مصاحبه حریری بر ابهامات مربوط به استعفایش افزود



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, سعد حریری

فکر نمی‌کنیم که همزمانی مصاحبه سعد حریری با درخواست عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای بررسی "مداخله‌های" ایران در کشورهای منطقه، اتفاقی باشد بلکه این اقدامی حساب شده در چارچوب طرحی است که هدف آن برهم زدن ثبات در لبنان و برافروختن آتش جنگ علیه حزب الله است. 

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در سرمقاله‌ای نوشت: حریری در این مصاحبه هم آشفته بود و حرف‌هایی زد که خودش هم از مضمون و پیامدهایش راضی نبود برای همین سخنانش برای مردم لبنان و بسیاری از اعرابی که این مصاحبه را دنبال کردند، نیز قانع کننده نبود.

 

ما با این حرف حریری که گفت استعفایش تحول مثبتی در لبنان ایجاد کرد موافق نیستیم بلکه برعکس به نظر ما استعفای وی ثبات لبنان را به لرزه درآورد و بحران وزارتی را برجای گذاشت و دودستگی طایفه‌ای را احیا کرد.

 

حزب الله به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در یمن بوده همانطور که در سوریه می‌جنگید؛ زمانی که حریری قرارداد سیاسی را با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و هم‌پیمانش یعنی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان امضا کرد، به موجب آن به کابینه آمد و دولت کنونی را تشکیل داد.

 

اگر مساله خویشتن‌داری است و این عبارتی است که او بارها در مصاحبه‌اش آن را تکرار کرد و منظورش توقف مداخله‌های حزب الله به عنوان یک خواسته اصلی برای ابقایش در دولت و لبنان است، پس باید خویشتن‌داری می‌کرد و از طریق حزب الله و جریان آزاد ملی وارد روند سیاسی لبنان نمی‌شد.

 

حریری گفت که هر زمان بخواهد می‌تواند عربستان را ترک کند. این حرفش جالب بود. پس چرا یک یا دو روز پیش عربستان را ترک نکرد و این مصاحبه را مثلا در پاریس انجام نداد تا تأیید کند که آزاد است.

 

این مصاحبه از آغاز تا پایان به انتقاد از حزب الله و متهم کردنش به مداخله در امور کشورهای منطقه و مشخصا عربستان اختصاص داشت.

 

هدف از این مصاحبه رفع جنجال و سر و صدایی بود که سخنرانی اخیر سعد حریری بپا کرده بود اما آنچه اتفاق افتاد برعکس این بود و اوضاع را بدتر کرد.

 

بازگشت حریری به لبنان طی دو یا سه روز به قول خودش، چیزی است که بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد و مهم‌ترین آن آزادی وی در رفت و آمدش است اما آزادی حرف زدن مساله‌ای است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

عدم حضور تیم فنی از تصویربرداران و مسؤولان فنی با پائولا یاکوبیان (یعقوبیان) که این مصاحبه را به نفع تلویزیون المستقبل انجام داد، ابهام زیادی را درباره اوضاع به وجود آورد و بسیاری را مطمئن کرد که این مصاحبه هم احتمالا بر او دیکته شده است.

 

حریری در هر صورت در شرایط سختی خواهد بود. اگر به لبنان بازگردد و همان سخنانش را تکرار کند، می‌گویند، او رهبری طرح فتنه را برعهده گرفته اما اگر برعکس آن را بگوید و دست از انتقاد از حزب الله بردارد این یعنی قطع نهایی روابطش با عربستان و اخراج تمامی لبنانی‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و استفاده از آن‌ها به عنوان اهرم فشار. احتمالا جانش بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر قرار بگیرد چراکه عربستان "جایگزین‌ها" و "شبه نظامیانی" در لبنان دارد که احتمالا واکنش نشان خواهند داد و علیه حریری کودتا خواهند کرد.

 

بهترین گزینه از نظر ما و تمامی کسانی که با این مساله تعامل دارند، انتظار است. سعد حریری تأکید کرده که بیش از سه روز طول نخواهد کشید.

 

ماندن حریری در ریاض یا انتقال به پاریس به عنوان راهکار میانه جزو قوی‌ترین احتمالات است؛ این یعنی حریری با یک رنج واقعی زندگی می‌کند و معلوم نیست چگونه می‌خواهد با آن دست و پنجه نرم کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------