آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

شروع اولین مذاکرات رسمی بین دو کره از دسامبر ۲۰۱۵



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,مذاکرات رسمی بین دو کره

وزارت اتحاد دو کرده در دولت کره‌جنوبی اعلام کرد، نخستین مذاکرات رسمی بین دو کره پس از بیش از دو سال صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت اتحاد دو کره در دولت کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: این مذاکرات ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی (یک صبح گرینویچ) در "خانه صلح" در روستای "پانمونجوم" شروع شد و رئیس هیئت کره‌جنوبی آغازگر این مذاکرات بود.

 

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد، مقام‌های عالی رتبه کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و درحالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی پیونگ یانگ بالا گرفته در حال دیدار هستند.

 

سئول قصد دارد از این دیدار استثنایی با مقامات کره‌شمالی استفاده کرده و مساله ازسرگیری دیدار خانواده‌های جدا شده در اثر جنگ (۱۹۵۰-۱۹۵۳) را مطرح کند. در حالی که پیونگ‌یانگ خواهان اختصاص بخش اعظم این مذاکرات به پرونده اتحاد شبه جزیره کره است.

 

کره‌جنوبی همچنین راه‌های بهبود روابط میان دو کره را مطرح خواهد کرد.

 

روابط میان دو کشور پس از آنکه سئول یک پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی کاسونگ در کره‌شمالی را معلق کرد، وخیم تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی بود.

 

پس از آن تصمیم، کره‌شمالی کلیه مجاری ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری می‌شد. آخرین گفت‌وگوهای در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۵ انجام شده بود.

 

همزمان با پیشروی سریع برنامه موشکی کره‌شمالی که قطعنامه‌های سازمان ملل آنها را ممنوع می‌کنند تنش میان دو طرف بیشتر شد.

 

چو میونگ-گیون، وزیر اتحاد دو کره در دولت کره جنوبی روز دوشنبه تاکید کرد که المپیک "موضوع اصلی" مذاکرات خواهد بود، اما افزود که سایر مسائل هم مطرح خواهد شد.

 

چو میونگ-گیون گفت که دولت سعی خواهد کرد مسائل مربوط به خانواده‌هایی که در جنگ دو کره از هم جدا شده‌اند و راه‌های کاهش تنش نظامی را مطرح کند.

 

او هدایت هیئتی پنج نفره را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت.

 

هدایت هیئت پنج نفره کره‌شمالی را هم ری سون-گوون رئیس سازمان امور روابط با کره‌جنوبی به عهده خواهد داشت. ری از مذاکره کنندگان با سابقه کره‌شمالی است.

 

رویترز به نقل از وی گزارش داد، انتظار می‌رود مذاکرات امروز دو کره روند مثبتی را طی کند.

 

ری سون-گوون پیش از مذاکرات به خبرنگاران گفت: امروز کره‌شمالی و کره‌جنوبی مذاکراتی جدی و خالصانه را انجام خواهند داد و مذاکرات روند مثبتی را طی خواهد کرد.

 

دو کره هفته گذشته بر سر انجام این مذاکرات در روستای مرزی پانمونجوم توافق کردند؛ جایی که توافق آتش‌بس مربوط به جنگ کره را امضا کردند. این اولین دیدار بین دو کره از دسامبر ۲۰۱۵ است.

 

محور این مذاکرات مشارکت پیونگ‌یانگ در بازی‌های المپیک زمستانی است که ماه آینده میلادی در کره‌جنوبی آغاز می‌شود. هر دو هیئت همچنین از این فرصت استفاده کرده و مواضع دیگری را برای بحث مطرخ خواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------