گازتا: روابط روسیه و غرب به "سمی‌ترین" درجه از جنگ جهانی دوم رسیده است



  اخبار  بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,تقابل روسیه و آمریکا
روزنامه روسی گازتا در سرمقاله‌اش نوشت، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه به نظر می‌رسد یک درگیری میان این کشور و غرب که طرفین ابایی ندارند علنا آن را جنگ سرد جدید بنامند، می‌تواند وارد یک سطح جدید و حتی بسیار خطرناک شود. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه درباره قدرت هسته‌ای کشورش در آستانه انتخابات به رویارویی مسکو با غرب پیش از چهارمین دور ورود ولادیمیر پوتین به کرملین دامن زده است. پوتین ۶۵ ساله که سابقا افسر کاگ‌ب بود در مسیر تمدید حکومتش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ مارس تا سال ۲۰۲۴ است. پوتین از زمان ورود به عرصه سیاسی در ۱۸ سال پیش مهر قدرتش را زده است، مخالفان را ساکت و اقتدار از دست رفته خارجی مسکو را احیا کرده است.

 

این مساله شامل احیای رقابت با غرب می‌شود که روسیه هنوز در حوزه‌های بسیاری با آن اختلاف‌نظر داد؛ از حمایتش از نظام بشار اسد در جنگ سوریه گرفته تا الحاق شبه جزیره کریمه و دوپینگ در ورزش و اتهامات مربوط به مداخله در انتخابات‌های خارجی.    

 

وب‌سایت گازتا در سرمقاله‌اش نوشت: به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه یک درگیری میان کشورمان و غرب، که دو طرف ابایی ندارند که علنا آن را جنگ سرد جدید بنامند، می‌تواند وارد یک سطح جدید و حتی بسیار خطرناک بشود.  

 

پوتین اوایل ماه در یک سخنرانی انتخاباتی‌ جزئیاتی از زرادخانه جدید تسلیحات هسته‌ای کشورش مطرح کرد که از نظر بسیاری از کارشناسان "خصمانه‌ترین و نظامی‌ترین" سخنرانی او طی دو دهه حکومتداری است.

 

او گفت: ما استفاده از هرگونه تسلیحات هسته‌ای کوچک، متوسط و یا هرگونه قدرتی علیه روسیه و متحدانش را یک حمله هسته‌ای علیه کشورمان در نظر می‌گیریم. پاسخ ما فوری و با تمام تبعات همراه آن خواهد بود.   

 

این سخنرانی به دنبال اولین درگیری مستقیم مهم میان نیروهای روسیه و آمریکا در سوریه انجام شد. این رقبای سابق جنگ سرد همچنین بر سر اتهاماتی مبنی بر اینکه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مدخله کرده است، اختلاف دارند و پوتین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت که اگر اتباعی از روسیه در آن دست داشته باشند، برایش اهمیتی ندارد.

 

اما تازه‌ترین اختلاف دیپلماتیک که بر کمپین انتخابات سایه افکنده با انگلیس است. سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه با گار اعصاب در انگلستان مسموم شد. این حمله خاطره اتفاق ۲۰۰۶ را که در آن الکساندر لیتویننکو، جاسوس سابق روسیه در لندن مسموم شد، زنده کرد و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت اگر روسیه مسوول شناخته شود کشورش به شدت واکنش نشان خواهد داد.    

 

براساس سرمقاله گازتا، ‌روابط روسیه با غرب از زمان پایان جنگ جهانی دوم به "سمی‌ترین" درجه رسیده است و جدای از اینکه چه کسی عامل قتل احتمالی آن جاسوس دوجانبه است "پرونده اسکریپال می‌تواند روابط روسیه با غرب را بیش از پیش مسموم کند."

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------