انتشار بیانیه مشترک عربستان و انگلیس/داد نهادهای حقوقی از قراداد تسلیحاتی جدید درآمد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
عفو بین‌الملل قرارداد تسلیحاتی عربستان و انگلیس برای خرید جنگنده‌های تایفون از انگلیس را ریختن بنزین در آتش بحران یمن دانست. حزب کارگران انگلیس و برخی نهادهای مخالف فروش اسلحه نیز این قرارداد را محکوم کردند. در مقابل وزیر دفاع انگلیس سفر ولیعهد عربستان به این کشور را صفحه جدیدی در روابط دو کشور توصیف کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عفو بین‌الملل در واکنش به قرارداد تسلیحاتی اخیر عربستان و انگلیس اعلام کرد، فروش جنگنده‌های انگلیس به رژیمی که رهبری ائتلافی نظامی را برعهده دارد که خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را در یمن هدف قرار می‌دهد، به منزله ریختن دوباره بنزین به آتش بحران انسانی یمن است.

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان عصر روز جمعه در سفرش به انگلیس یادداشت تفاهمی را برای خرید جنگنده‌های تایفون از انگلیس به ارزش ۱۰ میلیارد پوند (حدود ۱۴ میلیارد دلار) به امضا رساند.

 

براساس این یادداشت تفاهم که از طرف انگلیس توسط گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع این کشور در مقر وزارت دفاع در شهر لندن به امضا رسید، انگلیس متعهد شد ۴۸ فروند جنگنده تایفون چند منظوره تولید شرکت "بی‌.‌آی‌.ای سیستم" را به عربستان تحویل دهد، دو طرف سال‌ها در حال مذاکره درباره این قرارداد بودند.

 

ائتلاف منع فروش سلاح نیز این قرارداد را محکوم کرده و آن را به منزله بی‌توجهی دولت ترزا می به درخواست‌ها و فراخوان‌ها برای تعلیق فروش اسلحه به عربستان تا زمان توقف جنگ در یمن دانست.

 

حزب اپوزیسیون کارگران انگلیس و برخی نهادهای غیردولتی از ترزا می خواستند صادرات اسلحه به ریاض را تا زمانی که جنگ علیه یمن را متوقف نکرده به حالت تعلیق درآورند.

 

این حزب و نهادهای یاد شده در عین حال از استقبال می از بن سلمان انتقاد کردند.

 

اما نخست وزیر انگلیس در دیدارش با این شاهزاده عربستانی در چهارشنبه گذشته از روابط موجود میان لندن و ریاض و همکاری‌های نظامی دو کشور دفاع کرده و گفت، تمامی فروش‌های اسلحه در چارچوب اصول دقیقی است.

 

بن سلمان و ویلیامسون در پایگاه هوایی نورشاهولت دیدار کردند.

 

در این دیدار روابط دوجانبه، همکاری‌های استراتژیک موجود میان دو کشور و راه‌های تقویت آنها به ویژه در بخش دفاعی و نظامی، فرصت‌های موجود در افق چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان و نیز تحولات خاورمیانه و جهان و تلاش‌های انجام شده در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بحث و بررسی شدند.

 

وزرای دفاع عربستان و انگلیس دو یادداشت تفاهم و ویژه تقویت توان‌های دفاعی و گسترش همکاری‌ها و مشارکت‌ها با انتقال فناوری‌ها، مشارکت صنعتی، آموزش و پژوهش‌ها امضا کردند.

 

وزیر دفاع انگلیس درباره این دیدار گفت: سفر ولیعهد عربستان صفحه جدیدی را در روابط تاریخی دو کشور گشوده و ما در این دیدار توافقنامه اولیه فروش ۴۸ فروند جنگنده تایفون به عربستان را به امضا رساندیم.

 

ویلیامسون تاکید کرد: اجرای این توافقنامه موجب تقویت امنیت خاورمیانه و تحرک انگلیس برای توسعه صنعتی شده و فرصت‌های کار جدیدی را در این کشور ایجاد خواهد کرد.

 

همچنین دو طرف توافقنامه‌های تجاری به ارزش بیش از دو میلیارد دلار به امضا رساندند.

 

در بیانیه مشترک دو کشور بر حمایت انگلیس از رویکرد چشم انداز ۲۰۳۰ ریاض تاکید شده و آمده است، عربستان هم‌پیمان استراتژیکی در منطقه خاورمیانه برای انگلیس است.

 

در این بیانیه بر پایبندی انگلیس به ارائه تجربیات خود به کمک به عربستان در اجرای اصلاحات و آغاز شورای مشارکت استراتژیک سالانه برای گفت‌وگو و پایبندی مشترک دو طرف به مشارکت بلندمدت برای حمایت از چشم انداز ۲۰۳۰ تاکید شده است.

 

در بیانیه مذکور به امضای یک یادداشت تفاهم در حوزه انرژی‌های پاک و برگزاری نشست مشترک وزرای انرژی و صنعت دو کشور اشاره شده است.

 

در این بیانیه از تلاش‌های عربستان در مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها تشکر شده است!

 

در ادامه نیز دو طرف بر لزوم حمایت از دولت لبنان در کنترل بر خاکش و خلع سلاح نیروهای حزب الله تاکید کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------