سرنوشت کودکان داعش چه می‌شود؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

پس از عقب‌نشینی نیروهای داعش از مناطق اشغال شده، بسیاری از هواداران آلمانی این گروه تروریستی در عراق و سوریه زندانی شده‌اند. برخی از این زندانیان حتی با کودکانشان در حبس به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، نقل از دویچه وله، اوایل ماه ژوئیه ویدیویی از موصل منتشر شد که بازتابی وسیع در جهان داشت. این ویدیو دستگیری یک دختر ۱۶ ساله آلمانی به نام "لیندا و." را نشان می‌داد که در ویرانه‌های موصل توسط نیروهای امنیتی و نظامی عراق بازداشت شد.

 

لیندا پیش از پیوستن به داعش ساکن ایالت ساکسن آلمان بود. او سال ۲۰۱۶ به طور مخفیانه به نیروهای داعش پیوست و در شمال عراق با یکی از افراد تندرو به نام ابو اوسما الشیشانی ازدواج کرد. احتمال می‌رود که الشیشانی در درگیری‌ها کشته شده باشد.

 

آنچه که در این ویدیو دیده نمی‌شد، حکایت دختری آلمانی بود که گرچه کودکی بیش نبود اما فرزندی شیرخواره نیز داشت. از زمان دستگیری لیندا، او همراه با کودکش به زندان نظامی در بغداد منتقل شده است.

 

لیندا یکی از شهروندان آلمانی است که به داعش پیوسته است. تخمین می‌زنند که ۹۴۰ شهروند آلمانی تحت تاثیر تبلیغات افراطگرایانه داعش قرار گرفته و به مناطق تحت رهبری این گروه تروریستی سفر کرده‌ باشند. بر اساس همین برآوردها، ۲۰ درصد آن‌ها را زنان و دختران آلمانی تشکیل می‌دهند. بسیاری از آن‌ها طی حضور در مناطق تحت کنترل داعش ‌صاحب فرزند شده‌اند.

 

رسانه‌های آلمان از تلاش مسئولان این کشور برای بازگرداندن این کودکان به کشور گزارش داده‌اند. تصمیم بر آن است که این کودکان را به خانواده‌های این دختران آلمانی تحویل دهند. چون به نظر نمی‌رسد که مادران‌شان به‌زودی از زندان آزاد شوند.

 

قرار است لیندا بنا بر تصمیم حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بغداد محاکمه شود. عبادی در ماه سپتامبر در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که در صورت اثبات همدستی لیندا در قتل افراد بی‌گناه، احتمال مجازات اعدام نیز برای او منتفی نیست.

 

سال ۲۰۱۴ داعش به تبلیغات گسترده‌ای دست زد. تبلیغاتی با هدف جذب زنان و دختران جوان به سوریه و عراق. سوزانه شروتر، یکی از کارشناسان مسائل اسلامی در فرانکفورت در گفت‌وگو با دویچه وله علت این تبلیغات را "عدم دسترسی جهادگرایان به زن" دانسته است.

 

در این تبلیغات گسترده‌، استقبال پرشور زنان محجبه از مردان جذابی به نمایش گذاشته می‌شد که مبارزه آنان را می‌ستودند. از آن گذشته داستان‌های عشقی بسیاری در راستای "جهاد رومانتیک" منتشر شده بود. به باور این کارشناس مسائل اسلامی، این تبلیغات در جذب دختران و زنان جوان بسیار موثر واقع شده است.

 

شروتر می‌گوید: «تا آنجا که بسیاری از زنان جوان بر آن شدند به این مناطق سفر کرده و با جهادگرایان ازدواج کنند، امور خانه را برعهده بگیرند، برای آن‌ها بچه به دنیا بیاورند و از این طریق با تولید نسل جدیدی از مبارزان، از خلافت اسلامی پشتیبانی کنند.»

 

یکی از این زنان نادیا رامادان نام دارد. او هم اکنون در یکی از کمپ‌های واقع در شمال سوریه به سر می‌برد. نادیا پس از فرار از دست داعش در رقه، توسط نیروهای کرد دستگیر شد. در ماه سپتامبر، خبرنگاران هفته‌نامه آلمانی "دی‌تسایت" موفق به یافتن او شدند.

 

نادیا که ۳۱ سال دارد، سه سال پیش به رقه سفر کرده بود. نادیا در آنجا با یکی از جهادگرایان آلمانی ازدواج کرد و از او صاحب دو کودک شد که یکی از آن‌ها پنج ماهه است. او با انتشار ویدیویی از صدراعظم آلمان خواسته تا امکان بازگشتش به آلمان را فراهم کند.

 

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌ها در شهر اربیل نیز دست‌کم چهار دختر آلمانی با فرزندان‌شان در زندان به‌سر می‌برند.

 

شمار کودکانی که توسط مادران آلمانی در مناطق تحت کنترل داعش به دنیا آمده‌اند بیش از موارد یاد شده است. شروتر به سرنوشت این کودکان اشاره می‌کند. کودکانی که شاید در جریان زندگی در مناطق تحت کنترل داعش روی به افراطگرایی آورده و دچار آسیب‌های روانی شده‌اند. کودکانی که بازپروری آن‌ها برای مسئولان آلمانی به چالش تبدیل شده است. 

 

اینکه دولت آلمان چه مسئولیتی در قبال این کودکان دارد و انتقال این کودکان به آلمان از منظر امنیتی چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد، از جمله مسائلی است که در محافل امنیتی آلمان مورد بحث قرار دارند.

 

اواسط اکتبر هانس گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان ضمن اشاره به خطرات ناشی از انتقال این کودکان به آلمان، بر این نکته تاکید کرد که هرچه این کودکان کم‌سن و سال‌تر باشند، بازپروری آن‌ها سهل‌تر است. بر اساس گزارش واشنگتن پست، سال گذشته کار آموزش نظامی کودکان شش ساله نیز در اردوگاه‌های نظامی داعش آغاز شده بود. این کودکان در سنین "تین‌ایجری" حتی آمادگی مشارکت در حملات انتحاری را دارند.

 

شکست داعش به معنی پایان یافتن تاثیرات تبلیغات افراطگرایانه و تربیت نسل بعدی افراط‌گران نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------