آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

فشارهای آمریکا روی روسیه برای توقف تحرکات در جنوب سوریه/احتمال توافق درباره تقسیم نفوذ در درعا



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,
در پی فشارهای روسیه بر نظام سوریه در حالی که برای باز کردن جبهه جنوب این کشور آماده شده بود، دمشق از این تصمیم صرف نظر کرد. در عین حال اخباری از توافقی قریب‌الوقوع برای تقسیم حضور نیروهای نظام سوریه و مخالفان در این منطقه به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد تماس‌های مکرر آمریکا با روسیه پشت عقب‌نشینی دمشق از این تصمیم بوده است. 

به گزارش ایسنا، وضعیت جنوب سوریه به دلیل نزدیکی به مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی برای آمریکا حائز اهمیت است به طوریکه از همان زمان اعلام تصمیم ارتش سوریه برای آغاز عملیات در این منطقه آمریکا دست به کار شد و به هر نحوی از طریق اعمال فشار و تهدید برای متوقف کردن چنین عملیاتی در مرزهای جنوبی وارد عمل شد.

 

به نظر می‌رسد روسیه دمشق را تا حدودی برای منصرف شدن از تصمیمش قانع کرده است. در این راستا ایمن علوش، کاردار سفارت سوریه در اردن اخیرا اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که نیازی به انجام عملیاتی نظامی علیه گروه‌های مسلح در جنوب نباشد و فرصتی برای آغاز گفت‌وگویی مسالمت‌آمیز با گروه‌های مسلح در این منطقه وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: دمشق به عملیاتی نظامی علیه گروه‌های مسلح در مناطق جنوبی کشور نیازی ندارد.

 

این در حالی است که پایگاه حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه ۲۳ مه اعلام کرده بود، توافق کاهش تنش در شهر درعا در سایه ادامه حضور تکفیری‌های داعش و النصره حتمی خواهد بود و النصره باید از منطقه خارج شود یا با درگیری‌ نظامی حتمی مواجه خواهد شد.

 

در این راستا روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة به نقل از منابع نوشت، نظام سوریه به طور جزئی به درخواست روسیه تن داده و از تصمیم برای گشودن جبهه جدید جنگ در درعا و قنیطره عقب‌نشینی کرده است.

 

به گفته منابع، احتمال می‌رود توافقی در زمینه تقسیم محدوده نفوذ هر دو طرف (مخالفان و نظام سوریه) در این منطقه حاصل شده باشد به طوریکه نظام سوریه بر حومه شرقی استان درعا مسلط شود و مخالفان و شورشیان سوری نیز بر حومه غربی آن که نزدیک‌تر به جولان اشغالی است. حد فاصل دو طرف نیز جاده بین‌المللی بین دمشق و امان خواهد بود، البته نظام سوریه تلاش می‌کند گذرگاه بین‌المللی نصیب در مرزهای اردن را هم باز کند.

 

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز به نقل از دیپلمات‌های غربی از تماس‌های متعدد آمریکا برای واداشتن روسیه به پایبندی به توافق کاهش تنش در جنوب سوریه پرده برداشت.

 

دیپلمات‌های غربی به تحرک آمریکا برای بازداشتن نیروهای نظامی سوریه و هم‌پیمانانش از پیشروی در جنوب سوریه به اضافه اجرای بندهای توافقنامه‌ای اشاره کردند که حزب‌الله لبنان و تشکیلات سوری و نیروهای هم‌پیمان را به ۲۵ کیلومتری مرزهای اردن و حد فاصل درگیری‌ها در جولان اشغالی عقب می‌راند.

 

این دیپلمات‌ها گفتند، مجموعه‌ای از طرح‌ها برای اجرای توافق در حال بررسی هستند که از جمله آنها ایده دیوید ساترفیلد دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا است که مربوط به عقب‌نشینی نیروهای هم‌پیمان سوریه و ارتش به عمق ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری مرزهای اردن و تشکیل سازوکار آمریکایی و روسی برای نظارت است.

 

این در پی هشدار وزارت خارجه آمریکا نسبت به تدابیر جدی و مناسب در صورت نقض آتش‌بس و نقض منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه همزمان با آمادگی ارتش سوریه برای عملیات نظامی در این منطقه بود.

 

فعالان نیز گفتند، گروه‌های مخالف سوریه مستقر در استان درعا آماده دو عملیات احتمالی با ارتش سوریه و داعش در یک مرحله زمانی هستند.

 

براساس توافق روسیه، اردن و آمریکا در ژوئیه گذشته بخش‌هایی از درعا، قنیطره و سویداء در جنوب سوریه یکی از مناطق کاهش تنش هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------