آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

کیم جونگ اون تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم نمی کند



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , کیم جونگ اون
اندیشکده بروکینگز در فاصله یک ماه مانده به انجام دیدار میان ترامپ و کیم جونگ اون با تاکید بر این‌که «دونالد ترامپ در حال ورود به بازی خطرناکی است» در مقاله‌ای آورده است: کیم جونگ اون قصد دارد تا با وارد کردن طرف‌ها به یک پروسه مذاکرات طولانی مدت، زمان مناسب را برای توسعه زرادخانه هسته‌ای خود کسب کند. 

به گزارش ایسنا، اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله‌ای به قلم ایوان دیور، به بررسی نشست آینده ترامپ و کیم جونگ اون و نیز گفت‌وگو برای خلع تسلیحات هسته‌ای شبه جزیره کره پرداخته است.

 

در این مقاله آمده است: نشست آینده که میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برگزار خواهد شد؛ یک تقابل تاریخی میان دو رهبر با اعتماد به نفس بالا، خودرای و بی ثبات برگزار خواهد شد که هر یک به دنبال تسلیم طرف مقابل خواهد بود.

 

دولت ترامپ که همواره تاکید کرده است هرگز اجازه دراختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای را به آمریکا نخواهد داد، به زودی با رژیم تسلیم‌ناپذیر کیم جونگ اون روبرو می‌شود که اعلام کرده است هرگز حتی در خواب نیز تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم آمریکا و غرب نخواهد کرد. اما چه اتفاقی ممکن است برخلاف این گفته ها رخ دهد؟

 

موافقت دونالد ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون باعث شگفتی بسیاری از جمله مقامات ارشد دولت خود و نمایندگان کره جنوبی که درخواست دیدار از سوی رهبر کره شمالی را به او اطلاع داده بودند، شد.

 

در صورتی که ترامپ ابتدا این موضوع را با مشاوران خود در میان می گذاشت، آن‌ها به او هشدار می‌دادند که کیم جونگ اون از پیشنهاد برای مذاکره هسته‌ای با آمریکا هدف دیگری را دنبال می‌کند.

 

افراد و مقاماتی که در دولت‌های پیشین در مذاکرات هسته‌ای با پیونگ یانگ حضور داشتند، به این نکته آگاه هستند که درخواست‌های کره شمالی این بار نیز مانند گذشته از میان برداشتن اتحاد استراتژیک میان واشنگتن و سئول، عدم حضور نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره و چتر هسته‌ای آمریکا که از ژاپن و کره جنوبی محافظت می کند، است.

 

پیش‌تر یک مقام ارشد کره شمالی خطاب به گروهی از کارشناسان آمریکایی گفته بود:اگر شما تسلیحات هسته‌ای خود را از منطقه خارج کنید در طی 10 تا 20 سال آینده ما احساس امنیت بیشتری خواهیم داشت. آن زمان می‌توانیم موضوع خلع تسلیحات هسته‌ای را مدنظر قرار دهیم. در همین زمان ما حاضر هستیم به عنوان یک قدرت هسته‌ای با شما (آمریکا) در مورد کنترل سلاح گفت‌وگو  کنیم.

 

این تعریف کره شمالی از خلع تسلیحات هسته‌ای است که هیچگونه غرابتی با دیدگاه واشنگتن به این موضوع ندارد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که کارشناسان حوزه مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی نسبت به اشتیاق ترامپ برای مذاکره با کره شمالی و اینکه او تصور می کند خلع تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ قابل دستیابی است، نگران هستند.

 

بسیاری از کارشناسان این حوزه در آمریکا این مسئله را مطرح کرده‌اند که آیا ترامپ به موضوع آگاه است که رژیم کیم جونگ اون هرگز قصد خلع تسلیحات هسته‌ای خود را که برای ساخت آن فشارهای بین‌المللی بسیاری را تحمل کرده‌اند، ندارد و حفظ این تسلیحات نقش اصلی را در بقای رژیم کره شمالی ایفا می‌کند؛ بنابراین اون به سادگی با خلع سلاح هسته‌ای خود موافقت نخواهد کرد. وی در 1 ژانویه سال 2018 اعلام کرد که کشورش به قدرت بازدارندگی رسیده است که هیچ کشور دیگر یا نیرویی قادر به متوقف کردن آن نیست.

 

او در سفر اخیر خود به چین در گفت‌وگو با شی جینپنینگ، نیز همین موضوع را در رابطه با خلع تسلیحات هسته‌ای همه شبه جزیره کره بیان کرده است.

 

چینی‌ها نیز به وعده های توخالی کره شمالی پی برده‌اند اما شی جینپنینگ همچنین بر این موضوع آگاه است که تمایل سئول و واشنگتن برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با پیونگ یانگ براساس وعده‌های ناصادقانه حداقل اکنون می تواند باعث کاهش تنش میان طرف‌ها شود.

 

چین حتی از ایده کره شمالی که تضمین گرفتن برای توقف حضور نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره است حمایت می‌کند. با وجود همه مشکلات در روابط پکن –پیونگ یانگ زمانی که بحث مقابله با تهدید امریکا مطرح می شود این دو شرکای استراتژیک محسوب می شوند.

 

اما هدف اصلی کره شمالی از مذاکرات مثل گذشته مشخص است. وارد کردن طرف‌ها به یک پروسه طولانی مدت تا زمان مناسب را برای توسعه تسلیحات هسته‌ای خود کسب کند.

 

بازی کیم جونگ اون یک بازی قدیمی است. اما این بار خود کیم جونگ اون وارد این پروسه شده است تا دونالد ترامپ را قانع به ورود به این بازی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------