الجبیر:انتظار امضای توافقات گسترده با انگلیس داریم/قول ولیعهد عربستان برای کمک اطلاعاتی به لندن



  اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,الجبیر
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اظهار کرد این کشور انتظار امضای توافق با انگلیس در چندین حوزه در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در محل سفارت عربستان در شهر لندن گفت، با وجود برنامه‌ریزی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا این اتفاق نتوانسته از جذابیت این کشور به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری بکاهد و او انتظار دارد که سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس روابط دوجانبه آنها را به سطحی بالاتر برساند.

 

الجبیر تاکید کرد: روابط ما به حدی قدرتمند است که مذاکراتمان فراگیر و گسترده خواهد بود. قرار است توافق‌ها و یادداشت‌های تفاهم متعددی در ارتباط با چندین حوزه و مساله مختلف بین دو طرف امضا شوند.

 

با این حال وزیر امور خارجه عربستان جزئیات بیشتری درباره این توافق‌ها و همینطور دستورکار دقیق سفر محمد بن سلمان ارائه نکرد.

 

وزیر خارجه عربستان درباره اینکه آیا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۹ بر میزان جذابیت بریتانیا برای سرمایه‌گذاری ریاض خواهد کاست، گفت: ما چنین فکری نمی‌کنیم. ما معتقدیم که بریتانیا یکی از قدرت‌های بزرگ جهان است.

 

وی افزود: نبوغ و فناوری‌ انگلیسی‌ها و دانش کارشناسی آنها چه بخشی از اتحادیه اروپا باشند و چه نباشند قرار نیست چیزی را تغییر دهد.

 

عادل الجبیر درباره اعتراضاتی که ممکن است به هنگام انجام شدن این سفر از جمله در ارتباط با جنگ در کشور یمن و فروش سلاح‌های انگلیس به عربستان برگزار شود گفت: نباید کشور ما هدف تظاهرات قرار بگیرد.

 

وی افزود: ما در حال به جلو بردن کشورمان هستیم و تلاش داریم که منطقه خودمان را باثبات کنیم. ما برای دستیابی به صلح و امنیت تلاش می‌کنیم و مردم باید در حمایت از ما اعتراض کنند نه در مخالفت با ما.

 

این در حالی است که ولیعهد عربستان نیز در مصاحبه‌ای با یک نشریه انگلیسی مدعی شد که به بریتانیا در ارتباط با دفع حملات تروریستی در آینده از طریق تبادل اطلاعات مربوط به افراط گران کمک کند.

 

محمد بن سلمان که این مصاحبه را با نشریه تلگراف پیش از عزیمت به سفر به انگلیس انجام داد، گفت: معتقد است که همکاری نزدیک میان آژانس‌های اطلاعاتی ریاض و لندن جلوی حملات تروریستی را می‌گیرند.

 

او ادامه داد: ما می‌خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم و خواهان جنگیدن با افراط گران هستیم زیرا نیاز به ایجاد ثبات در خاورمیانه داریم.

 

محمد بن سلمان گفت: مردم انگلیس و عربستان در کنار مردم دیگر کشورهای جهان در صورتی که شما روابطی قدرتمند با عربستان داشته باشید امنیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

وی اظهار داشت که افراط گران و تروریست‌ها از طریق گسترش دستورکارشان با یکدیگر ارتباط دارند. ما باید با هم همکاری کنیم تا اسلام میانه‌رو را ترویج کنیم.

 

گفته شده که محمد بن سلمان ۳۲ ساله قصد دارد در سفرش به بریتانیا با سران آژانس‌های اطلاعاتی این کشور یعنی MI۵ و MI۶ دیدار کند.

 

او فردا (چهارشنبه) برای این سفر سه روزه خود وارد بریتانیا خواهد شد و بعد از آن به آمریکا سفر خواهد کرد.

 

او در جریان این سفر برای حضور در یک نشست شورای امنیت ملی انگلیس دعوت شده و قرار است با ترزا می، نخست وزیر انگلیس و چندین تن دیگر از وزرای ارشد دولت او و همچنین اعضای خانواده سلطنتی ملاقات کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------