آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

ترامپ: رهبر کره شمالی بر خلع سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک متعهد شد/ هیچ امتیازی ندادیم



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,رئیس‌جمهور آمریکا
رئیس‌جمهور آمریکا امروز (سه‌شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی در پی دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره شمالی اعلام کرد: کیم جونگ اون برای خلع سلاح کامل هسته‌ای و از بین بردن پایگاه‌های موشک‌های بالستیک متعهد شده است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران ضمن توصیف کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان "دوستی نزدیک" گفت: امروز روزی تاریخی است. من از همه کسانی که برای امروز تلاش کردند و از کیم جونگ اون به خاطر این گام تشکر می‌کنم. دیدار من و کیم دیداری بی‌سابقه بود. ما در این دیدار مستقیم همدیگر را شناختیم و آماده آغاز تاریخی جدید و نگارش صفحه‌ای تازه در روابط آمریکا و کره شمالی هستیم.

 

ترامپ گفت: کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و آغاز روابط جدید آماده است. ما در مقابلمان فرصتی استثنائی داریم و به جهان یادآور می‌شوم که پکیج جدیدی از صلح داریم.

 

وی افزود: کیم جونگ اون در این دیدار بر تعهدش برای خلع کامل سلاح در شبه جزیره کره تاکید کرد و این مساله امری قابل تحقق است. ما مساله‌ای که سال‌ها بدون حل باقی مانده بود، حل کردیم. مردم کره شمالی و کره‌ جنوبی در این مسیر سهم بسزایی دارند. امروز روز و لحظه‌ای عظیم و تاریخی و بشارت‌گر آینده‌ای روشن است.

 

ترامپ همچنین اعلام کرد که رهبر جوان کره شمالی برای نابودی پایگاه‌های موشک‌های بالستیک این کشور متعهد شده است.

 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما مسیری را آغاز می‌کنیم که برای ما و همه جهان حائز اهمیت است.

 

ترامپ همچنین تاکید کرد که تحریم‌های کشورش علیه کره شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت.

 

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به رهبر کره شمالی ویدئویی درباره فرصت‌های تاریخی این دیدار داده است.

 

در این ویدوئو که قبل از آغاز کنفرانس خبری ترامپ برای خبرنگاران به نمایش درآمد تصاویری از جنگنده‌ها و توپ‌های جنگی به نمایش در آمد و گوینده اظهار می‌داشت دو راه بیشتر وجود ندارد، حرکت به جلو یا عقب گرد و سپس با تصاویری از رهبران دو کشور همراه بود. 

 

ترامپ گفت که این ویدئو را به اون و مردمش هدیه کرده است.

 

در ادامه کنفرانس خبری، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در مذاکرات امروز  مساله حقوق بشر نیز مطرح شد یا نه، اظهار داشت: درباره پرونده حقوق بشر نیز با کیم جونگ اون گفتگو کردیم، پیش از این تمرکز ما موضوع برنامه هسته‌ای بود اما اکنون مساله حقوق بشر مطرح است و ما در زمان مناسب گام‌های بیشتری در این مسیر برخواهیم داشت.

 

وی هم‌چنین عنوان داشت که به مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی خاتمه خواهد داد، چرا که به این ترتیب آمریکا می‌تواند از هزینه مبالغ هنگفتی جلوگیری کند.

 

رئیس جمهوری آمریکا با این حال گفت: با کیم جونگ اون درباره حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی صحبتی نکردیم و نیروهایمان را برای تضمین امنیت کره جنوبی خارج نمی‌کنیم.

 

ترامپ هم‌چنین از رهبر کره شمالی به خاطر برداشتن "اولین گام شجاعانه در جهت یک آینده جدید و روشن" برای مردمش تشکر کرد.

 

ترامپ گفت که آماده آغاز تاریخی جدید و نوشتن فصلی جدید در روابط دو کشور است. وی تاکید کرد: گذشته هیچ وقت آینده را تعریف نمی‌کند.

 

به گفته رئیس جمهوری آمریکا "اون یک مرد بسیار باهوش و شخصیتی بسیار بزرگ و با استعداد است." وی هم‌چنین گفت که اون دعوتش برای سفر به آمریکا در سریعترین زمان ممکن را پذیرفته است و به زودی با یکدیگر درباره نتایج نشست امروز گفت‌وگو می‌کنند.

 

ترامپ در این کنفرانس خبری هم‌چنین از دانشجوی آمریکایی که در کره شمالی دستگیر شد و پس از استرداد به آمریکا به دلایل آسیب‌های وارده در زندان‌های کره شمالی جان باخت، یاد کرد و گفت: بدون مرگ "اوتو وارمبیر" این دیدار رخ نمیداد. باید بگویم که خون اوتو به هدر نرفته است. 

 

رئیس جمهوری آمریکا هم‌چنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جدول زمانی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گفت: ما تحریم‌ها را متوقف نمی‌کنیم. خلع سلاح هسته‌ای زمانی طولانی می‌برد اما ما خیلی زود و در آینده بسیار نزدیک این روند را تحت نظر ناظران بین‌المللی شروع می‌کنیم و پس از خلع کامل سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره، تحریم‌ها لغو می‌شود.

 

وی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگارانی که پرسید فرق سند فعلی امضا شده میان دو کشور با اقدامات انجام شده توسط روسای جمهور پیشین آمریکا درباره کره شمالی چیست، گفت: در حال حاضر دولت، وزیر امور خارجه، ‌افراد و همه امور با گذشته فرق کرده است. اولویت‌های ما هم با اولویت‌های روسای جمهور قبلی تفاوت دارد؛ همانطور که ما مشکل کره شمالی را که به بزرگترین بحران تبدیل شده بود به این راحتی حل کردیم.

 

ترامپ به پرونده هسته‌ای ایران و خروج کشورش از برجام نیز اشاره کرده و مدعی شد، از نظر او ایران کشوری است که با دخالت‌هایش در سوریه و منطقه مشکلاتی را به وجود آورده است.

 

وی گفت: الان معتقدم که تحریم‌های به شدت جدی علیه ایران اوضاع را تغییر می‌دهد.

 

درباره امکان آغاز روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا میان آمریکا و کره شمالی نیز ترامپ گفت: این مساله در آینده انجام خواهد شد اما پیش از آن اقداماتی برای انجام دادن وجود دارد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اظهارات برخی از مسئولان و رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر اینکه ترامپ امتیاز زیادی برای دیدار با اون داد،‌ گفت: من باید بگویم که هیچ امتیازی ندادم. ما برای این دیدار شاهد تلاش‌های زیادی از سوی تیم خود بودیم. ما هیچ امتیازی ندادیم بلکه به امتیازهایی از جمله تعهد برای خلع سلاح هسته‌ای دست پیدا کردیم که دستاوردی عظیم است.

 

ترامپ همچنین بر تعهد کره شمالی برای بازگرداندن باقیمانده اجساد سربازان کشته‌ شده آمریکایی در جنگ کره پرداخت و ادامه گفت: به رسانه‌ها و کسانی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور امتیازات زیادی برای این دیدار داده یادآور می‌شوم، قبلا مرتب شاهد آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بودیم اما ماه‌هاست که خبری از این آزمایش‌ها نیست. کره شمالی قرار است پایگاه‌های هسته‌ای را تعطیل کند و این مساله در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد. کیم برای نابودی مراکز آزمایش موتورهای موشکی متعهد شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------