نخست‌وزیر اسبق ژاپن: آبه احتمالا ژوئن قدرت را ترک می‌کند



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,شینزو آبه
نخست وزیر اسبق ژاپن امروز (دوشنبه) گفت، نخست وزیر کنونی که با رسوایی پارتی‌بازی، لاپوشانی و کاهش محبوبت روبرو شده، احتمالا در ژوئن سال جاری میلادی از سمتش کناره گیری می‌کند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس نظرسنجی شبکه تلویزیونی نیپون مشخص شد که حمایت‌ها از شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ۲۶.۷ درصد کاهش یافته که پایین‌ترین میزان از زمان روی کار آمدن این نخست‌وزیر محافظه کار در دسامبر ۲۰۱۲ محسوب می‌شود. در نظرسنجی روزنامه آساهی نیز که امروز منتشر شد، میزان محبوبیت آبه ۳۱ درصد اعلام شده است. این روزنامه در کنار سایر رسانه‌ها نشان داده که دو سوم از رای دهندگان نمی‌توانند به توضیحات آبه بابت اتهامات وارده اعتماد کنند.

 

کاهش میزان محبوبیت شینزو آبه باعث مطرح شدن تردیدهایی در این باره شده که آیا وی می‌تواند برای سومین سال رهبری حزب لیبرال دموکراتیک را در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۸ به دست بگیرد یا خیر، چون برای ماندن در قدرت به این آرا نیاز دارد در غیر این صورت ممکن است تا پیش از رای‌گیری حزب از سمتش کناره‌گیری کند.

 

گمانه‌زنی‌ها زمانی بروز کرده که آبه همانطور که در اکتبر گذشته میلادی و زمانی که میزان محبوبیتش به میزان حاضر بود، درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را داد.

 

نخست وزیر ژاپن مکررا اتهاماتی را که علیه‌اش مطرح شده، رد می‌کند.

 

تازه‌ترین نشانه‌های دردسر برای آبه پیش از نشست هفته جاری وی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رخ داده؛ در این نشست قرار است مسائل مختلفی چون تهدیدهای اتمی و موشکی کره شمالی و امور تجاری به بحث گذاشته شوند.

 

هفته‌نامه اینترنتی Aera از قول جوییچیرو کوییزومی، نخست وزیر اسبق ژاپن نوشت: اوضاع در حال خطرناک شدن است. آیا آبه در بازه زمانی جلسه پارلمان که ۲۰ ژوئن پایان می‌یابد، استعفا نمی‌کند؟

 

کوییزومی که پس از بحران اتمی فوکوشیما ناشی از زمین لرزه در ۲۰۱۱ از منتقدین آبه در حمایت از انرژی اتمی بود، گفته است که اگر وضعیت نخست‌وزیر به حالت تعلیق درآید، می‌تواند بر کاندیداهای حزب لیبرال دموکراتیک در انتخابات تابستان مجلس علیا اثر سویی بگذارد.

 

روز یکشنبه، جماعتی از معترضان در نزدیکی پارلمان تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی که رویشان "دوره آبه تمام شده است" نوشته شده بود، فریاد "آبه برو کنار" سر می‌دادند. سازماندهندگان گفتند که ۵۰ هزار تن در این تجمع اعتراضی حضور داشتند.

 

شیگرو ایشیبا، یکی از وزرای سابق کابینه که گفته تمایل دارد تا برای نخست‌وزیری آبه را به چالش بکشد، در راس سیاستمدارانی است که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر آژانس خبری کیودو اعلام کردند وی بهترین گزینه برای سمت نخست وزیری است.

 

همچنین براساس نظرسنجی‌ها، شینجیرو کوییزومی، پسر جونیچیرو کوییزومی از قانونگذاران حزب لیبرال دموکراتیک نیز با ۲۵.۵ درصد آرا گزینه دوم برای نخست وزیری است و آبه با ۱۸.۳ درصد آرا در مقام سومی است.

 

فومیو کیشیدا، وزیر خارجه سابق ژاپن نیز یکی دیگر از رقبای آبه با ۵.۹ درصد آرا در مقام چهارمی است و پس از وی، سیه‌کو نودا، وزیر امور بین‌الملل با ۳.۶ درصد و تارو کونو، وزیر خارجه با ۲.۹ درصد آرا قرار دارند.

 

خبرگزاری کیودو همچنین گزارش داد، در میان حامیان حزب لیبرال دموکراتیک، آبه با ۳۶.۷ درصد آرا و ایشیدا با ۲۴.۷ درصد آرا قرار دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------