خود را برای آنکه بخشی از عراق باشیم از دست دادیم.

 

رئیس اقلیم کردستان افزود: شراکت به پایان رسید و بغداد کاری کرد که مردم با کردستان خصومت داشته باشند. این بغداد بود که ما را مجبور به همه‌پرسی استقلال کرد.

 

بارزانی گفت: عراق در حال حاضر یک کشور طایفه‌ای است و احزاب در بغداد به جای اینکه از خود بپرسند چرا ما گزینه همه‌پرسی را انتخاب کردیم از زبان تهدید استفاده کردند. ما چرا باید از حق دموکراتیک خود محروم شویم؟ ما فقط با استقلال آینده خود را تضمین می‌کنیم. 

 

وی تاکید کرد: همه پرسی گام اول در نقشه راه استقلال و جدایی از عراق است و مردم مشخص می‌کنند که کجا می‌خواهند زندگی کنند. پس از آن مرحله طولانی‌ای را آغاز خواهیم کرد. این همه‌پرسی برای ترسیم مرزهای کردستان نیست. پس از همه پرسی مذاکراتی با بغداد ظرف یک یا دو سال خواهیم داشت. و اگر ببینیم که این مذاکرات ثمر بخش است آن را ادامه می‌دهیم. اما برای بررسی مساله شراکت به بغداد باز نخواهیم گشت. درخصوص مرزهای کردستان هم به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم. در کشور مستقل کردستان به اصول شهروندی، دموکراسی و عقاید اقشار و گروه‌های مختلف احترام خواهیم گذاشت.

 

بارزانی ادامه داد: ما می‌خواهیم همسایه‌های خوبی برای بغداد باشیم. دوست دارم تاکید کنم که روابط خوبی میان پیشمرگ‌ها و ارتش عراق وجود دارد و این روابط ادامه خواهد داشت.

 

رئیس اقلیم افزود: پیش‌بینی می‌کنم که واکنش‌هایی از طرف‌های مختلف درخصوص همه پرسی صورت گیرد اما هر واکنشی بهتر از آینده‌ای نانمعلوم است. به هر حال سرانجام همه این سرنوشت برای ما را می‌پذیرند و آنهایی که فکر می‌کنند ما عامل ضربه زدن به امنیت ملی آنها هستیم، نگران نباشند. در واکنش‌های بین‌المللی به همه پرسی هم کسی مخالف اصل برگزاری این همه‌پرسی نبود و مخالفت‌ها تنها به زمان آن اشاره داشت.

 

وی درباره آوارگان مستقر در اقلیم هم گفت: اینجا سرزمین آنهاست و با کرامت با آنها برخورد می‌شود.

 

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------