وزیر خارجه لبنان: اگر حریری تا یکشنبه برنگردد گام‌های جدیدمان را رو می‌کنیم



  اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل ,باسیل و ماکرون

وزیر خارجه لبنان اظهار داشت،‌کشورش در صورتیکه سعد حریری قبل از یکشنبه آینده به کشورش بازنگردد احتمالا گام‌های جدیدی را اعلام کند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان بعد از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پی انتشار توئیتی از سعد حریری،‌ نخست وزیر مستعفی لبنان مبنی بر اینکه حالش خوب است و ظرف دو روز آینده به کشورش بازمی‌گردد، گفت: اگر سعد حریری تا روز یکشنبه به لبنان بازنگردد بیروت تصمیمات و گام‌هایی جدیدی  را که در این زمینه در نظر دارد، اعلام خواهد کرد.

 

وی همچنین از اتحادیه اروپا و فرانسه خواست بازگشت امن حریری به کشورش را در راستای پایان دادن به شک و تردیدها و حمایت از ثبات لبنان تامین کنند.

 

باسیل افزود: وضعیت حریری در عربستان مبهم است و باید به کشور بازگردد تا ثابت کند که آزاد است.

 

باسیل با هدف بررسی موضوع استعفای سعد حریری و جلب حمایت جهانی از مواضع لبنان و ثبات کشورش به کشورهای اروپایی سفر کرده است تا کشورش صحنه درگیری بین کشورهای مختلف نشود.

 

وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد، آزادی نخست وزیر حریری زمانی به ما ثابت می‌شود که به کشورش بازگردد.

 

وی گفت:‌ امیدواریم حریری فورا به کشور بازگردد. او حق دارد هر کار می‌خواهد بکند.

 

این وزیر لبنانی به خبرنگاران گفت: میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از چارچوب زمانی یک هفته‌ای از زمان آغاز تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع صحبت کرد پس از پایان این یک هفته ما مجبور خواهیم شد به سراغ قوانین بین‌المللی برویم.

 

صحبت‌هایی مطرح است که در صورتیکه حریری تا یکشنبه به کشورش بازنگردد بیروت سراغ سازمان ملل برود.

 

البته مقامات فرانسوی گفته‌اند، فعلا تحرکی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

سیاستمداران و بانکداران لبنانی می‌گویند، عربستان احتمالا بلایی را که سر قطر آورد سر لبنان هم بیاورد و هم‌پیمانان عربش را برای اعمال محاصره اقتصادی با خود هم‌قدم کند تا لبنان تسلیم خواسته‌هایش شود.

 

باسیل در این باره نیز گفت: هر گونه تحریمی از سوی عربستان ثبات منطقه را به هم خواهد زد. هر گونه اقدامی از سوی عربستان تنها لبنان و ثبات آن را هدف قرار نمی‌دهد چون آشوب در لبنان باعث آشوب در منطقه خواهد شد. سوری‌ها در لبنان اولین کسانی هستند که متاثر خواهند شد و تحریم‌ها باعث خواهد شد لبنانی‌ها نتوانند آوارگان سوری را در کشور خود بپذیرند.

 

استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: ما شدیدا نگران اوضاع لبنان هستیم و هیچ اطلاعات مستقلی از وضعیت سعد حریری نداریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------