آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

نزاع مخفیانه در خاندان بارزانی و احتمال پایان قدرت این خاندان در کردستان عراق



  خباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,مسرور بارزانی
روزنامه بحرینی "اخبار الخلیج" از وجود اختلاف و نزاع میان پسر مسعود بارزانی و برادرزاده‌اش خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه اخبار الخلیج بحرین به نقل از ناظران سیاسی در اقلیم کردستان عراق نوشت: اقلیم کردستان با نزاع مخفیانه میان مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، رئیس سابق و مستعفی اقلیم کردستان عراق با نیچروان ادریس بارزانی، برادرزاده مسعود روبه‌رو است. مسرور سمت مشاور امنیتی را برعهده داشته و مسؤول سازمان امنیتی "آسایش" است و نیچروان بارزانی هم در راس دولت اقلیم کردستان قرار دارد.

 

به گفته منابع کرد، مسرور بارزانی، بر سیستم مالی و امنیتی که مسؤول اموال خاندان حاکم و حساب‌های آن‌ها در بانک‌های اروپایی و ترکیه است سیطره دارد. او علاوه بر اینکه بر دستگاه‌های امنیتی در اقلیم سلطه دارد، روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های اینترنتی زیادی نیز زیر دستش هستند.

 

در مقابل نیچروان بارزانی هم شبکه ماهواره‌ای، روزنامه‌ها و نهادهای فرهنگی زیادی دارد و رقابت واضحی میان این دو برای تبلیغ فعالیت‌هایشان در سطح رسانه‌ای وجود دارد.

 

علاوه بر نهادهای رسانه‌ای، مسرور و نیچروان بر بخش آموزش در اقلیم نیز کنترل دارند. دانشگاه کردستان در اربیل زیر دست نیچروان و دانشگاه آمریکایی در دهوک زیر دست مسرور است.

 

نیچروان و مسرور هر دو در نشست امنیتی مونیخ که ۲۸ فوریه برگزار شد، شرکت داشتند که این مساله نشان دهنده نفوذ زیاد هر دو و وجود دو قدرت در فضای حاکمیتی اقلیم است. مسرور بارزانی بر سازمان آسایش، مبارزه با تروریسم، نیروهای زیروانی و تعدادی از گردان‌های نیروهای ۸۰ وابسته به حزب دموکرات کردستان کنترل دارد اما نیچروان ید طولایی در کنترل بر نیروهای نظامی پیشمرگ‌ها از طریق برادرش روان ادریس بارزانی دارد که از جایگاه مهمی در فرماندهی نیروهای پیشمرگ برخوردار است.

 

تحلیلگران معتقدند که ادامه درگیری میان پسر بارزانی و برادر زاده‌اش احتمالا موجب ضعف در جایگاه خانواده بارزانی و باز کردن راه برای گروه‌های سیاسی لیبرال است.

 

مسعود بارزانی از سال 1979 بر ریاست حزب دموکرات کردستان عراق تکیه زد البته بعد از مرگ پدرش مصطفی بارزانی و سپس برادر بزرگترش، ادریس که مذاکرات طرف کردها با دولت بعث عراق را در راستای تحقق تفاهم میان بغداد و اربیل هدایت می‌کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------