آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

سی ان بی سی: عربستان به بازیگری نامعقول در خاورمیانه تبدل شده است



تارنمای خبری آمریکایی 'سی ان بی سی 'درارتباط با سیاست های جدید عربستان در منطقه نوشت: به گفته تحلیلگران، عربستان سعودی به بازیگری غیرمنطقی و نامعقول در منطقه خاورمیانه بدل گشته که تمامی اقداماتش نتیجه ای منفی داشته است. 

به گزارش ایرنا، 'فیلیپ دوبا پانتانس' (Philippe Dauba-Pantanacce) تحلیلگر و استراتژیست جهانی در این مطلب نوشت: محاسبات اشتباه عربستان باعث نتیجه گرفتن معکوس در سیاست خارجی آن شده و شدت یافتن سیاست های تجاوزگرانه آن نیز نتیجه کاهش نقش آمریکا در منطقه است.

 

دوبا پانتاس که تحلیلگر شرکت چند ملیتی خدمات مالی و بانکداری استاندارد چارترد (Standard Chartered) مستقر در انگلیس است، شرکتی که خدمات مالی آن در منطقه خاورمیانه و آفریقا متمرکز است، درادامه تحلیل خود درباره رفتارهای جدید ریاض گفت: اقدامات اخیر این پادشاهی منجر به نمایش بسیار نادر وحدت در لبنان شد. عربستان سعودی درمنطقه خاورمیانه با توجه به دور شدن آمریکا از نقش سنتی خود در منطقه ، هرچه بیشتر سلطه جو و متجاوزگر شده است. ما شاهد شماری از محاسبات اشتباه از سوی عربستان هستیم و این تصور به ما دست می دهد که عربستان سعودی به بازیگری نامعقول و غیر منطقی درخاورمیانه بدل شده است.

 

سی ان بی سی نوشت: اظهارات دوبا پانتاس به دنبال اقدام سیاست خارجی این 'پادشاهی اسلامی سنی' (عربستان) صورت می گیرد که بطور فزاینده ای باعث اعمال قدرت و بی ثباتی علیه کشورهای کوچک تر شده که نظر بر این است عربستان دراین مکان ها به دنبال دامن زدن و تقویت اختلافات فرقه ای است؛ اقداماتی که در پس پرده علیه هماورد دیرینه آن ایران شیعه صورت می گیرد.

 

این استراتژیست افزود: هر ریسک (سیاست) خارجی که عربستان سعودی به آن دست زد، نتیجه ای مخالف آنچه خواهان آن بود، بدان دست یافت؛ در یمن، قطر و اکنون در لبنان.

  اخباربین المل,خبرهای بین المل ,عربستان سعودی

'سی ان بی سی ' در توضیح گفته های این استراتژیست نوشت: در تازه ترین تحولات ژئوپلتیک منطقه خاورمیانه، سعد الحریری نخست وزیر لبنان چهارشنبه گذشته استعفای قبلی خود را که به ظاهر به منظور گشودن راهی برای گفت و گوی مسولانه بود، تعلیق کرد.

 

دوبا پانتاس دراین خصوص به 'سی ان بی سی' گفت: آنچه عربستان سعودی مرتکب اشتباه محاسباتی شد، این بود که نخست وزیر لبنان را برخلاف میل او در عربستان نگاه داشت. این امر منجر به ایجاد یکپارچگی تمامی لبنانی ها علیه سعودی ها شد؛ موضوعی که برخلاف رویه درلبنان بود چرا که آنها بطور سنتی تمایل به عربستان داشتند.

 

تارنمای خبری سی ان بی سی نوشت: از آنجا که لبنان متشکل از 18گروه مختلف مذهبی بوده و باتوجه اینکه ساختار قدرت بین گروه های مسیحی، شیعه و سنی تقسیم می شود، از یک سیستم شکننده سیاسی برخوردار است و تلاش و محاسبات عربستان اشتباه درآمد چرا که بخشی از اقدامات عربستان منزوی و متوقف ساختن حزب الله از مداخله در مناقشات منطقه ای همچون یمن و سوریه بود که پادشاهی سعودی منافعی در آن می دید اما اقدام اخیر عربستان منجر به نگرانی لبنانی ها و یکپارچه ساختن این کشور در قبال سعودی شد.

 

دوبا پانتاس دراین زمینه به سی ان بی سی گفت: ما شاهد وقوع اتحاد در لبنان به خاطر نخست وزیر خود هستیم، چراکه لبنانی ها رفتار عربستان سعودی را تحقیری برای لبنان می بینند.

 

سی ان بی سی نوشت: دوبا پانتاس، شدت یافتن سیاست های تجاوزگرانه خارجی عربستان سعودی را به هیات حاکمه جدید این کشور که توسط محمد بن سلمان ولیعهد جوان هدایت می شود، نسبت داد؛ فردی که تلاش دارد هم از طریق مداخلات خارجی همچون تجاوز به یمن و هم از طریق اقدامات داخلی با عنوان 'مبارزه علیه فساد' و گرفتن مقامات دولتی، قدرت خود را تحکیم کند. این موارد نیز نتیجه کاهش نقش سنتی آمریکا در منطقه بوده که منجر به رشد نفوذ عربستان شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------