عبدالباری عطوان: اسد احتمالا تا ۲۰۲۱ در قدرت است/سیاست خارجه بن سلمان خطرآفرین است



  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,عبدالباری عطوان

تحلیلگر و نویسنده مشهور عرب تأکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیروز واقعی در سوریه است و به طرح و نقشه خود تا زمان نابودی جبهه النصره در ادلب ادامه می‌دهد. 

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معروف عرب مصاحبه‌اش با خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) را با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران آغاز کرد و گفت: متأسفانه اختلاف طایفه‌ای و سیاسی برخی و مشخصا رسانه‌های عربی ما را واداشته که پا از حد فراتر بگذارند. تظاهرات اخیر عملا دلیلی بر این مساله بود که ایران به دلیل تحریم‌ها با بحران اقتصادی بزرگتری مواجه است اما این معنای سقوط نیست. ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نباید این را فراموش کرد. این مساله را هم نباید فراموش کرد که حمایت علنی آمریکا و اعراب از اعتراضات موجب تردید در اعتبار آن و از دست رفتن هیاهوی آن شده است.

 

وی گفت که از جمله دلایل افزایش قدرت ایران این است که این کشور بر اشتباهات اعراب واقف است. محور "میانه‌روی" که عربستان رهبری آن را برعهده دارد در تحقق اهدافش در تمامی جبهه‌ها شکست خورده است و این مساله طی بحران سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان یا در سوریه شکست خورد؛ زمانی که حمایت از گروه‌های مسلح تندرو را برای سال‌های طولانی انتخاب کرد و در نهایت شکست خورد.

 

عطوان تأکید کرد: محور میانه‌رو همچنین هیچ نقشی در مقابله با جدایی اقلیم کردستان از عراق نداشت. ایران از طریق حزب الله لبنان از حق مقاومت فلسطین بعد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت می‌کند و در نتیجه بر محبوبیتش می‌افزاید در حالی که محور میانه‌رو به محکومیت و تکذیب سطحی شبهه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل اکتفا می‌کند.

 

به رغم ادامه تظاهرات در تونس برای هفته دوم، اما عطوان پیش‌بینی نمی‌کند که این تظاهرات به انقلاب جدید تبدیل شود چراکه وضعیت توافق میان دو قطب ائتلاف حاکم یعنی حزب النهضه و ندای تونس ادامه دارد.

 

درباره سودان عطوان معتقد است که پایان سریع تظاهرات علیه افزایش قیمت‌ها به دلیل سرکوب امنیتی طبیعی بود و در سایه فعالیت مدام نظام برای تضعیف و محاصره مخالفان انتظار می‌رفت. وی پیش‌بینی کرد که عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به بسیج کردن افکار عمومی برای گشودن پرونده‌های قدیمی یا اشاره به تشدید اوضاع علیه اریتره یا مصر متوسل شود.

 

عطوان درباره مصر گفت: پیروزی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در انتخابات به ویژه در سایه افزایش تدابیر امنیتی و ضعف مخالفان نهایی شده است. پیروزی سیسی به معنای موفقیت در معالجه مشکلات مزمنی نیست که همچنان نظامش از آن رنج می‌برد و در رأس آن پرونده تروریسم در سینا و بحران اقتصادی است. مصر به استراتژی کاملی برای تعامل با تروریسم نیاز دارد که تنها به تدابیر امنیتی تکیه نکند. همچنین به نقشه‌ راهی برای ائتلاف‌های جدید نیاز دارد.

 

وی گفت: امسال سال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که محرک بسیاری از اصلاحات از جمله اجازه رانندگی به زنان است. برخی سیاست‌های عربستان و ولیعهدش احتمالا مهماتی برای مخالفانی است که می‌خواهند ثبات را برهم بزنند. اصلاحاتی که انجام شده برای تحکیم نفوذ محمد بن سلمان کافی نیست و به رغم خرسندی جوانان از این اصلاحات به ویژه اصلاحات درباره فساد اما اقدامات اتخاذ شده در این پرونده به شفافیت بیشتری نیاز دارد. محمد بن سلمان به خاطر سیاست خارجه‌اش مثل ادامه جنگ در یمن با خطرات احاطه شده است. این جنگ منابع عربستان را به تحلیل برد و حتی شهرهای اصلی این کشور را هدف موشک‌های انصارالله و خود را هدف انتقادات بین‌المللی قرار داد. این اشتباه درباره یمن و قبل از آن درباره سوریه و لبنان بسیاری از جایگاه عربستان را نه فقط در سطح سیاسی بلکه به عنوان رهبر و ناظر اهل سنت منطقه از بین خواهد برد.

