چرا ترامپ می خواهد دختر و دامادش را از کاخ سفید بیرون کند؟



  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل,ترامپ

اولین رسانه‌ای که اعلام کرد فشارها از سوی دونالد ترامپ علیه داماد و دخترش برای بازگشت به نیویورک افزایش پیدا کرده، مجله «ونیتی فیر» بود. حالا زمزمه‌ها در این مورد افزایش یافته و خبرها از اصولی جدید در کاخ سفید حکایت دارد. مجله نیوزویک به این پرسش که چرا ترامپ در برابر دختر و دامادش سختگیری می کند، پاسخ داده است. 

دنیای اقتصاد نوشت: آخرین گزارش‌ها از سایت پولیتیکو هم حکایت از این دارد که ترامپ از این جهت نگران است که به دخترش در برابر دیدگان سایر نیروهای کاخ سفید تذکر دهد. همزمان مجله ونیتی فیر نیز گزارش داد که نفوذ کوشنر در داخل کاخ سفید به‌شدت کاهش یافته است و این مورد را این مجله به‌عنوان سیگنالی فرض کرده است که در پی آن قرار است کوشنر به‌زودی این شهر (واشنگتن) را ترک کند.

 

به گفته منابع آشنا با موضوع جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید از چندی پیش تصمیم گرفته بود که بال‌های جرد کوشنر را بچیند.جان کلی سیستم جدیدی ددر کاخ سفید حاکم کرده است که در آن باید کلیه مشاوران به وی گزارش کار دهند. این به آن معنی است که ایوانکا برای اینکه پیش پدرش برود باید اجازه جان کلی را داشته باشد. در این شرایط رابطه کلی و کوشنر هم زیاد مناسب نیست و جان کلی از دیدار کوشنر با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در ماه اکتبر به‌شدت ناراضی است.

 

سایت آکسیوس نیز هفته گذشته گزارش داد که ایوانکا و کوشنر چندان با نظم‌دهی مجدد روابط کاخ سفید از سوی جان کلی کنار نیامده‌اند. گزارش‌های دیگر اما حاکی است ترامپ نیز به نوعی از داماد خود سرخورده شده، چراکه نصیحت او را در مورد اخراج جیمز کومی پذیرفته و تبعات این اقدام برای رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار سنگین بوده است. ترامپ همچنین از دیدار کوشنر با عامل اجرایی روسیه نیز به‌شدت دلخور است. از زمانی که این داستان مطرح شده است رسانه‌ها بیش از پیش موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را برجسته کرده‌اند و حالا پای خانواده ترامپ نیز به این پرونده که از سوی بازرس مولر درحال پیگیری است، باز شده است.

 

گزارش شده است کوشنر در مورد تحقیقات روسیه بسیار نگران است. کارشناسان حقوقی به نیوزویک گفته‌اند که ناتوانی کوشنر در تهیه «لیست شفاف» برقراری تماس‌های بین‌المللی‌اش موجب شده است که بیشتر از سایرین نگران این پرونده باشد، زیرا که ممکن است با افشای روابطش، موضوعات مالی وی نیز افشا شده و به‌طور مستقل خود نیز درگیر یک پرونده دیگر شود. اما در میان کسانی که در این لیست به نام وی اشاره شده یکی ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روسی است که در سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ، به همراه پال مانافورت، رئیس وقت کمپین انتخاباتی ترامپ با وی دیدار داشته است.

 

برخی می‌گویند با افشای دیگر روابط بین‌المللی کوشنر، فشارها از سوی ترامپ علیه وی و دخترش افزایش خواهد یافت. با این حال هنوز مشخص نیست کوشنر و ایوانکا حاضر به بازگشت به نیویورک، جایی که یک آپارتمان مجلل دارند باشند یا نه.آنها درحال‌حاضر یک آپارتمان به قیمت پنج و نیم میلیون دلار هم در منطقه ریتزی کارولاما در واشنگتن دارند. همزمان با این موضوع مجله نیویورک هم در گزارشی تصریح کرد نقش کوشنر در کاخ سفید به اندازه قابل‌توجهی کاهش یافته است.

 

درحالی‌که پیش‌تر قرار بوده است کوشنر در مورد توافق‌های تجاری آمریکا، مدرنیزه کردن تکنولوژی و برنامه‌های تهیه مجدد الگوی روابط کاری نقش داشته باشد، حالا مجبور است فقط به نقش خود که همان پیش بردن برنامه صلح خاورمیانهاست بسنده کند. این در شرایطی است که همین تنها برنامه کاری کوشنر نیز به‌خوبی پیش نمی‌رود. در ماه‌های ابتدایی از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به نظر می‌رسید وی به‌شدت علاقه‌مند است نقش داماد خود را پررنگ‌تر کند. به‌رغم اینکه انتقادها از کوشنر بسیار بالا بود و مخالفان می‌گفتند که وی فاقد تجربه در زمینه حکومت‌داری است، با این حال ترامپ حاضر نبود نقش وی را کاهش دهد.گابریل شرمان هم در گزارشی در ونیتی‌فیر نوشت که پس از بازگشت نظم و انضباط در کاخ سفید که از سوی ژنرال جان کلی برقرار شده است، نقش کوشنر در تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید به میزان زیادی کاهش یافته است.

