آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

اولین سفر خارجی موگابه پس از کناره‌گیری از ریاست جمهوری



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,موگابه

یکی از مقامات امنیت داخلی زیمبابوه امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد، رابرت موگابه، این کشور را برای بررسی‌های پزشکی به مقصد سنگاپور ترک کرد. این نخستین سفر خارجی رییس جمهور سابق زیمبابوه پس از کناره‌گیری از سمتش در ماه گذشته است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت موگابه 93 ساله، رییس جمهور سابق زیمبابوه که 37 سال حکومت این کشور را بر عهده داشت، پس از جهت‌گیری ارتش و حزب حاکم "زانو-پی اف" علیه وی، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

تا کمی قبل از این، موگابه که کهنسال‌ترین رهبر جهان بود به خاطر سفرهای بین‌المللی گسترده و پرهزینه‌اش، همچون سفرهای درمانی متداول به سنگاپور شهرت داشت که این خود، یکی از منشاهای خشم عمومی در میان شهروندان محروم کشور او بود.

 

به گفته این مقام آگاه، موگابه به همراه دستیاران و همسرش، گریس، پایتخت زیمبابوه را ترک کردند. پیش‌بینی می‌شود وی در مالزی، جایی که دخترش، بونا در انتظار به دنیا آمدن فرزند دوم خود است، توقفی داشته باشد.

 

این منبع خبری که حفاظت امنیتی موگابه را مدیریت کرده، اظهار کرد: سفر موگابه به سنگاپور یک سفر درمانی متداول است. وی قصد داشت تا برای چک-آپ پزشکی به این کشور سفر کند، اما وقایع چند هفته گذشته، این سفر را برای او غیر ممکن کرد.

 

با سفر موگابه به سنگاپور، وی در زمان اعلام حمایت حزب زانو پی-اف از امرسون منانگاگوا، رییس جمهور فعلی زیمبابوه، به عنوان رهبر این حزب و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده طی کنگره ویژه یک روزه‌ای که در روز جمعه برگزار می‌شود، در کشور حضور نخواهد داشت.

 

بر اساس قرارداد کناره‌گیری موگابه، وی از مصونیت قضایی برخوردار و امنیت او پس از استعفا تضمین شد که این امر ناامیدی بسیاری از مردم زیمبابوه را در پی داشت؛ مردمی که موگابه را به غارت خزانه و نابودی اقتصاد این کشور طی دوران حکومتش متهم می‌کردند.

 

یک مقام دولتی دیگر نیز ماه گذشته به رویترز گفته بود که موگابه قصد داشته در روز 16 نوامبر به سنگاپور سفر کند اما به دلیل حصر خانگی او که یک روز قبل از این تاریخ از جانب ارتش اعمال شد، وی قادر به ترک کشور نبود.

 

جرج چارامبا، یکی از مقامات ارشد وزارت اطلاعات زیمبابوه، اظهار نظر در این خصوص را رد کرد.

 

بر اساس قانون حقوق و مزایای بازنشستگی ریاست جمهوری زیمبابوه، رییس جمهور سابق در این کشور، از مزایایی از جمله سفرهای خارجی محدود و بیمه درمانی برخوردار می‌شود.

 

یکی دیگر از مقامات دولتی زیمبابوه نیز با تلاش برای جلوگیری از هرگونه جنجال در این خصوص اظهار کرد: این‌ها مزایای معمول یک رییس جمهور بازنشسته هستند. شما دارید از کاه، کوه می‌سازید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------