 

وی درباره فلسطین گفت: تصمیم ترامپ درباره قدس برای بیدار کردن کسانی در منطقه لازم بود که توهم تکمیل روند آتش‌بسی را داشتند که هیچ روزی محقق نشد و موجب از دست رفتن ۸۰ درصد خاک فلسطین شد. این تصمیم همچنین گناه بزرگی که بر دوش تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران عربی درباره سرانجام تسلیم در برابر معامله قرن بود، برداشت. این معامله در کوتاه آمدن نهایی از قدس و انتقال بخشی از فلسطینی‌ها به سینا و اردن و قبول کشور بدون حاکمیت دارای پایتخت صوری در ابو دیس خلاصه می‌شود. تمامی این مسائل به پایان رسید و دیگر کسی نمی‌تواند بر فلسطینی‌ها برای قبول چنین طرح‌هایی فشار بیاورد.

 

عطوان تأکید کرد: تظاهرات در جهان عرب شرم‌آور بود اما در اراضی اشغالی ادامه داشت و اکنون از تشکیلات خودگردان خواسته می‌شود که با مردم باشد و به رسمیت شناختن اسرائیل و تمامی توافقنامه‌ها با آن را لغو کند. این مساله بی‌تردید موجب تقویت فضای آشتی با حماس می‌شود.

 

عطوان درباره اردن پیش‌بینی کرد که دولت هانی الملقی گوسفند قربانی باشد که در هر لحظه برای مهار خشم مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها قربانی شود.

 

وی افزود: متأسفانه مردم اردن اکنون تبعات تخلف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عرب از پرداخت آنچه لازم بود به اردن بدهند را می‌پردازند.

 

عطوان درباره عراق نیز تاکید کرد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور بعد از محبوبیت زیادی که در نتیجه پیروزی علیه داعش و ممانعت از استقلال اقلیم به دست آورده، در انتخابات پارلمانی پیروز می‌شود.

 

وی بعید نمی‌داند که العبادی در معضل اصلی که آینده عراق را تهدید می‌کند یعنی مبارزه با فساد هم پیروز شود.

 

عطوان گفت که ائتلاف انتخاباتی العبادی اگر درست و فراتر از طایفه‌گرایی باشد وحدت میان گروه‌های عراقی و کردستان را تقویت خواهد کرد.

 

عطوان درباره سوریه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صاحب پیروزی واقعی در آنجاست. او احتمالا به طرح خود برای نابودی جبهه النصره در ادلب ادامه می‌دهد تا به خاری تبدیل نشود که آمریکایی‌ها در پشتش فرو ببرند و از طریق آن به پایگاه‌هایش در طوطوس و حمیمیم حمله کنند.

 

وی پایداری حکومت و ارتش سوریه در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را ستود.

 

عطوان تأکید کرد: نشست سوچی واژه نهایی بحران سوریه خواهد بود حتی اگر اجرای آن دو سال به طول بینجامد یا بیشتر. مخالفان سوریه با سیاست‌های کاهش تنش روسیه عملا قدرتشان کاهش یافته است. بلکه این مساله احتمالا رئیس‌جمهوری سوریه را تا سال ۲۰۲۱ باقی نگه خواهد داشت اما خواسته‌های مردم سوریه درباره آزادی، برابری و دموکراسی در قانون اساسی جدید تدوین خواهد شود و روسیه هرگز به اسد اجازه بازگشت به قبل از ۲۰۱۱ را نخواهد داد.

 

وی گفت: پوتینی که بی‌تردید قیصر روسیه برای دوره جدید ریاست‌جمهوری خواهد بود تمام هم و غمش را برای بازسازی سوریه خواهد گذاشت و توجهش را احتمالا به سمت ساحل آفریقا و لیبی خواهد برد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------