 

شرمان می‌نویسد: به‌نظر می‌رسید که دور شدن کوشنر از جلوی چشم کلی به جهت سرگرم شدن در برنامه صلح خاورمیانه، رئیس کارکنان کاخ سفید را خوشحال کند، اما برخی اقدامات کوشنر در همین زمینه نیز موجبات ناراحتی وی را فراهم کرده است. کلی از اینکه کوشنر دیداری با محمد بن‌سلمان داشته است به‌شدت ناراحت است و به همین منظور تا ساعت ۴ صبح کوشنر را بیدار نگه داشته تا گزارش دیدار خود را با محمد بن‌سلمان بنویسد و به وی ارائه دهد.

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داد که حضور کوشنر در کاخ سفید به ضرر ترامپ است، زیرا نام وی به کرات در پرونده‌ مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ایالات‌متحده مطرح شده است. همچنین نحوه تعامل وی با سایر رهبران دنیا نیز مورد تحقیق قرار گرفته است. این روزنامه می‌نویسد: درحال‌حاضر تیم مولر سوالاتی در مورد تعامل کوشنر با رهبران خارجی دارند، از جمله قطعنامه‌ سازمان ملل که در ماه دسامبر مبنی بر محکومیت اسرائیل درخصوص شهرک‌سازی‌ها مطرح شد، نحوه تعامل داماد ترامپ با رهبران دنیا را زیر سوال برده است.

 

مقامات اسرائیلی گفتند آنها با برخی دولتمردان آمریکایی ارتباطاتی داشتند تا مانع تصویب قطعنامه شوند.گفته می‌شود در این میان نقش کوشنر بسیار برجسته بوده است اما پست ترامپ در مورد این قطعنامه در فیس‌بوک جنجالی شده است. ترامپ در فیس‌بوک نوشت این قطعنامه باید وتو شود اما اوباما اجازه داد که قطعنامه علیه اسرائیل صادر شود. این در شرایطی است که بنا بر قانونلوگان، آمریکا اجازه ندارد در مسائلی که پای خودش وسط است اعمال نفوذ کند. به‌نظر می‌رسد کوشنر تبدیل به پاشنه آشیل دولت ترامپ شده است. زیرا نام وی همزمان در چند پرونده مطح شده است.

 

محدودیت‌ها برای دختر محبوب ترامپ

ایوانکا دختر محبوب ترامپ نیز همچون کوشنر با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. گفته می‌شود وی از جانب جان کلی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. همچنین اخیرا درخصوص سفر ایوانکا به هندوستان مشکلاتی برای دختر محبوب ترامپ پیش آمده است. سی‌ان‌ان گزارش داد: وزارت امور خارجه آمریکا قصد ندارد هیاتی از مقامات بلندپایه خود را برای همراهی ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری این کشور به اجلاس جهانی کارآفرینی در هند اعزام کند. این شبکه خبری در گزارشی تصریح کرد: تصمیم «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به خودداری از اعزام هیاتی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه برای همراهی با ایوانکا در این نشست، در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین وی و کاخ سفید گرفته شده است.

 

چندین مقام وزارت وزارت امور خارجه امریکا به همراه یک منبع نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند که تصمیم تیلرسون ربطی به طرح‌های اصلی وی برای کاهش بودجه وزارت امور خارجه ندارد و بیشتر به این دلیل است که ایوانکا ریاست هیات اعزامی آمریکا را به این اجلاس بر عهده دارد. اجلاس جهانی کارآفرینی که هر سال با حضور سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برگزار می‌شود امسال ۲۸ تا ۳۰ نوامبر درهند برگزار خواهد شد.اجلاس امسال با موضوع حمایت از کارآفرینان زن برگزار می‌شود و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند ژوئن گذشته از ایوانکا ترامپ برای حضور در این اجلاس دعوت کرد.

 

این اجلاس در گذشته بارها با حضور «جان کری» وزیر امور خارجه و حتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برگزار شده است اما به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امسال در بالاترین سطح، معاون دستیار وزیر امور خارجهاجازه دارد در این اجلاس شرکت کند.

 

مقام مذکور افزود: آنها (مسوولان وزارت امور خارجه آمریکا) از اعزام مقامات ارشد به این اجلاس خودداری می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند از ایوانکا حمایت کنند. این موضوع نشانه دیگری از اختلافات بین کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا به‌ویژه در شرایطی است که تیلرسون نیازی به مشکل‌آفرینی بیشتر با رئیس‌جمهوری ندارد. یک منبع نزدیک به کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، گفت: برخی از مقامات کلیدی کاخ سفید این تصمیم وزارت امورخارجه آمریکا را نشانه بی‌اعتنایی تیلرسون قلمداد می‌کنند و سبک مدیریتی و بسته بودن محافل نزدیک به وی، برخی را در دولت آزرده خاطر کرده است.منبع یاد شده خاطرنشان کرد که برخی در کاخ سفید حس می‌کنند تیلرسون و تیم همراه وی اشتیاقی به حمایت وزارت امور خارجه از دختر ترامپ در این سفر ندارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------