پایان ماه عسل ترامپ و بن سلمان؟



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, ترامپ و بن سلمان

الجزیره نوشت: مدت اندکی پس از دیدار ولی عهد سعودی با رئیس جمهور آمریکا، یکی از مشاوران ترامپ در مصاحبه ای مطبوعاتی از سطح بی سابقه ای از همکاری بین دو کشور خبر داده و اعلام کرد در آینده خبرهای خوبی از تفاصیل این همکاریها منتشر خواهد شد؛ هر چند که در نهایت کسی از این اخبار مثبت آگاه نشد!

به گزارش  انتخاب ؛ دو ماه بعد از این دیدار، ترامپ به اولین سفر خود به ریاض رفته و قراردادهایی به ارزش صدها میلیارد دلار امضا کرد. پیش از خشک شدن جوهر بیانیه نشست اسلامی آمریکایی که تعداد زیادی از رهبران جهان اسلام در آن حاضر بودند، دولتهای خلیج فارس که عربستان در صدر آنها قرار داشت، معرکه ای عجیب و با انگیزه هایی نامشخص را علیه همسایه قطری خود آغاز کردند، تا آنجا که رسانه های غربی از تلاش سعودی برای تغییر نظام حاکم در قطر، سخن می گفتند.

 

با اینکه این رسانه ها بر مخالفت ترامپ با هر گونه تجاوز نظامی به قطر تاکید می کردند، سعودیها پس از نشستهای متعدد و معاملات میلیاردی با رئیس جمهور ایالات متحده، خود را برای انجام هر عملی در منطقه آزاد می دیدند!

 

بر همین اساس، سعودیها فتیله جنگ در یمن را بالا برده و به اعتراض های جهانی به کشتار مردم در این کشور و شرایط انسانی فاجعه بار در آن، توجهی نکردند. سومین برنامه عربستان، بحران حریری و اجبار او به استعفا بود؛ آنچه که می توانست لبنان را در یک بحران سیاسی و امنیتی سخت، وارد کند.

 

در ادامه، اغلب مراکز تصمیم گیری در ایالات متحده، به همراه رسانه ها، با سیاست ترامپ در همنوایی با اینگونه سیاست های عربستان، مخالفت کرده و لب به اعتراض و شکایت گشودند.

 

 در ضمن این اعتراض های آمریکایی علیه سعودیها، برنی سندرز، سناتور آمریکایی تصریح کرد عربستان هم پیمان ایالات متحده نیست، بلکه یک کشور غیر دموکرات و حامی تروریسم در جهان محسوب می شود.

 

به نظر می رسد این مخالفتها در روزهای اخیر به وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید نیز رسیده؛ چرا که ترامپ از سعودیها خواسته است به محاصره یمن پایان دهند. این بزرگترین شاخص تغییر نظر آمریکا در مورد سیاست سعودی است.

 

در واقع سلسله توبیخهای دولت ترامپ طی هفته گذشته، خطاب به آل سعود، منعکس کننده این مهم است که واشنگتن شروع به اتخاذ موضعی قویتر در مورد ریاض کرده است.

 

اینگونه سخنان صریح ترامپ و وزیر خارجه اش خطاب به سعودیها، در مورد ضرورت تأمّل و تدبّر در سیاستهایشان در یمن، قطر و لبنان، نشان دهنده نغمه تند آمریکا در قبال مملکت سعودی است؛ همچنانکه نزدیکی ترامپ به موضع وزیر خارجه و وزیر دفاع کابینه اش در سرزنش عربستان سعودی در خصوص سیاستهای خارجی اش را نشان می دهد.

 

به دنبال درخواست ترامپ از عربستان، برای متوقف کردن محاصره یمن، کاخ سفید همچنین از ریاض خواست اجازه وارد شدن همه کالاها از طریق بندرهای یمنی و پروازهای تجاری از راه فرودگاه صنعاء را بدهد.

 

ورای این نغمه جدید واشنگتن در مقابل اقدامات عربستان، یک احساس نگرانی عمیق نسبت به ولی عهد سعودی وجود دارد؛ کسی که از نظر تیلرسون و بسیاری از دیپلماتهای آمریکایی، جوانی کم تجربه و خام است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------