آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

هشدار رئیس گروه برنده جایزه صلح نوبل نسبت به بحران کره شمالی



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,فین برنده نوبل

رئیس جنبش موسوم به کمپین نابودسازی سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) که قرار است امروز (یکشنبه) جایزه صلح نوبل را در شهر اسلو دریافت کند، نسبت به "یک تهدید فوری" ناشی از تنش‌های میان آمریکا و کره شمالی هشدار داد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بئاتریس فین، رئیس ICAN در کنفرانسی خبری در شهر اسلو گفت: ما در حال حاضر با یک انتخاب روشن مواجه هستیم و باید میان پایان سلاح‌های هسته‌ای و پایان خودمان یکی را انتخاب کنیم.

 

سازمان ICAN که ائتلافی از صدها سازمان غیردولتی در سراسر جهان است طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای یک معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای انجام داد که نهایتا این معاهده در ماه ژوئیه از سوی ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

 

با این حال اگرچه این یک معاهده تاریخی محسوب می‌شود اما به سبب عدم حضور ۹ قدرت هسته‌ای جهان در میان امضاکنندگان، معاهده قدرت چندانی ندارد.

 

تنها سه کشور در جهان شامل واتیکان، گویان و تایلند تاکنون این معاهده را در کشور خود تصویب کرده‌اند و این معاهده برای اجرایی شدن نیاز دارد که دست‌کم از سوی ۵۰ کشور تصویب شود.

 

در همین حال آمریکا، فرانسه و بریتانیا به عنوان سه قدرت هسته‌ای غربی در اقدامی که نشان دهنده مخالفت آنها با این معاهده مورد حمایت سازمان ICAN است، قرار است در مراسم امروز اعطای جایزه صلح نوبل به جای سفرایشان، دیپلمات‌های درجه دو را بفرستند.

 

 با این حال تعدادی از بازماندگان بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن که بیش از ۲۲۰ هزار کشته برجای گذاشت، قرار است در این مراسم که در محل شهرداری شهر اسلو برگزار می‌شود، حضور یابند.

 

فین تنش‌ها میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را یک تهدید فوری خواند و گفت: من شدیدا از این دو رهبر می‌خواهم تا از این تهدیدات عقب نشینی کنند. دست از تهدید به استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی با هدف کشتار صدها هزار غیرنظامی بردارند و وارد راه حل‌های دیپلماتیک شده و برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای تلاش کنند.

 

وی ادامه داد: این سلاح‌ها ما را ایمن نخواهد ساخت. آنها عامل بازدارنده نیستند بلکه تنها کشورهای دیگر را وادار می‌سازند که به دنبال سلاح‌های هسته‌ای خودشان بروند.

 

این در حالی است که با وجود کاهش مجموع سلاح‌های هسته‌ای در جهان از پایان جنگ سرد تاکنون هنوز حدود ۱۵ هزار بمب هسته‌ای در جهان وجود دارد.

 

فین خاطرنشان کرد: اگر شما از اینکه کیم جونگ اون سلاح هسته‌ای داشته باشد راحت نیستید پس کلا با سلاح‌های هسته‌ای کنار نمی‌آیید و در مقابل هم اگر از اینکه دونالد ترامپ سلاح هسته‌ای دارد راحت نیستید بازهم شما با سلاح‌های هسته‌ای نباید کنار آیید.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------