بی بی سی اسناد جدیدی را درباره زندگی حسنی مبارک منتشر کرد



  اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, حسنی مبارک

شبکه بی بی سی عربی اسناد محرمانه انگلیسی را منتشر کرد که جزئیات جدیدی از زندگی حسنی مبارک در آن آمده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی بی سی عربی، براساس این اسناد انگلیسی‌ها سعی کردند جایگاه حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر را به عنوان معاون رئیس‌جمهور این کشور حفظ کنند تا بتواند بعدا به جای انور سادات، رئیس‌جمهور فقید مصر روی کار آید و به این ترتیب انگلیس به معاملات تسلیحاتی با مصر دست یابد.

 

براساس این اسناد، ارزیابی انگلیس از مبارک این بود، زمانی که او رئیس‌جمهور شد صادق بوده و از این پست به نفع آنها استفاده می‌کند.

 

براساس این اسناد، انگلیس بعد از اینکه مبارک ۱۶ آوریل ۱۹۷۵ پست معاونت رئیس‌جمهوری را در دست گرفت، توجه خود را به وی بیشتر کرد.

 

مبارک ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ بعد از یک هفته از ترور انور سادات، رئیس‌جمهور مصر شد.

 

به گزارش بی بی سی، به رغم اینکه مبارک تأثیر مستقیمی بر سیاست معاملات سلاح نیروی هوایی مصر نداشت، اما تأثیر بسیار زیادی بر سلاح نیروی هوایی مصر داشت و ارتباطش را با همکاران سابقش در بخش نظامی حفظ می‌کرد.

 

براساس اسناد بی بی سی، رابطه مبارک با ارتش مصر به اعتبار اینکه وی در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ فرمانده سابق نیروهای هوایی بوده، دلیل اصلی توجه به وی بوده است.

 

در این سند دلایل دعوت رسمی دولت انگلیس از مبارک برای حضور در نمایشگاه صنایع هوایی زمانی که معاون رئیس‌جمهور بوده، مطرح شده است.

 

وزارت خارجه انگلیس در آن زمان در پیامی اعلام کرده بود که سفر مبارک دو هدف دارد. یکی اینکه وی بتواند از نمایشگاه صنایع هوایی بازدید کند و دوم اینکه فرصتی برای نزدیک شدن بیشتر به وی فراهم شود. شایعات قوی درباره رئیس‌جمهور شدن وی بعد از انور سادات وجود دارد و ما باید به وی کاملا توجه کنیم.

 

می‌گویند، مبارک به اسکواش علاقه داشته اما اسناد انگلیسی نشان می‌دهند که وی به فیلم‌های جنگی علاقه بیشتری داشته است.

 

وی در پایان مصاحبه‌ای که با ژانویه ۱۹۸۳ روزنامه گاردین داشته، می‌گوید فیلم جنگی دوست دارد و فیلم‌های جنگ انگلیس و آمریکا را می‌بیند.

 

تنها چهار ماه بعد از اینکه مبارک پست ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفت به انگلیس سفر کرد.

 

مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت انگلیس خواهان اطلاعات اضافی درباره وی شد.

 

تاچر براساس گزارشی که سفارت انگلیس در قاهره تهیه کرده بود، موضوع معاملات تسلیحاتی را مطرح کرد.

 

در این گزارش آمده است که زمینه‌های اصلی که می‌توان از سفر مبارک برای تحقق آن استفاده کرد، این موارد هستند: "دریایی، دفاع هوایی، تانک، توپخانه، کنترل و سیطره و ارتباطات".

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------